Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2017
Oldalszám: 284 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2799-22-3
Témakör: Művészetelmélet
Sorozat: Képfilozófiák

Eredeti ár: 3900 Ft
Webshop ár: 2925 Ft

KOSÁRBA
Szent Rinocérosz gyermekei

A szavak szépséges bescsülete

Új Művészet
2017-10-24

Borges Homokkönyvének főhőse minél tovább lapozza, olvassa, birtokolja mágikusan végtelen könyvét, annál több barátot veszít, annál magányosabb és embergyűlölőbb lesz. A novella végén kétségbeesetten rejti el a Nemzeti Könyvtár könyvei közt az átkozott kötetet. Orosz István új könyve épp ennek az ellentettje: olvasása során egyre több barátot, felfedezhető szépséget találunk. Olyan írások gyűjteménye a kötet, amely kapcsolatokról mesél és kapcsolatokat teremt.
Elsősorban régebbi és új barátai régebbi és új kiállításainak megnyitó szövegeit adja közre. A megnyitók, mint a homokszemei, eltűnnek az időben. Kevesen őrzik meg, mit mondtak, és mit mondtak róluk egy-egy vernisszázson. Orosz nem ilyen. Gondosan dokumentálja minden szövegét, így fennmaradhattak beszédei a 80-as évektől napjainkig. És sok kollégát,barátot, pályatársat „nyitott meg”, nem is akárhogyan. Gyakran rímekben, versekben szólt az egybegyűltekhez, néha mesét mondott. Művelt, képekben gondolkodótextusai így húsz-harminc év távlatából is eleven erővel idéznek fel egykorvolt kiállításokat, azok hangulatát s az azóta már eltávozottak emlékezetét.
De ez a gyűjteményes kötet nem csupán illékony beszédek magvas tára. Számos elemző írás, blogbejegyzés, reflexióis olvasható benne. Természetesen „szűkebb pátriája”, a magyar rajzfilmgyártás jeles alakjait idézi fel legtöbbször Gyulai Líviusztól Vajda Bélán át Reisenbüchler Sándorig. De megjelennek grafikustársak, plakátművészek, fotósok is, sőt maga a plakát mint műfaj. Néha kikacsintva, egy-egy történetet, kalandot is elbeszél, mint például saját híres-hírhedett „Tovariscsi konyec”-plakátjának hazai és külhoni eseménytörténetét.
Megismerjük a könyvművészeket, Haimant és Szántó Tibort, amolyan „oroszos” – azaz szeretet- és tiszteletteljes– derűvel szólva róluk. Kortörténeti dokumentumkötetnek sem akármilyen a Szent Rinocérosz gyermekei, hiszen mára eltűnt kiállítóhelyek, a bennük felbukkanó, azóta elfeledett művészek kerülnek újra reflektorfénybe, „aha”-élményt okozva az olvasónak – annak, aki ezeket a kisírásokat víg kedéllyel tanulmányozza,élvezve Orosz humorát, játékosságát. Anagrammák és egyéb szójátékok színesítik a mondandót, széppé nemesítve a szavakat. Minden egyes megnyitóhoz,íráshoz, előszóhoz és jegyzethez az adott alkotó, esemény egy-egy illusztrációja is odafér, így a szavak története a képek történetével és mágiájával gazdagítja a kötetet.
Orosz István művész, grafikus, rajzfilmtervező, s egy ideje már tudjuk, hogy a szavaknak is művésze. A követ és a fáraó, illetve a Válogatott sejtések olyan oldaláról mutatták be, melyre grafikái és filmjei már utaltak korábban. Nagy műveltségű, elmélyülten,minden egyes vonalat, (szót)alaposan megfontolva alkotó ember. Ember, tele emberséggel, derűvel,baráti gesztusokkal és figyelemmel.Ritka, mint az egykor Európába utaztatott Rinocérosz.

Sinkó István

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK