Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2010
Oldalszám: 440 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2791-11-1
Témakör: Kommunikáció
Sorozat: Képfilozófiák

Eredeti ár: 4400 Ft
Webshop ár: 3300 Ft

KOSÁRBA
Vizuális kommunikáció
Szöveggyűjtemény

A látvány mint kommunikáció

Élet és Tudomány
2010-08-26

            A mai civilizáció a látványok, a szemmel érzékelhető dolgok világában él. A betűözön – maga is a szem számára kínálva táplálékot – soha nem látott méreteket ölt. Hirdetések, képek vesznek körül bennünket, minden mennyiségben, és még benne élve a film bűvöletében, a televízió telít el bennünket, és a ma szinte mindenütt jelenlévő számítógép az internet révén még könnyebben hozzáférhetővé teszi a modern társadalom képeit. De hagyományos képi univerzum is eláraszt bennünket, a művészet ontja a festményeket és a látvánnyá váló szobrokat, az építészet, a technika tovább bonyolítja a vizuális környezetet. A képek nagyobb, összetett, de a megszokott tekintet számára nem mindig felismert, rejtett tartalmaival ma már egész tudományágak foglalkoznak, ezek ma már tantárgyak a képeket alkotó értelmiségi foglalkozások vagy a képeket fogyasztó emberekre hatni akaró hivatások számára. A nyugati országokban a vizuális kultúra fogalomkörében gyűjtik össze az ismereteket a képi jelenségekkel kapcsolatosan, kiemelve a képekben meglévő tudást, társadalmi gyakorlatot és esztétikumot. Többé-kevésbé szinonimaként vagy gyűjtőfogalomként használják a vizuális kommunikáció kifejezést is, hiszen a kép ma nem egyszerűen tárgy, produktum, áru, hanem üzenet, befolyásolási mód, meggyőzési eszköz, sőt, gyakran szinte erőszakos behatolás lelkivilágunkba, különféle manipulációk hordozója.

            A vizuális kommunikációról most oktatási segédanyagként korszerű és érdekes szemelvénygyűjtemény jelent meg. A szerkesztők a műegyetemen, illetve az ELTE-n tanítják ezt a tematikát, és ehhez válogatták ki a legfontosabb tanulmányokat a nemzetközi szakirodalomból. Hangsúlyozzák, hogy a vizuális kommunikáció ma még integrálatlan terület, nem lehet tehát vizsgálatában interdiszciplináris szintézist létrehozni, csak multidiszciplinárisan lehet közelíteni hozzá. Több tudomány illetékes a vizuális kommunikáció terén, a kognitív tudományoktól a szemiotikán és a művészettörténeten át a társadalomtudományokig. A szerkesztők a nagy területről hat súlypontot választottak ki, ezekhez válogattak fontos külföldi szakszövegeket. A hat aspektus: kognitív tudomány és percepcióelmélet, szemiotika, művészettörténet, feminizmus és pszichoanalízis, kultúraelmélet és tartalomelemzés. Mindegyik témaegységhez három tanulmányt kerestek: az egyik bevezető jellegű, vagyis bemutatja a szemléletmódot, a megközelítést; egy alapszöveget, ami lényeges kijelentéseket tartalmaz, és egy esettanulmányt, amely mintegy illusztrálja a szemléletmódot.

            A tanulmányok sokrétűek, de minden témakörben a látvány, legtöbbször reklám, fotó, gyakran áruk alakzata, „design”-ja összetett jelentéseket közvetít, amelyek a vizuális befogadót rendszerint felkészületlenül érik, és valamire rá akarják venni, valamilyen attitűdöt sugallnak neki. A vizuális kommunikáció elemzése a mögöttes értékeket és célokat, a rejtett ideológiákat és érdekeket keresi és próbálja kibontani, gyakran „dekonstruálni”, vagyis a kritikus befogadó számára leleplezővé tenni.

            A vizuális kommunikáció gyakran él az illúziókeltés technikáival, ezek megértéséhez kell ismerni a látási percepció szabályait. A jelek tudománya, a szemiotika az alapvető kulturális jelentéseket mutatja be, itt olvashatunk egy igen érdekes Barthes-szemelvényt (A kép retorikája címen). Izgalmas a feminizmus és a pszichoanalitikus nézőpontja, ezeket a szerkesztők talán azért vonják össze, mert a női nemiségről a legtöbb újat a pszichoanalízis írta le, de ez azért két külön vetület. A feminizmus kritikai irányzat, amely a nőket a vizualitásban is egyenlőtlen helyzetben tartó kulturális hagyományokat követi nyomon, és a modern marketing sajátosan nőkre ható módszereit világítja meg. A pszichoanalízis inkább a tudattalan, a vágyak és fantáziák világát tárja fel, amelyre a vizuális kommunikáció hatni próbál.

            A szép kiállítású kötetet fekete-fehér képek illusztrálják, a szövegek láthatóan teljesek, irodalomjegyzékeket és azokra utaló hivatkozásokat is tartalmaznak. A fordítások is igen jók, a szerkesztés mindent jól áttekinthetővé tesz. Nem csak egyetemi hallgatók hasznosíthatják a kötetet!

Buda Béla

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK