Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2007
Oldalszám: 172 oldal
Formátum: B/5 kötve
ISBN: 978-963-9664-72-2
Témakör: Műszaki tudomány

Eredeti ár: 3800 Ft
Webshop ár: 2850 Ft

KOSÁRBA
Légibalesetek pilótaszemmel II.

A repülés egyre biztonságosabbá válik

NOL
2008. február 26.

Biztonsági szempontból a 2007-es év volt az eddigi legjobb a repülés történetében - hangzott el a Légi balesetek pilótaszemmel című könyv második részének bemutatóján. A szerző, Háy György, a Malév Boeing- 737-es kapitánya szerint a kedvező tendencia oka a biztonsági rendszerek fejlődése.

Ma már külön komputerek figyelnek a földfelszín vagy éppenséggel a többi repülő közelségére, és az egyes alrendszereket is külön felügyelő rendszer figyeli. Statisztikai adatok szerint az 1960-as években még 21 baleset jutott egymillió felszállásra, míg 2004-ben már csak 1,4. A kapitány a balesetek bekövetkeztéseinek esélyeit az úgynevezett svájcisajt-effektussal érzékeltette, e szerint minden egyes védelmi rendszer egy-egy szelet sajtnak felel meg. Egy baleset bekövetkezésének esélye akkora, mint az, hogy a véletlenszerűen tányérra dobált sajtokon lévő lyukakon keresztül a tányér alja látszódjon.

Alapesetben a pilóták egymást ellenőrzik szigorú eljárások alapján, és ha ez még kevés, a védelmi rendszerek is jelezhetnek, illetve a repüléseket a légi irányítók is folyamatosan figyelemmel kísérik.

A kapitány előadása során a futómű kibocsátásával érzékeltette ezt: leszállás előtt a pilóták először szóban rögzítik a futómű kibocsátásának tényét, aztán az ellenőrző lista felolvasásakor még egyszer ellenőrzik, a föld közeledésekor egy úgynevezett "futóduda" jelez, ha valamiért elmaradt a futómű kibocsátása, és végső esetben az irányítótoronyból akár szemmel is ellenőrizhetik a biztonságos földet érést.

A. Sz.

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK