0 db
0 Ft
EN / HU
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Fordította: Nádori Lídia
Megjelenés: 2013
Oldalszám: 330 oldal
Formátum: A/5
ISBN: 978-963-2792-75-0
Témakör: Szépirodalom
Sorozat: Typotex Világirodalom

Eredeti ár: 3800 Ft
Webshop ár: 2280 Ft

KOSÁRBA
Mozart felébred

Eva Baronsky: Mozart felébred

http://akonyvkotelez.blogspot.hu/
2015-2-27

Először beszéljünk kicsit magáról Mozartról, és a Requiemről, hisz ezek elkerülhetetlen részei a könyvnek, és ismeretük nélkül az egész könyv érthetetlenné válthat. Küszöböljük ki gyorsan egy gyors zeneismeret-órával!

Wolfgang Amadeus Mozart, született Bécsben, 1756, január 27-én Salzburgban, a világ egyik talán leghíresebb zeneszerzője. Csodagyerekként nőtt fel, mindenki azt leste, ő vajon mit játszik, mit csinál. Apai "nyomásra" folyamatosan a zenével foglalkozott, a zongora mellett hegedűn is kitűnően játszott már kisgyermek korában. Talán éppen a kezdetek miatt maradt fent a neve, hisz mindenki figyelte, mi sül ki ebből a kisfiúból. Ha később kezd el zenélni, talán nem is tűnik ki a tömegből. Így viszont, hogy minden figyelem rá irányult ennyire korán, a jövője el volt előre döntve. Hozzá köthető a Varázsfuvola megzenésítése, és pár bályos dalocska, mint a Százszorszépzenéje is. 1791 dcemeber 5-én hunyt el, hatalmas űrt hagyva maga után - a Requiemjét nem tudta befejezni...

Mielőtt leírom Mozart requiemjének sajátosságait, tisztázzuk (nagy vonalakban) mi is az a requiem.

A requiem maga gyászmisét jelent, amit a tridenti liturgiában elhunytakért, fekete ruhában tartottak. A "requiem" elnevezést onnan kapta, hogy  minden mondat ezzel a szóval kezdődött ("Requiem aeternam dona eis Domine, et lux perpetua luceat eis”, - „Adj nekik, Uram, örök nyugodalmat és az örök világosság fényeskedjék nekik”). Nagyjából ezt kell tudni róla. 

Requiem Mozart legnagyobb műve (lett volna), ám így is a leghíresebbek közé tartozik "félkész állapotban" is. 1791-ben kezdte el írni, és fejezte be, ameddig befejezte. A mű szoprán, alt, tenor és basszus szólistákra, valamint kórusra íródott egy kisebb klasszikus zenekar kíséretével. Mozart 1791. december 5-i halálakor csak a nyitótétel (Requiem aeternam) volt teljesen befejezve. Az ezt követő Kyrie, és a Sequentia legnagyobb része (a Dies iraetől a Confutatisig) csak a vokális részekben és a continuóban volt kész, bár néhány helyen a leglényegesebb zenekari szólamok röviden jelölve voltak, mint például a hegedű szólam a Confutatisban, és a zenei hidak a Recordaréban. A Sequentia utolsó tételének, a Lacrimosának csupán az első nyolc üteme készült el. Az Offertorium ezt követő két tétele szintén csak részben készült el – a Domine Jesu az énekelt szólamaiban, valamint a continuoban, és a Hostias csupán a vokális részekben. 

Persze, ez a rész főleg azoknak lehet teljesen érthető, akik értenek a zenéhez, vagy tanultak zenét valamennyire, de ez igaz a könyvre is. Zenei elnevezések, utalások, amik egyértelműek, ha az embernek van egy alapműveltsége hozzá. Viszont nekik tökéletesen élvezetes az egész! Én legalábbis így voltam vele. 

Maga a könyv természetesen Mozartról szól, de nem úgy, ahogy az várható lenne. Kezdődik Mozart halálával, majd másnapi feltámadásával a 21. században. Érdekesen hangzik, nem? Nem érti, mit keres ebben az őrült, ismeretlen világban, de úgy gondolja, Isten adott neki még egy esélyt, hogy befejezze a nagy művét. Neki is állna, de ebben az új világban nem is olyan könnyű eligazodni. Kitűnik beszédével, öltözködésével, viselkedésével, valamint azzal, hogy minden létező papír alapú felületre zenét ír. Bizony, Mozartból folyik a zene, mint rendesen, csak ebben a világban mintha nem értékelnék ezt annyira. 

Egy egyszerű kocsmában szerez munkát egy idő után, ahol mindenki a csodájára jár, ám egy év kell ahhoz, hogy rendes koncertet adhasson, akkor sem olyan kaliberűt, mint előző életében. Közben azonban rájön, mi is igazán a szerelem, a zenét fel lehet-e áldozni egy családért, melyik a fontosabb, a gyermeke, felesége, vagy a zene? Mindent megtesz végül, hogy jobban csinálja, mint korábban. 

Maga Mozart karaktere egy hihetetlenül vicces figura. Egy igazi nagy gyerek, fellengzős beszéddel. Néhol kicsit bárgyú, de nagyon is szerethető emberke, aki rácsodálkozik az autókra (a "tojoták"), telefonokra ("siemensek"), és főleg a metró mibenlétére. De miért is lepődöm ezen meg, hisz jó 200 évvel az ő kora után vagyunk, nem lehet nem rácsodálkozni egy ekkora változásra. 

Én sok zenét tanultam korábban, alapvetően magamtól is mindig utána néztem, annyira érdekelt, és nem tudom igazán, hogy ez nem lett volna a könyv olvasása előtt, mennyit értettem volna belőle. Szerintem ez így volt igazán jó, tehát egy zenei alapműveltség ennek a "ponyvának" az elolvasásához is kell. Talán ez teszi még jobbá a könyvet: arra buzdítja az olvasót, hogy legalább a requiemnek nézzen utána, és máris kerül egy kis plusz tudás a fejébe, mindenféle komolyabb mű elolvasása nélkül. Ez egy  rejtett Mozart-tanulmány, ha megakarod ismerni Mozartot, akkor elolvasod, és akarva-akaratlanul is utána fogsz nézni, minimum a Wikipédián! 

Nehéz nem spoileresen írni a könyvről, pedig sok mindent szeretnék még elmondani róla, de nem lehet. Nem, nem. Ugyanazt tudom mondani, mint kb. minden könyvről, amiről írok, hogy olvassátok el. Egy kicsit más, mint a többi mai könyv, mégis van olyan jó, annyira érdekes. Nem is tudom hogyan került a kezembe, üldögéltem a könyvesboltban, és megláttam a borítóját, beleolvastam, és nálam maradt, pedig annyira nem fogott meg először. De örülök, hogy végigolvastam, mer ilyesmit nem mindig szoktam, kicsit kívül esett a komfortzónámból, és ez a kis változás nagyon jól esett! 

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK
-60%
Webshop ár: 996 Ft
KOSÁRBA
-60%
Webshop ár: 1280 Ft
KOSÁRBA
-60%
Webshop ár: 996 Ft
KOSÁRBA
-40%
Webshop ár: 2340 Ft
KOSÁRBA