Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Borítótervező: Somogyi Péter
Megjelenés: 2024. 04. 10.
Oldalszám: 220 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-4932-99-4
Témakör: Művészetelmélet, Művészet
Sorozat: Képfilozófiák

Eredeti ár: 5900 Ft
Webshop ár: 4425 Ft

KOSÁRBA
A műkereskedelem legjei
Árverési csúcsok 1701-től napjainkig
Borítótervező: Somogyi Péter

Dr. Osman Péter ismertetése

https://www.innovacio.hu/
2024-10-8

Martos Gábort már ismerjük. MŰKERESKEDELEM - Egy cápa ára c. könyvéről (Typotex, 2013.) a Hírlevél 2013/17. számában szóltunk, "Ilyet én is tudok" - Sokmilliós művek kalapács alatt c. könyvéről (Typotex, 2018.) a 2019/11. számban. Mondhatni e két mű remek előtanulmány ahhoz is, hogy kevésbé szédüljünk az e mostani könyvében szereplő döbbenetes számoktól, s értsük, egyáltalán miként születhetnek ilyen árak.

Hogy jobban értsük: van néhány pici papírtárgy, amelyek piaci értékét ma egyenként 1 millió angol fontra becsülik (forrás: Wikipedia). Ő a híres Kék Mauritius bélyeg. Döbbenetes értékét az adja, hogy a gyakorlat - túl azon, hogy minden bélyeggyűjtő álma - roppant keresett befektetési eszközzé avatta, ezért tulajdonosai joggal remélhetik, hogy piaci értékük tovább emelkedik. Így alakulnak a műkereskedelem árai is. Jellemző minderre, hogy ha egy alkotó művei iránt már van kereslet, azok piaci ára a halálával rendszerint nagyot ugrik - mert ezzel lezárult a kínálat bővülése.

A Typotex ajánlójából: "Martos Gábor új kötetében világhírű remekművekkel ismerkedhetünk meg, és az értük kifizetett óriási, a hétköznapi ember számára már-már értelmezhetetlenül hatalmas összegekről olvashatunk - aukciótörténeti és pénzügyi megvilágításban. Sokak számára talán ellenszenves lehet e magasztos művészeti alkotásokat olyan földhözragadt értékmérővel párhuzamba állítani, mint a pénz. Pedig hát, ahogyan az impresszionista festőművész, Renoir fogalmazott egy közismert bonmot-jában: »Az egyetlen barométer, amely jelzi a festészet értékét, az árverési csarnok.« S miközben ez az ár kifejezi a gyűjtők csodálatát, semmit nem von le az alkotások művészi értékéből, ha úgy tetszik, a szépségükből. Legfeljebb csak - egyfajta sajátos, 'piaci' módon mérve - megerősíti." (Renoir talán szarkazmusnak szánta idézett szavait. Totálisan monetarizált világunkban azonban a műalkotások sorsa is kettéválik: egyrészt a művészetek megtestesítői, amit már látni is örömforrás, s még sokkal inkább birtokolni, másrészt befektetési eszközök, amelyeknél a művészi értéknél már sokkal fontosabb a várható áremelkedés. A 20. század ebben is nagy innovációt hozott: mi mindent lehet a piac által elfogadott 'műalkotásként' eladni, s ezzel befektetési eszközzé avatni. Remek és döbbenetes képet adnak erről Martos előző könyvei. - OP)

Typotex: "A szerző a világ műkereskedelmének elmúlt háromszáz évén át vezető útra hívja az olvasót, hogy bemutassa egy adott kor éppen legdrágább műalkotásait. Harminchét árverési rekordot, harminchat tételt - egy kép kétszer is a legdrágább lett -, harmincnégy festményt, egy grafikát, egy szobrot, tizennyolc alkotót, valamint néhány magánüzlet során született csúcsárat hozó adásvételt és azok főszereplőit vonultatja fel a kötet oldalain. A műalkotások mellett festők, szobrászok, uralkodók, arisztokraták, egyházi méltóságok, iparmágnások, mecénások, politikusok, műgyűjtők, műkereskedők, galeristák e könyv szereplői. De mindenekelőtt a számtalan érdekesebbnél érdekesebb, izgalmasabbnál izgalmasabb történet. Kimagasló csúcsok - már ami a műtárgypiacot illeti."

Szóljon innentől Martos: Bevezetőjében felteszi a kérdést: "Mióta is létezik a világban egyáltalán műkereskedelem?" " Erre csakis az lehet az igazsághoz minden bizonnyal a lehető legjobban közelítő válasz: nyilván azóta, amióta művészet létezik." Érdekes és tanulságos gondolatmenettel fejti ki állítását, amelyben megjelenik az első ismert műtárgy árverés is Kr. e. 146-ban.

"2014-ben jelent meg egy angol nyelvű tanulmány, amely állítja, hogy az első nyilvános műkereskedelmi eladás, amellyel kapcsolatban kijelenthető, hogy az ott eladott festmény lett az addigi legdrágábban elkelt műalkotás a világon, 1701-ben történt egy amszterdami árverésen. Ezt kiegészítve a 2014 óta eltelt időben született további topleütések adataival kialakult egy lista, mikor melyik műalkotás viselte éppen »a világ árverésen legdrágábban elkelt műtárgya« kitüntető címet." Martos ezt követően elmagyarázza, a szerzők 2014-ben milyen vizsgálati-kutatási elvek alapján állították össze a tanulmányukban közölt és - amint hangsúlyozza, kizárólag közgazdasági szempontok alapján elemzett - toplistát.

Ő maga, ahogy írja, "ebben a könyvben már nem közgazdasági, hanem kifejezetten művészeti-műkereskedelmi szempontok felől vizsgálva" mutatja be "az 1701 óta mindenkori legdrágább alkotások" máig tartó 'toplistájának' 36 alkotását. És "mielőtt megismernénk ezt a - 2014-től, vagyis a tanulmány megjelenésétől máig tovább kiegészített, továbbá a 20. században a nyilvánosságot kapott magánüzletekben (vagyis nem nyílt árverésen - OP) az éppen aktuálisan legmagasabb áron gazdát cserélt műtárgyakat is tartalmazó - listát, nézzük meg, hogy pontosan mivel is találkozik majd az olvasó a következő oldalakon." Ebből:

"Amennyiben ismert, megadom a helyet is, ahol az alkotás ma találhatóA minden egyes új rekorderről kiállított 'adatlap' után röviden bemutatom az adott munka szerzőjét, az alkotás keletkezési körülményeit, igyekszem feltárni, hogy korábban, illetve esetleg az aktuális rekord-eladáshoz képest később még hol, mikor, kik és kinek adták-vették a képet, alkalmanként mennyiért, illetve hogy alkotója művei ezen az egykor éppen csúcstartó alkotáson kívül általában hogyan szerepelnek a mai műtárgypiacon. Mindeközben természetesen bőven esik majd szó különböző árverezőházakról, galériákról, műkereskedőkről, műgyűjtőkről és műgyűjteményekről, az adott alkotásokhoz kapcsolódó történetekről... Legvégül pedig egy rövid fejezetben bemutatom a modern kori magyarországi árverések történetének mindenkori legmagasabb összegű leütéseit is."

Dr. Osman Péter

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK