Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Borítótervező: Somogyi Péter
Megjelenés: 2021
Oldalszám: 264 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-4931-57-7
Témakör: Műszaki tudomány

Eredeti ár: 4900 Ft
Webshop ár: 3675 Ft

KOSÁRBA
A repülő autóktól a gondolkodó drónokig
További formabontó repülőgépek
Borítótervező: Somogyi Péter

A repülő autóktól a gondolkodó drónokig - További formabontó repülőgépek

http://www.innovacio.hu/
2022-3-22

A Hírlevél 2022/4. számában szóltunk Háy György Formabontó repülőgépek c. kötetének új kiadásáról. Újabb könyvével még fokozni tudja a csodák bemutatását a repülés világából.
Bevezetéséből idézve:"Arra teszünk kísérletet, hogy az előző kötetben említett érdekességeken felül mutassunk be további szokatlan repülőgép-konstrukciókat, melyek méretben, alakban, szerkezeti kialakításban vagy valami egyéb tulajdonságban markánsan elütnek attól a képtől, mely a repülőgépekről él bennünk. [Ezúttal is] többnyire csak a legalább valamennyire sikeres gépeket vettük be közéjük: A gép életre kelt-e; A tervrajzok eljutottak-e az üzembe, ahol megépítették, és az ötletek eléggé életképesek, az alkotók pedig eléggé elszántak voltak-e ahhoz, hogy a masinával sikerüljön a levegőbe emelkedni. Némelyiknek itt véget is ért a karrierje. Ilyen volt a Graham Bell által többezernyi tetraéderből összerótt repülő szerkezet. Más gépekről egész kísérletsorozat után derült csak ki, hogy alkotói vagy megrendelői nem ilyet akartak, vagy a helyzet változott meg és az ötletgazdag megoldás ezért kerül a süllyesztőbe. Ahol ez szükségesnek látszott, néhány mondatban felvázoltuk az alkotók életútját, és esetleg azt a környezetet is, amelyben a munkájukat végezték. (Idézetek a könyvből, kiemelések tőlem.) A könyv egyes fejezetei meglehetősen önállóak, ki-ki kedvére kalandozhat közöttük." (A tartalomjegyzék tele csábítással az olvasásra! - OP)
"Utóirat: Mi sem mutatja jobban a repülés rohamos fejlődését, mint hogy a kézirat lezárása óta eltelt néhány hét is korszakalkotó új fejleményt hozott. A SpaceShipTwo rakétarepülő és kéttörzsű hordozója ugyanis 2021. július 11-én végrehajtották első repülésüket utasokkal a fedélzeten, megnyitva ezzel a kereskedelmi űrrepülés korszakát."

Szolgáljon ismertetésül e különleges tárlat katalógusa: a bemutatott repülőgép-osztályok a bevezetőjük részleteivel, s a legérdekesebb fejezeteikkel.
Csodabogarak:"Az 1900-as évek legelején , a repülés hőskorában a tervezők még keresgélték a repülőgépek ideális formáját, és számos, mai szemmel meglehetősen meghökkentő szerkezet született. Még nem rendelkeztek a mi mai ismereteinkkel, amelyek jórészt a repülés azóta eltelt száz évének tapasztalataira épülnek, (gyakran műszaki, aerodinamikai ismeretekkel sem), viszont nagyon szerették volna megtalálni a legjobb formát a hatékony és biztonságos repüléshez, hát bátran és kitartóan próbálkoztak. Itt csak azok a gépek szerepelnek, amelyek valóban repültek is, így a legbizarrabb próbálkozások többsége kimaradt belőle.
Fejezetcímei: • Kezdeti szárnypróbálgatások - meghökkentően fura jószágokkal • Aszimmetrikusok - a meglepően aszimmetrikus kialakításokat tanulságos műszaki magyarázatok indokolják • Lopakodók - a katonai gépek • Farok nélküli csupaszárnyak • Repülő csészealjak - el sem hinnénk: Háy szép szavával"e lepényformájú gépek" némelyike még repült is, mint pl."a repülő palacsinta".
Különleges hajtóerő: • Emberi izomerő • Gőzgépek - életképes nem születhetett, mert"a gőzgép egységnyi súlyra jutó teljesítménye nyomába se ér a modern belső égésű motorokénak, pláne a gázturbinákénak" • Speciális belső égésű motorok • Hidrogén - üzemanyagként eddig nem jött össze, de megy a próbálkozás • Atomenergia - életképes megoldás ebből sem született • Rakétahajtás
Elektromos repülőgépek: • Földfelszíni áramforrás - de miként továbbítsa az energiát? • Akkumulátor • Hibrid hajtás - "sokat hallani biztató kísérletekről és nagyratörő tervekről" • Üzemanyagcella - még a remények sorában • Napenergia - "Az itt leírtakból is látható, hogy a napelemes repülés napjainkban is rohamléptekkel fejlődik. Hatalmas tartalékok vannak még a napelemek és akkumulátorok fejlődésében."

Célszerszámok:"A repülőgépeknek egy kis csoportja, amelyek valamilyen különleges, egyedi célra készültek, és tervezőik minden tulajdonságukat ennek a célnak rendelik alá. Nézzünk ezek közül néhányat!"
Pilóta nélküli légi járművek: Ballonoktól a katonai és a civil drónokig
Repülő autók: "Ez ügyben a valóság alig unalmasabb a mesevilágnál. Repülő autóra az első szabadalmat alig néhány évvel a motoros repülőgép feltalálása után, 1910-ben jegyezték be Amerikában. A repülés technikája a második világháború alatt hatalmasat fejlődött, ami a lehetővé tette a repülő autók megvalósítása előtt tornyosodó technikai nehézségek viszonylag elegáns leküzdését. A jogi és anyagi nehézségekkel viszont egészen más volt a helyzet. A jogi nehézségekről itt elég annyi, hogy Amerikában egy repülő autó üzembeállításához és vezetéséhez vagy féltucatnyi különböző bizonyítvány és engedély beszerzése szükséges. A rendkívül magas költségek pedig mind a mai napig útját állták a tömeges elterjedésnek. Nézzünk azért néhány technikailag sikeres próbálkozást!"

Dr. Osman Péter

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK