0 db
0 Ft
EN / HU
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Kiadás: 2009
Megjelenés: 2009
Oldalszám: 182 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2790-67-1
Témakör: Műszaki tudomány

Eredeti ár: 3500 Ft
Webshop ár: 2100 Ft

KOSÁRBA
A repülés megszállottai

A kerozin szaga és illata - Interjú Háy Györggyel

Exit
2010-08-06

Háy György: A repülés megszállottjai

- Több repülős könyv szerzője, tehát kézenfekvő a kérdés: miért éppen a repülők? Az ex-pilóta továbbszolgál?

Nem továbbszolgálóként írok, könyveim és cikkeim túlnyomó részét még aktív pilótaként alkottam, hiszen alig másfél éve hagytam abba a főállású repülést. Jelenleg sem otthon várom a pénzes postást, a Közlekedés Biztonsági Szervezetnél vagyok balesetvizsgáló, ahol a vitorlázógéptől a sugárhajtású utasszállítókig vizsgálom a kisebb-nagyobb veszélyhelyzetek és balesetek okait. Sokat segít munkámban, hogy a különböző repülőgépek pilótafülkéiben töltött negyven év alatt szinte mindegyikkel repültem valamennyit. Elsősorban azért írok a repülésről, mert úgy látom, hogy ez a sajtó és könyvkiadás méltatlanul mostohán kezelt területe. Nem mintha nem jelennének meg róla művek, de igazán kevés az, amelyik egyszerre közérthető és szakmailag is hiteles. 

- A könyvbe a repülés tizenkét megszállottját válogatta be. A legnagyobbak valóban csak ennyien vannak vagy komolyan szűkítenie kellett a kört?

- Természetesen akár kétszer-háromszor ennyi megszállott is megérdemelte volna, hogy helyet kapjon a kötetben, de a terjedelem ennyit tett lehetővé. Három feltételt szabtam a válogatáskor. Szerezzen jelentős érdemeket a repülés egy vagy több területén. Élete legyen érdekes, sőt lehetőleg tanulságos. Végül, de nem utolsósorban legyen nekem is szimpatikus, mert ha nem érdekel eléggé a személyisége, csak kuli munka az adatok összegyűjtése. Némelyikért ugyanis egészen Londonig kellett menni, a hatalmas British Library könyvtárba, vagy a RAF, királyi légierő archívumába. Hőseim persze nem feltétlenül gáncstalan él-tanulók, hiszen Anthony Fokker például kimondottan nehezen elviselhető volt, de érdemei ellensúlyozták nehéz természetét.

- Csak egy magyar, Kármán Tódor került be: akadtak volna még más esélyesek is?

- Természetesen, számos magyar úttörő nevét őrzik még a repülési krónikák. Csak éppen a magyar jelöltekkel szemben volt még egy további feltételem is. Saját lelki nyugalmam védelmében el akartam kerülni a sértődött rokonok esetleges méltatlankodó szemrehányásait, ezért csak azok jöhettek számításba, akiknek érdemei minden vitán felül állnak, ez pedig rendkívül szigorú szűrő a mai megosztott világban. Legjobban még a merevtestű kormányzott léghajót elsőként feltaláló Keszthelyen született Schwarz Dávid tetszett volna, ő viszont olyan fiatalon halt meg, hogy életrajza egy bélyeg hátán is elférne.

 - A repülésben nagyjából a második világháborúval véget ért a hőskor, ez azt jelenti, hogy a 21. századnak már nincsenek új „megszállottjai”? Vagy azok már másképp repülők, például az űrbe szeretnének szállni?

 - A megszállottak ma sem haltak ki, csak sokkal nehezebb észrevenni őket. Az új utasszállítók tervei már nem zseniális konstruktőrök fejéből pattannak ki. Többezres nemzetközi mérnök csapatok hatalmas szuperszámítógépek segítségével dolgoznak, ahol nehéz bárkinek kitűnnie. Persze azért vannak még kiemelkedő személyiségek is, mint az izomerővel hajtott gépek mellett számos találmánnyal méltán büszkélkedő MacCready, a sárkányrepülőt kiötlő Rogallo vagy a Föld körülrepülése mellett a civil űrutazást is elegánsan megoldó Rutan testvérpár.

led zeppelin

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK