
Kiadás: Ötödik kiadás
Megjelenés: 2008
Oldalszám: 260 oldal
Formátum: B/5, kötve
ISBN: 978-963-2790-08-4
Témakör: Kommunikáció
Sorozat: Társadalmi kommunikáció
Elfogyott
Karl Erik Rosengren: Kommunikáció (5. kiadás)
A kommunikáció napjainkra a hozzáértők
kezében a legfontosabb munka-, harci- és szervező eszközzé vált mind a
gazdasági, mind a közéletben. Bizonyos értelemben fontosabb még a pénznél
is, hiszen a célközönség nagy részét többnyire csak kommunikáció révén
lehet elérni, befolyásolni. Eszközeinek alkalmazása elengedhetetlen minden
szervezet, intézmény, cég számára. Egyrészt azért, mert bármi légyen is a
küldetése, feladata, tevékenysége, annak teljesítéséhez számos
vonatkozásban is szüksége van információs kapcsolatra a társadalom és/vagy
a gazdaság bizonyos szereplőivel, továbbá az intézményrendszer bizonyos
részeivel.
Minden együttműködés nélkülözhetetlen része a felek
szándékainak, terveinek, a másikkal szembeni elvárásainak, valamint az
annak felajánlott teljesítéseinek az egyeztetése, ehhez pedig a
kommunikáció szolgál mással nem helyettesíthető eszközül, akárcsak az
együttműködés tartalmának és rendjének kölcsönös megállapodás révén
történő kialakításához.
Szintúgy, a piaci szereplőknek
elengedhetetlen eszköz a marketing kommunikáció mind a tevékenységük
végzéséhez szükséges termelési tényezők beszerzéséhez, mind az árucikkeik
értékesítéséhez - és folytathatnánk a társadalmi berendezkedés összes
szervezetével. Továbbá, mindegyiküknek valamilyen mértékben szüksége van
arra, hogy elfogadtassa magát, ezt pedig ismétcsak a kommunikációs
tevékenységével tudja elősegíteni.
A hatékony kommunikáció
képessége, az erre szolgáló eszközök kezelésének megfelelő ismerete
szintúgy létfontosságú az egyes emberek számára is ahhoz, hogy építeni,
fejleszteni és kezelni tudják a kapcsolataikat, amelyek révén
érvényesülhetnek a gazdasági-, a köz- és a magánéletben, valamint fenn
tudják tartani az egzisztenciájukat, életvitelüket.
A kommunikáció
ugyanakkor rendkívül finom és kényes eszköz, amelynek használata csak
akkor hozza meg a kívánt hatást, ha nagyon szakszerűen, a tökéletest
közelítő hozzáértéssel kezelik. Jellemző példa erre, hogy a kommunikáció
egyik legfontosabb, a működését illetően a legkritikusabb alapszabálya,
amellyel azonban sokan nincsenek tisztában, a következőkben összegezhető:
Az üzenet csupán egy jel-sorozat, amely gondolatokat, esetleg érzéseket is
ébreszt abban, aki kapja. A vele elért hatást tekintve soha nem az számít,
hogy mit akartunk mondani, hanem az, hogy a másik fél ténylegesen mit
olvasott ki ebből, hogyan fordította le a maga számára az üzenetet. Az
eltérés rossz kommunikációnál végzetesen nagy is lehet.
Ugyanilyen
fontos, hogy a címzett az üzenetet nem önmagában értelmezi, hanem
összefüggésben mindazzal, amit rólunk tud, vagy tudni vél, valamint amit
az üzenet környezetéből, különösen pedig a magatartásunkból és az előtte
ismert történetünkből hozzáolvas. Ha ez utóbbiak gyanakvásra adnak okot,
az üzenet hitelét veszti. Az üzenetünk alapján hozott cselekvési,
magatartási döntésében is meghatározó jelentőségűek a saját helyzete és
lehetőségei. Mindezeket, és természetesen még számos egyéb tényezőt,
szempontot figyelembe véve kell megvalósítanunk a kommunikációnkat, ha azt
akarjuk, hogy az jól szolgáljon.
Rosengren műve igen jó és nagyon
alapos tankönyve egy olyan tudásnak, amelyet tehát legfeljebb a világtól
elvonult remeték és magányos hajótöröttek tudnak nélkülözni. Mindenki
másnak fenntartás nélkül ajánlható. Külön érdeme, hogy kiváló példaként
szolgál egy téma következetesen rendszerszemléletű elemzésére, és a reá
vonatkozó ismeretek ilyen felsorakoztatására is.
Kapcsolódó recenziók
- Karl Erik Rosengren: Kommunikáció (Koltai Andrea, , 2007.12.09)
- Karl Erik Rosengren: Kommunikáció (5. kiadás) (Dr. Osman Péter, MISZ, XVIII. évf.16. szám, 2008-9-9)