0 db
0 Ft
EN / HU
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2006
Oldalszám: 164 oldal
Formátum: B/5, kötve
ISBN: 978-963-9664-20-3
Témakör: Műszaki tudomány

Ára: 3500 Ft (Elfogyott)

Légibalesetek pilótaszemmel I.

Légibalesetek Pilótaszemmel I.

MISZ hírlevél
2007. február
Kiemelkedően izgalmas könyv a modern polgári légiközlekedés személyszállító ágazatának belső világáról, annak működéséről, és a legdrámaibb eseményeiről, a légibalesetekről. Nem szépirodalom, sem thriller, hanem a szakember hűvös, a tényeket bemutató elemzése 16 ilyen katasztrófáról, sok technikai részlettel, „pilótaszemmel” - Háy, amint olvashatjuk, maga is gyakorló pilóta, hatalmas tapasztalattal a birtokában. Több mint 35 éve repül, az utóbbi 25 évben utasszállító gépeket vezet, tehát belülről ismeri minden részletében annak a rendszernek a működését, amelyben a hibák a légibalesetek szó szerint vérrel írt történelméhez vezetnek.

A Typotex 2005-ben adta ki Amit a repülésről tudni kell c., igen színvonalas ismeretterjesztő művét. Korunkban minden országban, ahol fejlett a légiközlekedés szabályozása, különösen mélyreható vizsgálatot folytatnak minden egyes megtörtént légibaleset kiváltó okainak és körülményeinek a felderítése érdekében. Amint Háy is kiemeli, ennek legfontosabb célja nem is önmagában a felelősségek megállapítása, hanem azoknak a rendszerhibáknak a feltárása, amelyeknek szerepe volt a baleset bekövetkeztében.

Teszik ezt azért, hogy kiküszöbölhessék e rendszerhibákat, és ezzel kizárják, hogy azok ismét baleset bekövetkeztére vezethessenek. Ez az egyik leghatásosabb eszköz a légiközlekedés biztonságának javításában.

Akit érdekelnek a korszerű repülőgépek és a légiközlekedés rendszerének technikai részletei, nagyon sokat megtudhat belőlük innen. A könyv fő mondanivalója azonban annak bemutatása, milyen óriási gondosságot, pontosságot, technológiai fegyelmet követel a légiközlekedés biztonsága a gépek és a rendszerek tervezésétől, kivitelezésétől kezdve, azok üzemeltetésén és karbantartásán át a földi, valamint a légi személyzet felkészítéséig és munkavégzéséig.

Mindegyik balesetnél ismerteti, hogy a lefolytatott vizsgálat milyen okokat tárt fel, és milyen intézkedéseket hoztak az azokat kiváltó rendszerhibák kiküszöbölésére. Az elmondottak jobb megértését, a részletek megismerését kitűnő képanyag is segíti. A könyv különlegessége, hogy a bemutatott esetek nagy hányadánál olvashatjuk a repülés utolsó néhány percének hangfelvételét is, amely szó szerint rögzítette, hogy mi hangzott el a pilótafülkében, ill. a hajózó személyzet és a légi irányítók között.

Két eset kilóg a sorból. Egyikük az Angol Légügyi Minisztérium léghajójának pusztulása, mert ez 1930-ban, a repülés még egészen más korszakában történt. A másik a Korean Air Lines Boeing 747 utasszállítójának lelövése 1983-ban. Ez minőségileg más volt, mint a „normális” légibalesetek, s az itteni sorban ez az egyetlen erőszakos cselekmény. Azonban az itt leírt katasztrófák okai ezek nélkül is félelmetesen sokfélék, és kivétel nélkül nagyon tanulságosak. Egy sok áldozatot szedő baleset mindig döbbenetes, de az itt leírtak többsége a kiváltó okaik elemzésének tükrében még ezekhez képest is megdöbbentő.

Elképesztő, hogyan tudják pl. az önmagukban nem túl súlyos környezeti problémák, működési zavarok, emberi hibák egymás hatását a repülőgép végzetét okozó kombinációvá növelni. Szinte elképzelhetetlen, hogy a világ egyik legnagyobb repülőgép gyártójának emberei egy repülőgép javításánál olyan durva hanyagságot követhessenek el, mint amely a japán JAL óriásgépének katasztrófáját okozta. Ugyanennek a balesetnek az elemzése megrázó felismeréssel szolgált arra vonatkozóan is, mennyire meghatározó szerepe lehet vészhelyzetben a hajózó személyzet között uralkodó vezetési kultúrának.
Dr. Osman Péter

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK