Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2011
Oldalszám: 302 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2793-01-6
Témakör: Művészetelmélet, Pedagógia

Elfogyott

Múzeumi tanulás

Múzeumi tanulás

Élet és Irodalom
2012.03.14.

A fényképezés a múzeumlátogatók számára többnyire tilos, a tanulás viszont egyáltalán nem. Hiszen nem csak az esztétikai élmény kedvéért érdemes fölkeresni egy-egy gyűjteményt. Sokan már óvodás vagy iskolás koruk­ban eljutnak valamilyen múzeumba, s a kísé­rő szülők vagy pedagógusok célja ugyanaz: a gyerekek különleges élmények közepette ta­nuljanak.

Múzeumi tanulás

A kötetben a múzeumi ismeretátadással kap­csolatos tanulmányok olvashatók, külföldi és hazai szerzők tollából. Az Európai Unió Tem­pus kutatási és fejlesztési programja támogat­ta létrejöttét, 2008-2010 között a SciComPed nevű projekt egyik terméke. A projekt teljes neve magyarul: A tudomány kommunikáció­ja – tanároknak és továbbképzőknek szóló tanfolyamok és kézikönyvek. Ezért e könyv voltaképpen jegyzet, de akár kézikönyvként is megállja a helyét, s egyetemi hallgatók, gyakorló pedagógusok, múzeumi szakemberek, szülők is haszonnal forgathatják.

A kötet előszavában a szerkesztők rávilágí­tanak arra, hogy mára a múzeum templom­ból fórummá vált, „s befolyása immár nem­csak az impozáns gyűjteményben, és annak kutatásában, hanem ennek közreadásában: a tárgyak bemutatásában (»tálalásában«) és mi­nősítésében rejlik. A múzeumi kurátor fontos véleményformáló személyiséggé, a közösségi ízlés alakítójává válik" (10.) - éppen ezért igen nagy a felelőssége.

Tettamanti Zsófia az alapokkal ismertet meg Mit kell tudni a pedagógusnak, ha múzeumba készül? című írásában. Fontosnak tartom kiemelni ezt a szöveget, ugyanis láttam már céltalanul lé­zengő diákokat, akiknek fogalmuk sem volt, milyen múzeumban vannak, s mit is kellene megnézniük. A kísérők feladata, hogy előze­tesen felkészítsék a gyerekeket, s adott eset­ben felvegyék a kapcsolatot a múzeumpedagógussal. A szerző figyelme még a ruházatra és az egyéb felszerelésre is kiterjed: ha múze­umba megyünk, kényelmes cipőt, ruhát ve­gyünk, s gondoljunk a kiállítótér klímájára is. A kötetből kiderül, hogyan keletkezik egy-egy gyűjtemény, s mi rejtőzik a színfalak mögött. Néha évekig készül egy kiállítás, s ha nagyobb múzeumról van szó, több szakember összefogása szükséges: tudósok, muzeológusok, kiállításrendezők, tervező művészek, múzeum­pedagógusok, a marketing szakértői együtt­működése a siker záloga. Számos tanulmány arról tájékoztat, miként valósul meg a gyakor­latban a múzeumpedagógia, s hogy miként jelennek meg a közgyűjtemények a világhá­lón, milyen a múzeumok virtuális valósága.

(Szerkesztette Vásárhelyi Tamás és Kárpáti Andrea.
Magyar Természettudományi Múzeum – Typotex Kiadó,
Budapest, 2011. 300 oldal, 3500 Ft)

 

Gajdó Ágnes

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK