Légibalesetek Pilótaszemmel I.
MISZ hírlevél
2007. február
Kiemelkedően izgalmas könyv a modern polgári légiközlekedés személyszállító
ágazatának belső világáról, annak működéséről, és a legdrámaibb eseményeiről, a
légibalesetekről. Nem szépirodalom, sem thriller, hanem a szakember hűvös, a
tényeket bemutató elemzése 16 ilyen katasztrófáról, sok technikai részlettel,
„pilótaszemmel” - Háy, amint olvashatjuk, maga is gyakorló pilóta, hatalmas
tapasztalattal a birtokában. Több mint 35 éve repül, az utóbbi 25 évben
utasszállító gépeket vezet, tehát belülről ismeri minden részletében annak a
rendszernek a működését, amelyben a hibák a légibalesetek szó szerint vérrel írt
történelméhez vezetnek.
A Typotex 2005-ben adta ki Amit a repülésről tudni kell c., igen színvonalas
ismeretterjesztő művét. Korunkban minden országban, ahol fejlett a
légiközlekedés szabályozása, különösen mélyreható vizsgálatot folytatnak minden
egyes megtörtént légibaleset kiváltó okainak és körülményeinek a felderítése
érdekében. Amint Háy is kiemeli, ennek legfontosabb célja nem is önmagában a
felelősségek megállapítása, hanem azoknak a rendszerhibáknak a feltárása,
amelyeknek szerepe volt a baleset bekövetkeztében.
Teszik ezt azért, hogy kiküszöbölhessék e rendszerhibákat, és ezzel kizárják,
hogy azok ismét baleset bekövetkeztére vezethessenek. Ez az egyik leghatásosabb
eszköz a légiközlekedés biztonságának javításában.
Akit érdekelnek a korszerű repülőgépek és a légiközlekedés rendszerének
technikai részletei, nagyon sokat megtudhat belőlük innen. A könyv fő
mondanivalója azonban annak bemutatása, milyen óriási gondosságot, pontosságot,
technológiai fegyelmet követel a légiközlekedés biztonsága a gépek és a
rendszerek tervezésétől, kivitelezésétől kezdve, azok üzemeltetésén és
karbantartásán át a földi, valamint a légi személyzet felkészítéséig és
munkavégzéséig.
Mindegyik balesetnél ismerteti, hogy a lefolytatott vizsgálat milyen okokat tárt
fel, és milyen intézkedéseket hoztak az azokat kiváltó rendszerhibák
kiküszöbölésére. Az elmondottak jobb megértését, a részletek megismerését kitűnő
képanyag is segíti. A könyv különlegessége, hogy a bemutatott esetek nagy
hányadánál olvashatjuk a repülés utolsó néhány percének hangfelvételét is, amely
szó szerint rögzítette, hogy mi hangzott el a pilótafülkében, ill. a hajózó
személyzet és a légi irányítók között.
Két eset kilóg a sorból. Egyikük az Angol Légügyi Minisztérium léghajójának
pusztulása, mert ez 1930-ban, a repülés még egészen más korszakában történt. A
másik a Korean Air Lines Boeing 747 utasszállítójának lelövése 1983-ban. Ez
minőségileg más volt, mint a „normális” légibalesetek, s az itteni sorban ez az
egyetlen erőszakos cselekmény. Azonban az itt leírt katasztrófák okai ezek
nélkül is félelmetesen sokfélék, és kivétel nélkül nagyon tanulságosak. Egy sok
áldozatot szedő baleset mindig döbbenetes, de az itt leírtak többsége a kiváltó
okaik elemzésének tükrében még ezekhez képest is megdöbbentő.
Elképesztő, hogyan tudják pl. az önmagukban nem túl súlyos környezeti problémák,
működési zavarok, emberi hibák egymás hatását a repülőgép végzetét okozó
kombinációvá növelni. Szinte elképzelhetetlen, hogy a világ egyik legnagyobb
repülőgép gyártójának emberei egy repülőgép javításánál olyan durva hanyagságot
követhessenek el, mint amely a japán JAL óriásgépének katasztrófáját okozta.
Ugyanennek a balesetnek az elemzése megrázó felismeréssel szolgált arra
vonatkozóan is, mennyire meghatározó szerepe lehet vészhelyzetben a hajózó
személyzet között uralkodó vezetési kultúrának.
Dr. Osman Péter