0 db
0 Ft
EN / HU
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Fordította: Varró Zsuzsa
Megjelenés: 2009
Oldalszám: 216 oldal
Formátum: A/5, fűzve
ISBN: 978-963-2790-50-3
Témakör: Publicisztika, Antropológia
Sorozat: Szokatlan szempontok

Ára: 2800 Ft (Elfogyott)

Egy zöldfülű antropológus kalandjai
Feljegyzések a sárkunyhóból

Egy zöldfülű antropológus kalandjai

Szépirodalmi Figyelő 2007/5
2007-11-28
Az elmúlt évben két afrikai élménybeszámoló is napvilágot látott.K[ovács]. J[ózsef]. Farandzsi Kelet-Afrika néhány országában tett utazásának krónikáját adja közre, a kötet címéhez (Afrikai útinapló) hűen, napló formájában.Nigel Barley könyve szintén él­ménybeszámoló. A szerző az oxfor­di egyetemen doktorált, később mint egyetemi oktató működött, de antropológusként hiányzott számá­ra a terepmunka közvetlen élménye. Választása a nyugat-afrikai Kame­run egy kevéssé ismert törzsére, a doajókra esett. Könyve a terepen töltött nyolc hónapjáról számol be, stílusában az Afrikai útinaplóra kísér­tetiesen hasonlít. Nigel Barley sem törekszik tudományos összegzésre, bár képzettsége okán nyilván képes lenne rá: ebben a könyvben mellőzi a tudományoskodó modort (azt máshol, más formában gyakorolja), itt pusztán napi, de nem mindenna­pi élményeiről számol be, rengeteg humorral, a fantom-antropológusok felé irányuló kritikai éllel. Az él­mények felidézése itt is a pillanat izgalmában írt nap­lóra támaszkodik, de Barley könyve kidolgozottabb, retrospektíven megírt, átírt élménybeszámoló. Szinte csalódott megvetéssel hivatkozik azokra az antropológus elődökre, akik – a terepmunka piszkos részét bennszülött segítőkre bízva – cikke­iket a missziós irodák hűvös kényel­mében fogalmazták meg. Meglátása szerint az elődök munkája jórészt ilyen kvázi-terepmunkán alapulha­tott. A valódi, a hétköznapi terep­munka jóval prózaibb, eleve kudarc­ra ítélt, a terepmunkás mindennapi küzdelmei, a forrásnyelvi nehézsé­gek korlátai, az adatközlők megbízhatatlansága, az állandóan visszatérő betegségek leküzdése, a napi étkezé­sek előteremtése körül forog, és a legkisebb mértékben sem ad alkalmat tudományos gondolkodásra, szakmai összegzésre. Az események­nek, a szertartások menetének csu­pán nyers rögzítésére nyújt lehetőséget, és csak reménykedni lehet ben­ne, hogy a részletekből majd egyszer, otthon összeáll valamiféle kulturális alapvetés.Az élvezetes élménybeszámoló burkán át gyakran felsejlenek kultu­rális antropológiai alapfogalmak, melyeket a szerző úgy magyaráz meg, hogy észre sem vesszük. Az olyan kifejezések, mint inkulturáció, kapcso­lati háló, migráció, minta­követés, más, iskolásabb szerkesztésű könyvben ta­lán függelékként, szósze­detben szerepelnének, itt azonban semmi szükség rá, az élmények körülírása mindent tisztán felfed az olvasó előtt.

A kulturáltság és civilizálatlan­ság megítélését illetően fura fintor, hogy a kameruniak által is vadnak minősített doajóktól hazatérőben a szerzőt Rómában kirabolják. Vélet­len egybeesés csupán, hogy K. J. Farandzsi is beszámol egy magyar sorstársról, aki Milánóban bolyong napok óta, mert kirabolták, telefo­nálni nem tud, pénze nem maradt és a szemüvege is eltűnt, nagyon rosszul lát. Mindkét utazó ép bőrrel úszta meg afrikai kalandozását, de Rómába visszaérkezve mindketten megdöbbenéssel élik meg az európai kultúra fékezhetetlen sebességvá­gyát, tettlegességét és elsősorban barbarizmusát.

Tárnok Attila

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK