0 db
0 Ft
EN / HU
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2005
Oldalszám: 546 oldal
Formátum: B/5, fűzve
ISBN: 978-963-9326-66-8
Témakör: Filozófia, Informatika

Ára: 3200 Ft (Elfogyott)

Virtuális egyetem Magyarországon

Virtuális egyetem Magyarországon

Élet és Tudomány — 2004. április 9.
Minden lelkes szakember között, aki az internetes oktatásban forradalmat sejt, valószínűleg Nyíri Kristóf a leglelkesebb. Ő már jó 10 esztendeje új kommunikációs filozófián dolgozik, nézetei szerint eddigi kultúránk az írásbeliség kultúrája volt, a textualitás sokféle mentalitásbeli, kognitív kötöttséget hoz magával, a fogalmi absztrakció, amivel jár, egyfajta gondolkodási kényszerpálya. A világháló visszahozza a közvetlenséget, a kommunikáció személyességét, a formális kommunikáció rendszereibe az absztrakció mellett visszatér a kép és a hang, a tudás intertextuálissá válik, mert a tanuló ismét kérdezhet, vélekedhet, kommentálhat. Legnagyobb visszhangot azonban a virtuális egyetem elméletével váltott ki itthon, és a tudományos (főleg a társadalomtudományi) közösségben nagy érdeklődés kísérte az általa kezdeményezett programot; amelyet Uniworldnek nevezett el. Ebben több magyar egyetem, sok kiváló magyar tudós és amerikai egyetemek, amerikai szakemberek kezdtek el internetes oktatást.
Erről a kezdeményezésről jelent meg ez a kötet, amely maga is rendhagyó, mert rendkívül eleven, lüktető, az érdeklődő szakember számára letehetetlen olvasmány, amely továbbgondolkodást kényszerít ki, és vitára ingerel. A szabadegyetemek és a nyitott egyetem témagazdasága meglepő: kultúraelméleti, vallás-, tudomány- és társadalomfilozófiai, teológiai, megismeréstudományi, irodalomtudományi szemelvények sorjáznak a kötetben. Nyíri komolyan veszi, amit a világhálóról ír, de fogalmazásmódja gyakran játékos, és nem törekszik mondanivalójának teoretikus lekerekítésére, a törvényszerűségek közös kereséséről van szó, és nem deklarációról, ontológiai megközelítésmódról. Minden írása nagy jegyzetapparátust tartalmaz, számomra ez talán még a szövegeknél is érdekesebb, mert nem átallja kommentálni olvasmányait, rámutat belső összefüggésekre, értékel és bírál. Szerintem jegyzetei mutatják leginkább a virtuális egyetem távlatait.
A köteten töprengeni kell, és vitára is serkent. Nyíri sajtónyilatkozatai, interjúi a 2000. év végéig lelkendező sikertörténetek, ám ezután problémák is felbukkannak bennük, így saját „gyümölcsöző tudományos kudarcáról” is beszél. Részben amerikai oktató élményei kapcsán jött rá, hogy „…ez az egész-egyszerűen nem működik. … A személyes találkozás gondolati hatékonyságát semmi sem pótolhatja. Ez számomra igazi, megrázó, filozófiai felismerés volt.” A kitekintés utolsó két oldalán mintegy rehabilitálódnak a „kőegyetemek”, mert szükség van „a személyes együttlétre”, tehát a tantermekre, könyvtárakra, diákkocsmákra, stb.
Szerintem az egyetem, sajnos, nem virtuális, és nem is virtualizálható. Ha már kőegyetemről beszélünk, a metafora nagyon is érvényes, kőkemény intézményről van szó, az intézmény pedig mindig tradicionális, jórészt diszfunkcionális, nehezen változtatható munkaszervezet. Munkahely a tanároknak, munkahely a diákok számára, akik prolongált gyermekkorukat töltik a formális követelmények teljesítésével a „legkisebb erőfeszítés elve” jegyében. Hiába a rengeteg tudás a hálón, ha nincs motiváció a tanulásra, és ha a tanultak alkalmazásának nincs igazi terepe. Ám nem érzem magam igazi szakértőnek, és szeretném inkább átvenni Nyíri lelkesedését és azt a perspektívát, amit ő és a könyv sugall. Kommunikációs szabadság, párbeszéd kontinenseken át, a szellem szárnyalása, új intertextualitás, harmadik tudásforradalom stb. Bárcsak ez a perspektíva lenne igaz.

 

Dr. Buda Béla

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK