Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2011
Oldalszám: 609 oldal
Formátum: A/5, kötve
ISBN: 978-963-2793-00-9
Témakör: Matematika felsőfokon
Sorozat: Kézikönyvek

Eredeti ár: 5900 Ft
Webshop ár: 4425 Ft

KOSÁRBA
Matematika

Reiman István: Matematika

Magyar Innovációs Szövetség Hírlevele
2011-06-14

Néhány vízözönnel ezelőtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki Karán a "tanerő" számos kiemelkedő tagjáról keringtek megbecsülést vonzó és tükröző legendák. Nagyon akartunk tanulni, és csodáltuk azokat, akik nagyon tudtak. Ilyen volt Simonyi prof., ilyen "Rettenetes Iván", azaz Prof. Valkó Iván Péter, s szintúgy Reiman docens. Egy igen jellemző legendájára ma is emlékszem a „ha nem is igaz, de jól talál” kategóriából: Az egyetemen jutott eszébe, hogy bekapcsolva hagyta a villanyvasalót. Leült, kiszámította, hogy mire hazaérne, az átégeti magát a vasalódeszkán, leesik és kihúzza magát a konnektorból - tehát maradt.

Az évfolyamunkat sajnos nem tanította, s most, az ő bevezetőjét olvasva látom igazán, hogy ezzel mekkora veszteség ért bennünket. Azt írja: „Az anyag összeállításával és tárgyalásmódjának a megválasztásával az volt a célunk, hogy az olvasó egységesen összefoglalva lásson egy-egy matematikai tárgykört az alkalmazásokkal együtt. E célból arra törekedtünk, hogy az adott szinten lehetőleg pontosan definiáljuk a felhasznált fogalmakat, szabatosan fogalmazzuk meg a tételeket, összefüggéseket, és ezek alkalmazásait egyszerűbb, ill. fokozatosan nehezedő példákon, feladatokon mutassuk be.” A mi okításunkból ez a szemlélet hiányzott, s ezért maradt abban a matek egy nyilvánvalóan nélkülözhetetlen, de „Tán csodállak, ámde nem szeretlek, / S képzetem hegyvölgyedet nem járja.” eszköz - még nekünk is, akik azért mindig megszereztük belőle az ötöst.

Votisky Zsuzsa írja kiadói előszavában: „Reiman István matematikai összefoglalója egy több évtizedes forradalmi mozgalom, az ún. "új matek" záró ékköve. Az "új matekosok", függetlenül attól, hogy hol és kiket tanítottak, a matematika szépségét magukévá tették, és azon buzgólkodtak, hogy ezt a látásmódot továbbadják. Reiman István lenyűgözően tanított, mert nem csak teljes mélységében értette, amit mond, hanem ezt a megértést teljes mélységében át is tudta adni a tanítványainak. Jó volt az ő diákjának lenni...” Kétségkívül ez a hozzáállása emelte őt legendássá az egyetemünkön, s szerencséssé azokat, akiket így tanítottak. Akinek pedig ez nem adatott meg, az Votiskyt idézve „ezzel a könyvvel kárpótolhatja magát”.

Ismét Reiman bevezetőjéből: „Könyvünk a matematikának azokat a fejezeteit tartalmazza, amelyeket általában a "középfokú" jelzővel szoktak megjelölni, kibővítve a felsőfokú oktatás néhány bevezető anyagrészletével. Elsősorban a középiskolai tananyagban kíván segítséget nyújtani, de mindjárt hozzákapcsolja a matematikának azokat a tárgyköreit, amelyek átvezetnek a "magasabb" matematikába. (...) A példákat és a feladatokat úgy állítottuk össze, hogy azok lehetőleg ne használjanak fel a matematikán kívüli, kevésbé ismert fogalmakat, amik a megoldás megértését lényegesen megnehezítenék.” És a jelölésekről, amelyeknek már a látványa is sokakat elborzaszt: „Általában arra törekedtünk, hogy csak a legszükségesebb jelöléseket használjuk, mert ezen a szinten a túl sok matematikai jelölés feleslegesen megnehezítheti a könyv olvasását.”

609 oldalon 22 nagy, tematikus fejezet és 11 oldal táblázat. Maga a sűrűn szedett tárgymutató 11 oldalt tesz ki. Ha pedig bárhol beleolvasunk, azt látjuk, hogy a magyarázatok kellemes, jól követhető, elbeszélő stílusúak, ugyanakkor - és ez a mesteri tudás! - pontosak, feszesek, mint egy elegáns levezetés. Ebből igazán jól lehet tanulni, vagy éppen felidézni, felfrissíteni a már tanultakat, s pótolni, amit anno elszalasztottunk: ráérezni a matematika különböző területeinek szépségére.

Dr. Osman Péter

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK