Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Fordította: Vassy Zoltán
Megjelenés: 2010
Oldalszám: 254 oldal
Formátum: A/5, fűzve
ISBN: 978-963-2791-48-7
Témakör: Pszichológia
Sorozat: Test és lélek

Elfogyott

Bölcsek a bölcsőben
Hogyan gondolkodnak a kisbabák?

Bölcsek a bölcsőben. Hogyan tanulnak a kisbabák.

Könyvhét – 2002. február 21.
„Nyissuk ki hát a gyermekszoba ajtaját, és lessünk be a bölcsőbe!” – javasolja a kisdedek ösztönös elméletalkotó aktivitásával foglalkozó, a szakembereknek és a kevésbé képzett érdeklődőknek egyként szánt színvonalas munka: s talán nem előnytelen, hogy e sorok írójának jelenleg épp módja van engedni a felszólításnak. Enged is örömest – hogy azután a gyerekszobában, az „ártatlanság, tehetetlenség és gondolattalanság” három hónapos kis csomagját tüzetesen – noha persze nem a szakértő szemével – megvizsgálva vagy arra jusson, amire a szerzők; vagy egészen másra.
A Pléh Csaba szerkesztette Test és lélek sorozat újdonsága a modern pszichológia vívmányain alapuló, a kérdéskörben világosan eligazító mű – amely azonban – nyilván szándékosan – olyan provokatív megállapításokat és szokatlan stílusfordulatokat tartalmaz, amelyek (jó értelemben) dinamizálják a könyv olvasóját, használóját, másfelől (nem olyan jó értelemben) meghökkentik a szöveghez barátságosan közelítőt. Példának okáért: a szülés élményét az „egy maratonverseny és egy végtelenbe nyúló, hatalmas orgazmus együtt” poétikus (?) képével (képzavarával?) írják le, ám találunk A magyarázat mint orgazmus című fejezetet is. A szerzőhármas igencsak ambicionálja a legkülönfélébb hivatkozások – részben a tömegkommunikációból, a képernyőről szerezhető kétséges ismeretek és élmények – bevonását az így talán „testközelibbnek” vélt okfejtésbe, és stílusukat is úgy kihegyezik, hogy állandó bökdöstetésünk közepette nem könnyű elválasztani az – ismételjük: tudományosan megalapozott és kreatív – munka „akadémikusan” érvényes és hipotetikusan rébuszos állításait.
Maga a Bölcsek a bölcsőben cím össze is foglalja a könyv jellegét, hiszen ez kétségtelenül hatásvadász cím, mely rájátszik a szépirodalomban (Madách Imre...) és a szakirodalomban sem ritka „korcsosodás"-képzetekre: hogy a csecsemőhöz képest minden életstádium embere csak romlik, veszít. Az angol eredeti titulusa majdnem ugyanez, de annak Crib szavába igen előnyösen belesimul a jászol, betlehem jelentés. Vassy Zoltán magyarítása felerősíti a hangütés különösségeit. Magas színvonalú és színes a tolmácsolás. Még arra is volt gond, hogy a „van-e fa az udvaron, ha az udvaron egyébként nincs senki?” kérdés verseit angolul, prózai fordításban és Fried Katalin átköltésében is olvashassuk. Kár, hogy a két „alapvers” szerzőjét nem sikerült azonosítanunk, s mintha azt is elhallgatná Gopnik, Meltzoff és Kuhl, hogy ez a kétszer öt sor az egyik legjátékosabb angol versforma szüleménye...
Benyitván a gyerekszobába, jó úgy elüldögélni a bölcső mellett, hogy benne bölcset látunk (utódunkat). A konfliktus mint próbaüzem, az Óvodáskor: szerelmek és hűtlenségek operája, A hangkód, Az agy fejlődése és más – a bölcsőtől nemegyszer bátran elrugaszkodó – fejezetek elsajátítása tanulságos és élményszerű – mindaddig, míg a kis bölcs váratlan bömbölésétől a kötet ki nem esik a kezünkből.
Tarján Tamás

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK