
Oldalszám: 220 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-9664-06-7
Témakör: Műszaki tudomány, Pedagógia
Sorozat: Baccalaureus Scientiae
Eredeti ár: 2200 Ft
Webshop ár: 1650 Ft
KOSÁRBA
Alapkérdések a szakképzés-pedagógiában
A BME Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet (APPI)
gondozásában jelent meg a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
tankönyvsorozatának új kötete.
A tanulmánykötetet Benedek András szerkesztette, a
tanulmányok szerzői: Horváth Márton, Benedek András, Kata János, Balogh
Andrásné, Bábosik Zoltán, Víg Zoltán, Sturcz Zoltán és Molnár György.
A szerkesztő és a szerzők ezt a jegyzetet a majdani mérnök-
és közgazdásztanároknak, műszaki oktatóknak, a pedagógiát is tanulmányozó
műszaki pályára készülőknek illetve a már tanító szakmai pedagógusoknak
szánják, segítve folyamatos önképzésüket.A kötet bemutatja, hogy a pedagógiának milyen összetett
területe a szakképzés. Követi az eddigi története alatt bekövetkezett
változásokat, illetve az újító kezdeményezéseket. Szerteágazóan vizsgálja a
szakképzést: az átfogó rendszerszemléleti megközelítéstől eljut a mindennapok gyakorlatáig,
feltérképezi a műszaki tanárok kompetenciáját és a szaknyelvi kommunikáció
lehetőségeit.
A fejezeteket lezáró kérdések megkönnyítik a hallgatók
felkészülését és az általuk elsajátított tudás mérését A gondosan szerkesztett
tanulmánykötet a jól használható forrásgyűjteménnyel segíti és ösztönzi a
további önálló kutatómunkát.
A fejezetek rövid ismertetésével szeretnénk elérni, hogy az
egyetemek hallgatói mellett másokhoz is eljusson ez a kötet! A hazai szakképzés
és mérnöktanárképzés kultúrtörténete című tanulmány a XIX. század utolsó
negyedétől a rendszerváltásig követi a változásokat, különös tekintettel az
azokat meghatározó jogi környezetre. Fontos része a mérnökképzés és a
mérnöktanárképzés története. A szakképzési rendszer a piacgazdaságban című írás
feltárja a változó gazágsági körülmények között alakuló foglakoztatási,
oktatási és szakképzési szerkezet összefüggéseit, a munkaerővel szemben
támasztott követelmények változásait és a változó szakmastruktúrát. A
rendszerelmélet szemszögéből vizsgálja a szakmai pedagógiát. A tanulási-tanítási folyamat mérnöki szemmel című harmadik tanulmány bemutatja a műszaki életben használt módszerek
alkalmazási lehetőségeit a pedagógiában. Szemléltetésként a tananyag
elrendezésének és a tanítás időbeli tervezésének egy lehetséges változatát
ajánlja. A Kompetenciák és kvalifikációk címet kapta a következő írás, amely a
szakképzés egyik legaktuálisabb kérdéskörét vizsgálja: milyen kihívásokkal
kerülünk szembe, ezek megválaszolásához milyen kompetenciákra van szükség, és
ezt az „operatív intelligenciát" miként adhatja át a szakképzésben dolgozó
pedagógus? Áttekinti azokat az új fejlesztési módszereket, amik segíthetik a
pedagógiai programok összeállítóit.
Olyan kérdéseket vizsgál A nevelés és szakképzés alapvető kérdései című
rész, mint a nevelés elméletének és gyakorlatának változásai: az antipedagógia
buktatói, a multikulturális nevelés értelmezése, az esélyegyenlőség
pedagógiája. Ír az interaktív média és a digitális taneszközök világának
negyedik generációjáról. A hatodik fejezet segít eligazodni a Digitális
pedagógiában. Alig van olyan területe az életnek, és különösen a munka
világának, ahol nélkülözhető lenne az informatikai műveltség megszerzése. Ezért
különösen fontos ez az útmutató a szakképzésben. A Szakmai kommunikáció,
szakmai képzés, nyelvpedagógia című tanulmány a szemléletváltozás elindulását
serkentheti a szakképzés ezen területén. Fontos kompetenciát, az anyanyelvi
felelősségtudat működtetését, önmagunkban a nyelvi tudatosság igényének
kialakítását hangsúlyozza a műszaki érdeklődésű hallgatók és a szakmai tanárok
számára. Áttekinti, rendszerezi és bővíti az anyanyelvünkkel kapcsolatos
ismereteket, valamint felhívja a figyelmet a helyes nyelvhasználat és
szaknyelvhasználat fontosságára. A kötetet egy jól használható összeállítás
zárja, könnyű tájékozódást biztosítva a szakképzés legfontosabb fogalmai
között. Segít értelmezni a tanulmányokban leírt és az iskolák gyakorlatában
használt kifejezéseket.
Kapcsolódó recenziók
- A szakképzés-pedagógia alapkérdései (Sallay Márta, Szakoktatás, 2006. 7. szám)
- Alapkérdések a szakképzés-pedagógiában (, Szakképzési Szemle, 2006. 3. szám)
- A szakképzés-pedagógia alapkérdései (Zachár László, Felnőttképzés – IV. évfolyam 2–3. szám, 2006)