
Megjelenés: 2013
Oldalszám: 618 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2793-13-9
Témakör: Zeneelmélet
Eredeti ár: 4990 Ft
Webshop ár: 2495 Ft
KOSÁRBA
Beethoven
Hatszáz nagyalakú oldal, de érdemes végigolvasni, kétféle, bár részben különböző olvasóknak. Egyrészt azoknak, akik minden híres ember életére kíváncsiak, akik fürödnek a történelmi pletykákban. Másrészt azoknak, akiknek az életében Beethoven zenéje kitüntető szerepet játszott.
Az első csoporthoz tartozók minden tényt megtudnak Beethoven szerelmi életéről, szokásairól, jelleméről, viselkedéséről, öltözködéséről, ízlésétől, politikai beállítottságáról. A másik csoportba tartozók mindent megtudnak a bécsi zenei élet alakulásáról, Beethoven és a zeneműkiadók viszonyául, Beethoven és más neves zenészek kapcsolatául. S ami a legfontosabb, meggyőző elemzéseket Beethoven számos reprezentatív művéről.
Az első csoportba tartozó közlések és elemzések közül egyesek nem érdekeltek. Mondjuk, a „mi lett volna, ha” félmondattal bevezetettek. Mi lett volna, ha Beethoven Bonnban marad? (Nem tudjuk.) Mi lett volna, ha Beethoven nem kap flekktífuszt? (Nem süketült volna meg.) Mi lett volna, ha nem süketül meg? (Nem tudjuk.) S mi lett volna, ha Jozefin mégis vele marad? (Nem tudjuk.) S mi lett volna, ha nem lett volna alkoholista? (Nem halt volna meg olyan korán.) S mi lett volna, ha nem hal meg olyan viszonylag korán? (Nem tudjuk.) Azaz teljesen feleslegesen tesszük fel az efféle kérdéseket.
Beethoven személyiségére vonatkozó egyes közlések engem szintúgy nem különösen érdekeltek. Dühöngő természetű volt, dühében gyorsan megsértett mindenkit, majd rövidesen könnyek között kért bocsánatot. Lakása rendetlen és piszkos volt, rongyos koldusnak nézhették. De mikor meghívták valahova kicsípte magát. Több ezer efféle ember él a földön nálunk is, s köztük egyetlen sem Beethoven. Egyes információk azonban fontosak műveinek megértése szempontjából. Beethoven négy elemit végzett, de egész életében fanatikusan tanult, olvasott. Nyelveket, irodalmat, filozófiát. Goethét, Schillert és Kantot imádta. Nem „művelődni” akart, hanem a szellemi szférába „felemelkedni”. Nem a könnyűt, hanem a nehezet szerette. Ezt, úgymond, „érezzük”, amikor zenéjét halljuk.
A Beethoven-mítoszokat is helyükre állítja a könyv szerzője, aki a mítoszgyártó Schindler Beethoven-életrajzát különösen utálja. Ha jól emlékszem, Blumenberg könyve (Arbeit am Mythos) Beethoven és Goethe találkozásának történetével kezdődik. Ez a találkozás sosem zajlott le úgy, ahogy a legenda tartja, de van azért valamiféle igazságmagja. Beethoven elvetendőnek tartotta Goethe udvarias viselkedését a felsőbbséggel szemben, míg Goethét zavarták Beethoven moralista kioktatásai. Annak a legendának, hogy Beethoven az Eroica-szimfónia Napóleonnak szóló ajánlását összetépte volna, amikor az utóbbi császárrá koronáztatta magát, még kevesebb a valóságalapja. Beethoven néha rokonszenvezett Napóleonnal, néha ellenszenvvel nézte, s mindez nem volt akadálya annak, hogy Napóleon veresége alkalmából ünnepi zenét írjon.
Mégis jól van a történet kitalálva, nemcsak, mert Beethoven, üzleti szempontból, valóban fontolgatta a Napóleonnak szánt ajánlását, nemcsak, mert a hirtelen gesztusok embere volt, hanem azért is, mert valóban örült a szabadság minden megnyilvánulásának. Többek között annak, hogy kottáit a piacon értékesíthette.
Végül arról a sztoriról, hogy a gyermek Liszt zongorajátékát Beethoven annyira megcsodálta volna, hogy a hangverseny befejeztével homlokon csókolta volna a fiút, nem szól ez a krónika. Azonban arról igen, hogy a mások szerint lejátszhatatlan Hammerklavier-szonátát először Liszt adta elő, méghozzá 1835-ben.
Nézzük a többi mítoszt. Beethovennek nem volt szifilisze. Beethoven nem vetette meg a női nemet, sőt, számtalan hódítással dicsekedhetett. Igaz, sosem nősült meg, de nem azért, mert homoszexuális vagy impotens lett volna, hanem mert neki csak a nála magasabb (nemesi, sőt arisztokrata) családba tartozó lányok, nők tetszettek (akik sorából lánytanítványai is kikerültek). Ezek közül valóban senkit sem vehetett feleségül polgár létére. Igazat szólva, úgy tűnik, hogy ő sem akarta átlépni a rendi határvonalat. Ehhez túl erős volt benne a plebejus büszkeség és öntudat s igen félt a személyi függőségtől. Még az sem jutott eszébe (vagy nem látott erre lehetőséget), hogy a halhatatlan kedvest (Brunszvik Jozefint, azaz Pepit), akár mint elvált asszonyt is, feleségül vegye. Ugyanakkor Viktória királynő előtti viktoriánus volt. Moralista módon ítélte el a házasságon kívüli kapcsolatokat (így fiatalabb öccse esetében), a férjes asszonyokkal való viszonyt, s így szexuális kapcsolatai kizárólag özvegyasszonyokkal voltak. (A könyvben sejttetett pletyka szerint Jozefin akkor hált vele, mikor második férjétől külön költözött, de amikor Beethoventől terhes lett, hetedik gyermekét megszülni visszaköltözött a férjéhez. Állítólag Jozefin lett volna A távoli kedveshez szóló dalciklus megszólítottja is. Aki minderről bővebbet akar megtudni, olvassa el a könyvet.)
