
Megjelenés: 2006
Oldalszám: 218 oldal
Formátum: B/5, fűzve
ISBN: 978-963-9548-88-6
Témakör: Matematika középiskolásoknak
Sorozat: Tehetségek példatára
Elfogyott
Oldalszám: 218 oldal
Formátum: B/5, fűzve
ISBN: 978-963-9548-88-6
Témakör: Matematika középiskolásoknak
Sorozat: Tehetségek példatára
Elfogyott
Bergengóc példatár 1.
Bergengóc példatár
Élet és Tudomány
2000/1
Manapság hazánkban már minden korosztály tagjai sokféle matematikai feladatgyűjtemény és példatár közül válogathatnak, ráadásul olyan szempontok szerint is, hogy egy-egy kötet feladatait tanulásra, versenyzésre vagy csupán szórakoztató fejtörés céljára óhajtják igénybe venni. Egy új könyv megjelenése többnyire csak akkor okoz feltűnést, ha valami különlegesség kapcsolódik hozzá. Ilyen kötet jelent meg a közelmúltban.
Az országos, sőt a matematikai olimpiák révén világhírű budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium VII. C osztályának tanárai és diákjai összegyűjtöttek egy kötetre való feladatot, azok megoldásaival együtt. A módszer az volt, hogy az osztály két matematikatanára, Fazakas Tünde és Hraskó András az 1998/99. tanévben öt-öt feladatot adott fel az osztálynak. A tanulók egy héttel később beadták megoldásaikat, az osztály azokat tüzetesen megvizsgálta, majd megszövegezték a legjobb megoldásokat, megfogalmazták az esetleges általánosításokat, a tanárok pedig hozzáfűzték megjegyzéseiket. (A módszer korántsem vadonatúj, mások már az 1993/94-es tanévben is alkalmazták.)
A kötetben összesen 24 x 5, azaz 120 feladat és ezek megoldása kapott helyet. A feladatok tárgykörök szerinti megoszlása meglehetősen változatos egy-egy sorozaton belül is, de az összes feladatot tekintve is. (Itt jegyzem meg, hogy nagyon hasznos lett volna egy tárgykörök szerinti mutató, mert ha az olvasó bármilyen típusú feladatot keres, mindig végig kell olvasnia az összes feladatot és megoldást.) A feladatok nehézségi foka is változó, és csaknem mindegyik feladat helyes megoldásához egy vagy több (akármilyen pici) ötlet is kell. Nincs ugyanarra a kaptafára húzható két vagy több feladat. Éppen ezért a megoldó (ha nemcsak olvasó) állandóan változó kihívásoknak néz elébe, állandóan szüksége van minden tudására. A feladatok között kevés az eredeti, de az irodalomjegyzék sok forrásmunkát ajánl az olvasónak. A kötet kitűnő segédeszköz azoknak, akik matematikai versenyekre készülnek (vagy ilyeneket készítenek elő), mert a sorozatok nem követnek semmiféle tematikát, és kiváló terepnek bizonyulnak azok számára, akik érdekes, változatos, de nem nehéz feladatokra vadásznak.
Az országos, sőt a matematikai olimpiák révén világhírű budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium VII. C osztályának tanárai és diákjai összegyűjtöttek egy kötetre való feladatot, azok megoldásaival együtt. A módszer az volt, hogy az osztály két matematikatanára, Fazakas Tünde és Hraskó András az 1998/99. tanévben öt-öt feladatot adott fel az osztálynak. A tanulók egy héttel később beadták megoldásaikat, az osztály azokat tüzetesen megvizsgálta, majd megszövegezték a legjobb megoldásokat, megfogalmazták az esetleges általánosításokat, a tanárok pedig hozzáfűzték megjegyzéseiket. (A módszer korántsem vadonatúj, mások már az 1993/94-es tanévben is alkalmazták.)
A kötetben összesen 24 x 5, azaz 120 feladat és ezek megoldása kapott helyet. A feladatok tárgykörök szerinti megoszlása meglehetősen változatos egy-egy sorozaton belül is, de az összes feladatot tekintve is. (Itt jegyzem meg, hogy nagyon hasznos lett volna egy tárgykörök szerinti mutató, mert ha az olvasó bármilyen típusú feladatot keres, mindig végig kell olvasnia az összes feladatot és megoldást.) A feladatok nehézségi foka is változó, és csaknem mindegyik feladat helyes megoldásához egy vagy több (akármilyen pici) ötlet is kell. Nincs ugyanarra a kaptafára húzható két vagy több feladat. Éppen ezért a megoldó (ha nemcsak olvasó) állandóan változó kihívásoknak néz elébe, állandóan szüksége van minden tudására. A feladatok között kevés az eredeti, de az irodalomjegyzék sok forrásmunkát ajánl az olvasónak. A kötet kitűnő segédeszköz azoknak, akik matematikai versenyekre készülnek (vagy ilyeneket készítenek elő), mert a sorozatok nem követnek semmiféle tematikát, és kiváló terepnek bizonyulnak azok számára, akik érdekes, változatos, de nem nehéz feladatokra vadásznak.
Kapcsolódó recenziók
- Bergengóc példatár (Scharnitzky Viktor, Élet és Tudomány, 2000/1)
AJÁNLOTT KÖNYVEK