
Megjelenés: 2017
Oldalszám: 430 oldal
Formátum: A/5
ISBN: 978-963-2799-21-6
Témakör: Filozófia
Eredeti ár: 4500 Ft
Webshop ár: 3375 Ft
KOSÁRBA
Mihez kezdjünk ma egy középkori eretnekkel, pláne, ha nem volt eretnek?
Azt, hogy Tamás, az aquinói szent miért népszerű, példaértékű, és máig hatóan fontos hivatkozási alapja katholikus gondolkodóknak, érteni vélem. (Azzal együtt is, hogy elég komoly szellemi erőkifejtést vár el a mai olvasótól.) Sokkal rejtélyesebb viszont, hogy a vele nagyjából egy súlycsoportba tartozó Eckhart mester – és életműve – mennyire rácseszett arra, hogy eredeti gondolkodó mert lenni.
Volt egy embernek egy sündisznója, amelynek segítségével gazdag lett. Ez az ember közel lakott a tengerhez. Amikor a sün megérezte, hogy merre fordul a szél, felmeresztette a tüskéit, és hátát abba az irányba fordította. Egyszer a tengerhez ment ez az ember, és így szólt a hajósokhoz: »Mit adtok érte, ha megmondom, merre fordul a szél?« Eladta a szelet, és gazdag lett. Éppígy az ember is erényekben gazdag lehetne, ha… [221.oldal]
Életéről nem sokat tudunk, de annyi bizonyos, hogy a lovagi családból származó, 1260 körül született fazon viszonylag fiatalon – lehetett vagy tizenöt éves – került az akkor friss, és ereje teljében lévő domonkos rendbe, a „prédikálók rendjébe”. A tavaly nyolcszáz éves szerzetesrend – mely a kezdetektől fontosnak tartotta a tudást (ld. egyetemi élet) és a kimunkált tudás közvetítését a nép felé (ld. a rend elnevezését) – kitűnő terep volt Eckhart kibontakozásához.
Többször megfordult a párizsi egyetemen, és latin nyelvű filozófiai munkái hozzájárultak a skolasztikus filozófia fejlődéséhez, miközben népnyelvű (német) prédikációi máig fontos üzeneteket hordoznak. Mellesleg Eckhart nyilvánvalóan hozzájárul ahhoz is, hogy a későbbi német nyelvű filozófia irodalom kialakulhasson. Emellett a rendi hierarchián belül is szépen szívósan kúszott felfelé a ranglétrán, s valószínűleg ő sem kételkedett abban, hogy nevet és helyet szerzett magának a jövő évszázadok teológiai irodalmában.
És akkor…
És akkor, mint derült égből a villám lecsapott hősünkre az eretnekség vádja, ami – és ezen talán nem érdemes vitatkozni – akkoriban nem számított kéjhömpöllyel kecsegtetésnek. A vádak a renden kívülről érkeztek, és gyaníthatóan nem annyira az Eckhart mondatai miatt érzett aggodalom generálta őket, hanem sokkal inkább a rivalizálás, a féltékenység és a „lelkekért vívott” (és bugyellárisokért) konkurenciaharc. Magyarul: a politika!
…Nézzétek, ezek a kereskedők, akik súlyos bűnöktől őrizkednek, szívesen lennének jó emberek, és jót is cselekszenek – vagyis böjtölnek, virrasztanak, imádkozást és mindazt, ami még ehhez hasonló – Isten tiszteletére. Mégis mindezt azért teszik, hogy nekik a mi Urunk adjon valamit, vagy hogy Isten nekik valamit megtegyen, ami nekik kedves lenne: ezek mind kereskedők. Mindez nagyon is szó szerint értendő, mert az egyiket cserébe akarják adni a másikért, és ilyen módon akarnak alkudozni a mi Urunkkal…[103-104.oldal]
Hősünk ekkoriban – nem csak ivara miatt – nem számított már szende szűzlánynak: túl volt a hatvanon, komoly életmű állt mögötte, és pontosan tisztában volt azzal, hogy lépnie kell, ha nem akarja önmagát és életművét a máglyán, vagy jobb esetben egy ablaktalan dohos pincében találni. Igyekezett kifogásolt mondatait nyilvánosan, prédikációkban megvédeni, és – az jogi utat lerövidítendő, és a vele kevéssé szimpatizáló német főpapokat meg- és/vagy elkerülendő – az „ideiglenesen Avignonban időző” pápához fordult. Pontos ismereteink nincsenek arról, hogy miféle egyezkedések zajlottak a háttérben, de azért amit elképzelhetünk, az nem áll távol attól, ahogy ma – szintén csak elképzeljük az orosz és az amerikai titkosszolgálatok egymásnak feszülését… Éppen azért ugyanannyira meglepő, mint amennyire nincs min meghökkenni: Eckhart mester – akárki állt is mögötte – csúnyán ráfaragott. Kijelentéseinek egy részét sitty-sutty elkaszálta az inkvizíció, s hősünk – ismeretlen okok miatt – úgy múlt ki ebből az árnyékvilágból, hogy tudhatta: nagyjából hiába dolgozott.
És tényleg: hiszen a katholikus egyházban – tisztelet a kivételnek – ma is azt a taktikát követik, hogy amiről nem beszélünk, az olyan mintha nem is lenne. Pedig megérné rehabilitálni! Nem csak (sőt: nem is elsősorban) Eckhart miatt, hanem magunk miatt. Azért mert így mindenféle spirituális-szellemtudományos, szektások és – rossz értelemben vett – szabadgondolkodók kezei közé kerülve nagyjából bármire felhasználható. Miközben azok, akiknek szólna, akiknek ténylegesen adhatna valamit, eltartott kisujjal és gyanakodva hümmögnek.
Nincsenek illúzióim, nem gondolom, hogy a mostani kötet nagyot fordíthatna a világ kerekén, s más mederbe terelhetné a világ folyását, de ezzel együtt bizakodó és optimista vagyok. Egyrészt mert a fordító Schneller István képes volt arra, hogy megszabaduljon az elődjeire jellemző archaizálási kényszertől, másrészt pedig azért, mert a mai nyelven megszólaló szöveg tényleg képes megszólítani a XXI. századi olvasót…
…és még az is bizakodásra ad okot, hogy a német nyelvű prédikációkból összeállított kötet nem valamelyik zárt körhöz szóló egyházi kiadó gondozásában jelent meg, hanem az Typotexnél, ahol hosszú évek munkájával sikerült bebizonyítani, hogy a kiadványaik közötti legerősebb kapocs a „világra való okos és kritikus nyitottság”. Ebben az értelemben pedig jó helyre került
„az öreg Ecky tesó, az Úristen! kutyája”.
Kapcsolódó recenziók
- „Istenben van a nyugalom” – Újabb Eckhart mester-fordítás (Stamler Ábel, www.magyarszemle.hu, 2017-9-29)
- Mihez kezdjünk ma egy középkori eretnekkel, pláne, ha nem volt eretnek? (Grozdits Hahó, www.librarius.hu, 2017-8-2)