
Megjelenés: 2008
Oldalszám: 180 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-9664-70-8
Témakör: Művészetelmélet
Sorozat: Képfilozófiák
Eredeti ár: 2300 Ft
Webshop ár: 1725 Ft
KOSÁRBA
Könyv - Egérfogós rejtvény - Németh István: Az élet csalfa tükrei. Holland életképfestészet Rembrandt korában
A "szórakoztató kultúrtörténeti kalandozás" Hollandia aranykorát érinti, azt az
időszakot, amelyről szinte mindenkinek az alcímben is említett Rembrandt és
társai, Vermeer vagy Frans Hals neve jut eszébe. Németh nem e festőóriásokra,
hanem a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának németalföldi anyagára fókuszál -
történetesen egy olyan gyűjteményre, melyben felülreprezentáltak a
másodvonalbeli kismesterek. A holland festők még a XVI. században is a
nyeregkészítők céhén belül mint mesteremberek tevékenykedtek (ide tartoztak a
könyvillusztrátorok és rézmetszők mellett a klumpakészítők is), s csak a XVII.
század elején vívták ki függetlenségüket, s alapítottak festőcéheket. Miután a
reformáció képtilalma miatt szinte teljesen megszűnt a vallási témájú festmények
iránti kereslet, a bőkezű egyházi megrendelők helyett a festők új vásárlói
réteget kerestek és találtak a lassan meggazdagodó városi polgárságban. A
kisméretű képeket nemcsak iparszerűen gyártották, hanem specializálódtak is:
egyes művészek csak tájképeket (Jan van Goyen), templombelsőket (Pieter
Saendreman), tengeri ütközeteket (id. Willem van de Velde), téli tájképeket
(Hendrick Avercamp), virágcsendéleteket (Ambrosius Bosschaert),
kagylócsendéleteket (Balthazar van der Ast) vagy teheneket (Albert Cuyp)
festettek. Rendkívül divatosak voltak a szobabelsőben játszódó zsánerképek is -
amelyekről még hatvan évvel ezelőtt is úgy vélekedtek, hogy a kor
mindennapjainak realista lenyomatai. A Németh által új megközelítésűnek nevezett
(de már itthon is legalább húsz éve elfogadott és ismert) ikonológiai módszer
szerint e képecskék sokkal inkább moralizáló, egy-egy szentenciát képi nyelven
tolmácsoló allegóriák, melyeknek dekódolása manapság nem is olyan könnyű
feladat.
A tíz képtípust körüljáró könyv épp azt mutatja meg igen
szórakoztató módon, hogy a korabeli irodalmi források, metszetek, színdarabok
alapján milyen jelentések kapcsolhatók az olyan képekhez, melyeken egérfogót
tartó cseléd, szappanbuborékot fújó kisfiú, alvó lány, sakkozó nő vagy vadat és
halat kínáló férfi látható, s hogy mi az igazi témájuk például az orvos
látogatását vagy egy bordélyban mulatozó társaságot ábrázoló festményeknek.
Moralizáló jelentés kapcsolódik például a túlzott alkoholbeviteltől eltorzult
pofák, részegen fetrengő vagy éppen okádó/hugyozó parasztok ábrázolásához - a
(holland nyelven akkoriban a "bunkó" szinonimájáként értendő) parasztok a
mértékletes élet ellenpólusát jelenítik meg, mintegy óva intve a nézőt, hogy
kivetkőzzön önmagából. A családi körben danolászó fogatlan vénasszonyok, pipázó
gyermekek, vedelő nagypapák az "ahogyan az öregek énekelnek, úgy fütyülnek a
fiatalok" közmondásra utalnak, s felhívják a figyelmet a szülői példamutatás
szerepére. Mint erre Németh rámutat, az sem zárható ki, hogy a korabeli puritán
és dolgos holland néző ezeket a görbe tükröket, az elítélendő viselkedési módok
képi toposzait nem csakis etikai/morális sorvezetőként értelmezte. Erre utal az
a nagyszámú, pikánsan erotikus festmény, melyen a valódi üzenet már a kép
hátterében, igencsak elrejtve látható. Így válik egy "egyszerű" bordélyjelenet a
kép mélyén elrejtett kiseprűzés motívumától a tékozló fiú bibliai példázatává, a
vagyont nőkre, szerencsejátékokra és italra költő léha ifjúság elleni
vádbeszéddé, miközben a néző a lenge ruhákban iddogáló fehérszemélyeken is
legeltetheti szemét. A Szépművészeti Múzeum gyűjteményében található,
szemérmesen csak Alvó lányként nevezett Jacob Duck-festmény sem
feltétlenül csak a lustaság szimbóluma; a korabeli ábrázolási típusokkal
összevetve a kép legalább annyira egy részeg kurtizánt ábrázol. Nem árt tehát
résen lenni, ha a képen negatív jelentéstartományú állatok (macska, papagáj,
majom), tárgyak (duda, lábzsámoly, koponya, lerúgott papucs) vagy alakok
(koldus, bolond) bukkannak fel: feltételezhető, hogy a szobabelsőben zajló
jelenet mögöttes tartalmakat is leképez.
Míg az évszázadok során (apró
változtatásokkal ugyan, de) továbbélő keresztény ikonográfiai típusok különösebb
nehézség nélkül értelmezhetőek, a feledésbe merült zsánerképmotívumok felfejtése
felér egy nyomozással. Németh "magándetektív" segítsége (és E. de Jongh
kutatásai) nélkül például nem érthető a fiatal nőknek madarat árusító/ajándékozó
férfit ábrázoló képtípus üzenete, a nyílt szexuális utalás - amely egy
szójátékon, a vogel (madár) szinonimáján, a fallosz szón alapul, nem beszélve a
szapora nyulakat kínálgató vadászokról. Ki hinné, hogy egy nővel játszott
kártyacsata vagy egy sakkparti ábrázolása - ez utóbbi igen kvalitásos megoldása,
Cornelis de Man Sakkozók című képe a könyv borítóján látható - valójában
szerelmi metafora, s a női csábításnak kiszolgáltatott, önmagukból kifordult,
szerelmes férfiakra céloz. Hasonlóan az egérfogóban vergődő szürke kis
rágcsálóhoz, amely előtt két út áll: vagy elpusztul a csapdában, vagy
kiszabadul, és felzabálja a macska. Ennek ismeretében bárki megfejtheti az
egérfogót tartó cselédlány rejtvényét. Talán segíthet a képmezőn kunkorodó
felirat: szoba kiadó.
Kapcsolódó recenziók
- Könyv - Egérfogós rejtvény - Németh István: Az élet csalfa tükrei. Holland életképfestészet Rembrandt korában (Dékei Krisztina, Magyar Narancs, 2008-11-06)
- ajánlás és könyvrészlet (-, litera, 2008-10-06)
- Sikamlós festmények titkos utalásai (florescu , Könyvesblog, 2008. augusztus 18.)
- Tükör által másképp (Gera Judit, ÉS, 2008-08-04)
- A mondanivaló képei (Rényi András, Revizor - Az NKA kritikai portálja, 2008.07.07.)
- Mi van a kép mögött? (Kerekes Tamás, Indymédia, 2008-2-22)