
Oldalszám: 302 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2793-01-6
Témakör: Művészetelmélet, Pedagógia
Eredeti ár: 3500 Ft
Webshop ár: 2625 Ft
KOSÁRBA
Múzeumi tanulás
A fényképezés a múzeumlátogatók számára többnyire tilos, a tanulás viszont egyáltalán nem. Hiszen nem csak az esztétikai élmény kedvéért érdemes fölkeresni egy-egy gyűjteményt. Sokan már óvodás vagy iskolás korukban eljutnak valamilyen múzeumba, s a kísérő szülők vagy pedagógusok célja ugyanaz: a gyerekek különleges élmények közepette tanuljanak.
Múzeumi tanulás
A kötetben a múzeumi ismeretátadással kapcsolatos tanulmányok olvashatók, külföldi és hazai szerzők tollából. Az Európai Unió Tempus kutatási és fejlesztési programja támogatta létrejöttét, 2008-2010 között a SciComPed nevű projekt egyik terméke. A projekt teljes neve magyarul: A tudomány kommunikációja – tanároknak és továbbképzőknek szóló tanfolyamok és kézikönyvek. Ezért e könyv voltaképpen jegyzet, de akár kézikönyvként is megállja a helyét, s egyetemi hallgatók, gyakorló pedagógusok, múzeumi szakemberek, szülők is haszonnal forgathatják.
A kötet előszavában a szerkesztők rávilágítanak arra, hogy mára a múzeum templomból fórummá vált, „s befolyása immár nemcsak az impozáns gyűjteményben, és annak kutatásában, hanem ennek közreadásában: a tárgyak bemutatásában (»tálalásában«) és minősítésében rejlik. A múzeumi kurátor fontos véleményformáló személyiséggé, a közösségi ízlés alakítójává válik" (10.) - éppen ezért igen nagy a felelőssége.
Tettamanti Zsófia az alapokkal ismertet meg Mit kell tudni a pedagógusnak, ha múzeumba készül? című írásában. Fontosnak tartom kiemelni ezt a szöveget, ugyanis láttam már céltalanul lézengő diákokat, akiknek fogalmuk sem volt, milyen múzeumban vannak, s mit is kellene megnézniük. A kísérők feladata, hogy előzetesen felkészítsék a gyerekeket, s adott esetben felvegyék a kapcsolatot a múzeumpedagógussal. A szerző figyelme még a ruházatra és az egyéb felszerelésre is kiterjed: ha múzeumba megyünk, kényelmes cipőt, ruhát vegyünk, s gondoljunk a kiállítótér klímájára is. A kötetből kiderül, hogyan keletkezik egy-egy gyűjtemény, s mi rejtőzik a színfalak mögött. Néha évekig készül egy kiállítás, s ha nagyobb múzeumról van szó, több szakember összefogása szükséges: tudósok, muzeológusok, kiállításrendezők, tervező művészek, múzeumpedagógusok, a marketing szakértői együttműködése a siker záloga. Számos tanulmány arról tájékoztat, miként valósul meg a gyakorlatban a múzeumpedagógia, s hogy miként jelennek meg a közgyűjtemények a világhálón, milyen a múzeumok virtuális valósága.
(Szerkesztette Vásárhelyi Tamás és Kárpáti Andrea.
Magyar Természettudományi Múzeum – Typotex Kiadó,
Budapest, 2011. 300 oldal, 3500 Ft)
Kapcsolódó recenziók
- Múzeumi tanulás (Gajdó Ágnes, Élet és Irodalom, 2012.03.14.)