Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2013
Oldalszám: 204 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2798-08-0
Témakör: Művészetelmélet
Sorozat: Képfilozófiák

Elfogyott

Képzőművészet és kommunikáció

Felkeltett gyanakvás

Octogon
2013-9-9

A kötet nem kisebb dologra vállalkozik, mint hogy “a művészet kiemelkedő, ismert és ritkán emlegetett műveit a kommunikáció legfontosabb jegyei szerint strukturálja”. A kommunikáció fogalmát természetesen megszorítással, kizárólag a vizuális metakommunikációra szűkítve használja, ami nem lenne baj: az öröm, szomorúság, félelem, düh, harag, undor, meglepődés megjelenítései önmagukban is bőséges anyagot szolgáltatnának egy könyvhöz. A gond ott kezdődik, hogy a lektroálás és a szerkesztés után is igen komoly hibák maradtak a szövegben: például az angol X. Innocent lett a pápa megnevezése a helyes X. Ince helyett, vagy az Ara Coelli (égi oltár) semmiképpen nem fordítható irgalmas szűzanyának. Az ilyen hibákon csúszik el az egész könyv, mert az olvasó elkezdi gyanakvással kezelni a kijelentéseket: miért fedezhető fel például a meglepődés pont ezen vagy azon az angyali üdvözleten? A szöveg nem ad közvetlen választ: minden fejezet elején van egy rövid összefoglaló az adott alapérzelem vizuális kommunikációjáról, aztán hosszú felsorolás következik azon képekről, amelyekről a szerző szerint leolvasható az adott lelkiállapot. Sem bizonyíték, sem részletes elemzés. További gond, hogy az említett műalkotásoknak csak elenyészően kis részéről tartalmaz a könyv illusztrációt, az olvasó magára, illetve az internetre vagy utalva, ha pontosan utána akar nézni egy részletnek.

A részletekről szólva meg kell említeni a lábjegyzetek és/vagy a pontos szövegközi hivatkozások hiányát. Annak ellenére, hogy a szöveg nyilvánvalóan utal korábbi kutatásokra, az olvasó nem kap pontos eligazítást, legfeljebb a bibliográfiában keresgélhet, ha érdekli valamilyen téma.


Gárdonyi László

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK