Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
 

Második nekifutás az e-book-piacon

Népszabadság Online
2009. április 17.

Az internetről letölthető, elektronikus formátumú könyvek kiadásában sokan láttak üzletet az ezredforduló környéki internetláz idején. A nagy e-book-biznisszel kapcsolatos álmok akkor az internetlufival együtt szálltak el. Ma ismét éledezni látszik a piac, az új megjelenések mögött azonban már sokkal átgondoltabb kiadói stratégia, illetve üzleti modell áll.

Az e-book hőskorában, 2000 körül még az elektronikus kereskedelemmel foglalkozó cégek voltak az e-könyvkiadás zászlóvivői - jellemző példa, hogy az egykori, még Kóka János-féle Webigen önálló e-book-üzletágat tervezett, amelyet aztán elfújt a dotkombuborék kidurranása. Az első próbálkozók között ugyanakkor már ott volt egy "szakmai befektető", a Typotex is, amely azóta is jelen van a magyar e-book-kiadásban, és aktív szerepet játszik a piac feltámasztásában.

A kiadó a közelmúltban indította el új, Interkönyv című projektjét, amelyben - a hazai igényeket követve - a szak- és ismeretterjesztő irodalom "elektronizálása" áll a középpontban. Magyar sajátosság ugyanis, hogy míg a már polgárjogot nyert hangoskönyv műfajban elsősorban a lektűr, illetve a klasszikus szépirodalom keresett, addig az e-book verzióban szinte kizárólag a szakkönyv eladható.

Ahogyan Votisky Zsuzsa, a kiadó ügyvezetője fogalmazott, a Typotexnek az internetes könyvkiadás "naiv korszakában" valóban volt már egy kísérlete, ám - mivel akkoriban sem a digitális jogkezelésre (DRM), sem az online fizetésre nem volt igazi megoldás - a kezdet nem lehetett sikeres. Mára viszont mindkét probléma elhárult. A januárban elindított Interkönyv ugyanakkor egyfajta válságkezelésnek is tekinthető. Erre utal az üzleti modell is: a kiadványokat oldalanként árazzák, és a műveket fejezetenként is meg lehet vásárolni, hogy versenyképesek legyenek a takarékos olvasók körében dívó kölcsönzés/privát másolás díjaival.

Az interkonyv.hu címen elérhető "e-könyvesbolt" nemcsak az olvasóknak, hanem a szerzőknek is kínál új lehetőségeket: egy relatíve olcsó kiadói díj ellenében fel lehet tölteni a kéziratokat a bolt online felületére, ahol azután az internetes eladásra is mód nyílik (ez elsősorban a szűk szakmai közönséget célba vevő kiadványoknál lehet vonzó perspektíva, hiszen itt a nyomtatási költség az eladható példányszámhoz képest túlságosan nagy lenne).

Magyar e-book-kiadásról ma még alig lehet beszélni, a Typotexen kívül csak elszigetelt, apróbb próbálkozások akadnak. Ilyenek például a Jelenkor CD-n is megvehető "fénykönyvei", az Akadémiai Kiadó papíron és interneten egyaránt megjelenő egyes kiadványai, a Management Kiadó, az Első Kötet Műhely, illetve néhány informatikai kiadó munkái.

A piac azonban - ha lassan is - bővül, és a kilátások a mostani gazdasági krízis ellenére is biztatóak.

Hargitai Miklós

Kapcsolódó recenziók