2008. február 26.
Biztonsági szempontból a 2007-es év volt az eddigi legjobb a
repülés történetében - hangzott el a Légi
balesetek pilótaszemmel című könyv második részének bemutatóján. A szerző,
Háy György, a Malév Boeing- 737-es kapitánya szerint a kedvező tendencia oka a
biztonsági rendszerek fejlődése.
Ma már külön komputerek figyelnek a földfelszín vagy
éppenséggel a többi repülő közelségére, és az egyes alrendszereket is külön
felügyelő rendszer figyeli. Statisztikai adatok szerint az 1960-as években még
21 baleset jutott egymillió felszállásra, míg 2004-ben már csak 1,4. A kapitány
a balesetek bekövetkeztéseinek esélyeit az úgynevezett svájcisajt-effektussal
érzékeltette, e szerint minden egyes védelmi rendszer egy-egy szelet sajtnak
felel meg. Egy baleset bekövetkezésének esélye akkora, mint az, hogy a
véletlenszerűen tányérra dobált sajtokon lévő lyukakon keresztül a tányér alja
látszódjon.
Alapesetben a pilóták egymást ellenőrzik szigorú eljárások
alapján, és ha ez még kevés, a védelmi rendszerek is jelezhetnek, illetve a
repüléseket a légi irányítók is folyamatosan figyelemmel kísérik.
A kapitány előadása során a futómű kibocsátásával
érzékeltette ezt: leszállás előtt a pilóták először szóban rögzítik a futómű
kibocsátásának tényét, aztán az ellenőrző lista felolvasásakor még egyszer
ellenőrzik, a föld közeledésekor egy úgynevezett "futóduda" jelez, ha
valamiért elmaradt a futómű kibocsátása, és végső esetben az irányítótoronyból
akár szemmel is ellenőrizhetik a biztonságos földet érést.
A. Sz.