Még egy pletykakomplexumot tisztáz ez a könyv. Beethovennek és unokaöccsének, Karlnak, egymáshoz való viszonyát. Egyesek szerint Beethovent a fiúhoz szexuális érdeklődés kötötte, mások szerint meggondolásai tisztán anyagiak voltak, egyesek szerint viszonyuk megromlásában a nagybácsi, mások szerint az unokaöcs volt a bűnös. A könyv szerint valójában mindketten, ahogy ez már generációs konfliktusoknál többnyire lenni szokott. „Szociológiailag” érdekes ebben a történetben az, hogy Karlnak öngyilkossági kísérlete után Bécsben nem volt maradása, minthogy az nemcsak bűnnek, de szégyennek is számított.
Vannak azonban a könyvben zenetörténeti szempontból igen érdekes közlések is. Az egyik szintén egy mítoszra vonatkozik. Salieriről van szó, aki Beethovent operaszerzésre tanította. A könyv szerint Salieri nagyon kedves, figyelmes és szelíd ember volt. A Mozart-történet, melyről Puskintól kezdve olyan jó darabokat írtak, úgy látszik, merő kitaláció. Persze, ez nem árt meg a műveknek, mert a történelmi Salieri ide vagy oda, a történet maga reprezentatív, mivel a féltékenység démona nemcsak a szerelemben pusztító.
Hogy Beethoven zeneszerzéstanára Haydn volt, azt eddig is tudtuk, de a könyvből az is kiderül, hogy mit tanult tőle, s az is, hogy miért merült fel életében többször a londoni fellépés vágya. S különösen érdekes a bécsi zenei életnek a 18. század végétől a 19. századi húszas évekig tartó gyökeres átalakulásának története. Amikor Beethoven Bécsbe érkezett, az egész zenei életet a zeneértő arisztokraták dominálták (köztük sok magyar főúr is). Ők rendelték a műveket, ők támogatták a művészeket, belőlük került ki a hangversenyek közönsége. A húszas években a zenemű-kereskedők vették a műveket, többet vagy kevesebbet fizettek (Beethoven sokat kért és sokat alkudott), s a közönség egyre inkább a jómódú polgárság soraiból került ki. Ahogy a könyvből megtudtam, a fiatal Schubert tankönyveit adta el, hogy megvehesse a Fidelio bemutatójára az igen drága belépőjegyet.
Számomra a legérdekesebbek a műelemzések mutatkoztak. A korai Beethoven-műveket (a korai zongoraszonátákat és zongoraversenyeket beleértve) Jan Caeyers inkább megemlíti, mint elemzi. A hegedűversenyről (op. 61) az a véleménye, hogy „visszaesés” egy könnyebb stílusba. (Minap kétszer meghallgattam, s magam is így kezdtem látni, illetve hallani.) Elsőnek a harmadik szimfóniát, majd az ötödiket, hatodikat (melyek sorrendje először fordított volt), a hetediket és, persze, a kilencediket elemzi. (Szubjektíven teszem hozzá, hogy a hetedikről írottak nem egyeznek meg az én „élményeimmel”, s talán azért érdekelt különösképpen.) Legmeggyőzőbbek számomra – egyelőre – a késői művekről írottak. Azért „egyelőre”, mert újra kellene meghallgatni mindet, s nekem csak néhány, méghozzá kevés, mű újrahallgatásához volt éppen most időm. (Szerencsém volt a negyedik és ötödik zongoraversennyel, meg az op. 71-es trióval.) Előírtam magamnak a Hammerklavier-szonátát, a késői vonósnégyeseket, beleértve a Nagy Fúgát (melynek, a szerző szerint, csak egy szakasza valóban fúga) és a Missa Solemnist. Az utóbbit már csak azért is, mert szerettem Adorno értelmezését, de Caeyersé attól erősen különbözik. (Talán, mert a mise vallási „szövegéhez” kettőjüknek más a viszonya?)
Ezt a könyvet így nem rakom el, ahogy kiolvasott könyvekkel általában tenni szoktam, hanem elől tartom további használatra. A zeneszerető olvasó pedig megtalálhatja a könyv végén a Beethoven-irodalom és az összes művek jegyzékét. Ennek mindig hasznát vehetjük.
Kapcsolódó recenziók
- Beethoven (Heller Ágnes, Olvasónapló 2015–2016 – Heller Ágnes, 2016-11-16)
- Jan Caeyers Beethoven-monográfiája (Lehotka Ildikó, www.gramofon.hu, 2014-1-11)
- Világos beszéd (Bán Zoltán András, www.magyarnarancs.hu, 2014-3-13)
- A szobor hűlt helye (Pintér Tibor, www.es.hu, 2014-5-20)