Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2013
Oldalszám: 170 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2793-47-4
Témakör: Műszaki tudomány

Eredeti ár: 4200 Ft
Webshop ár: 3150 Ft

KOSÁRBA
Légibalesetek pilótaszemmel III.

Háy György: Légibalesetek pilótaszemmel III.

MISZ
2014-1-28

Háy György: Légibalesetek pilótaszemmel III. - Typotex, 2013
Dr. Osman Péter ismertetése

Háy György újabb kötete, akárcsak a megelőzőek (Légibalesetek pilótaszemmel I. és II. - Typotex), nagy szakmai hozzáértéssel és alapossággal, ugyanakkor mindenki számára könnyen érthető, világos előadásmóddal megírt esettanulmányok sorozata. Kitűnő olvasmány azoknak, akiket érdekel a modern légiközlekedés világa, rendszere, repülőgépei. Könyvei meghatározó jellemzői, hogy elemzéseket adnak súlyos balesetekről, hozzájuk magyarázatokat, s mindezt rendszertechnikai megközelítéssel, s az olyan ember tudásával és nézőpontjából, aki több évtizedes pilóta-gyakorlata alapján belülről ismeri mindazt, amiről ír. A Typotex, felsőfokú elméleti szakkönyvek és felsőfokú elemző esszék kitűnő kiadója, ugyancsak magasra teszi a mércét, s Háy könyvei jól megfelelnek annak.

Rendszertechnikai megközelítés: semmilyen más típusú jármű sincs olyannyira kényes, veszélyeztetett helyzetben, mint a nagy magasságban közlekedő repülőgép. "Repülőgép fönt még nem maradt" tartja a cinikus mondás, de óriási, kitűnően szervezett, szabályozott és ellenőrzött erőfeszítéseket és intézkedéseket kíván annak biztosítása, hogy az elemelkedett gép úgy találkozzék ismét az anyafölddel, ahogyan azt az utasainak és a személyzetének biztonsága megkívánja. 
Amint a modern repülésről mondja: "A leírt balesetek majd mindegyike azt igazolja, hogy a légiutasok biztonságát védő szabályok, technikai megoldások és szervezési intézkedések bonyolult rendszerén csupán akkor támad elegendő rés a balszerencse számára, ha számos kedvezőtlen körülmény és emberi mulasztás torlódik össze egyetlen helyen és időben." Ezt alátámasztja annak bemutatásával is, milyen rendszertechnikai megoldások adnak védelmet az egyedi meghibásodásokkal szemben.

Háy az esettanulmányaiban a légibalesetek okainak feltárását mutatja be. E gyakran szó szerint nyomozás jellegű vizsgálatoknak sorsdöntő szerepe van annak kivédésében, hogy a baleset, vagy annak rokon változata megismétlődhessék, hogy feltárják az annak hátterében rejtőző, azt előidéző esetleges típus és/vagy rendszertechnikai hibákat. Ezek a vizsgálatok jelentik az egyik leghatásosabb eszközt a légiközlekedés biztonságának javításában, rendszerének, valamint a benne résztvevő repülőgép-típusok fejlesztésében. Az esettanulmányok legtöbbje vázolja azt is, hogy a vizsgálat lefolytatói milyen javításokat, fejlesztéseket javasoltak ennek érdekében.

Ebben a kötetében 16 baleset "boncolását" kísérhetjük végig, s közben az olvasó részletes képet kap arról is, hogy hogyan működik ez az egész, s mi minden tud többé-kevésbé végzetes zavarokat okozni benne. Ízelítőül a fejezetek ismertetőiből: • "... légi bemutató főpróbáján túldöntött fordulóban átesett és lezuhant egy B-52-es bombázógép." • "... Washington repülőteréről felszállva süllyedni kezdett, egy forgalmas hídnak ütközött, majd a befagyott Potomac folyóba csapódott az Air Florida Boeing 737-es gépe." • "1977. március 27-én következett be a repülés eddigi történetének legsúlyosabb katasztrófája: Tenerife repülőterén felszállás közben két utasokkal zsúfolt Boeing 747-es Jumbo ütközött a kifutópályán." • "...váratlanul elvesztették az uralmat a pilóták a BEA légitársaság Vickers Vanguard típusú turbólégcsavaros gépe felett, amely azonnal lezuhant, és szinte függőlegesen a földbe fúródott." • "... néhány perccel a felszállás után leszakadt a függőleges vezérsík az American Airlines Airbus A300-as repülőgépéről."

Osman Péter

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK