0 db
0 Ft
EN / HU
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2008
Oldalszám: 352 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-9664-85-2
Témakör: Művészetelmélet

Eredeti ár: 4800 Ft
Webshop ár: 2880 Ft

KOSÁRBA
Berlin átváltozásai

Átváltozások

Magyar Nemzet
2011-02-19

Inkább hely, mint város.
(Wim Wenders)

Tíz éve nem jártam Berlinben. Volt már egyszer ilyen, azalatt felépült a Potsdamer Platz és a Reichstag kupolája. Berlin egyébként sem egy szöszmötölős hely, beszippant, aztán már visz is, csüssz. Mit vinnék magammal, ha újra ott élhetnék egy kicsit? Filmek: Fritz Lang – Metropolis, Walter Ruttmann – Berlin, egy nagyváros szimfóniája, R. W. Fassbinder – Berlin, Alexanderplatz, Wim Wenders – Berlin felett az ég. Zene: David Bowie, Lou Reed, Nick Cave. A könyvek között lenne bizonyosan a Berlin átváltozásai (Typotex Kiadó, 2008) is. A kötet alcíme Város, építészet, kultúra. A történelmet kifelejtették, de az adódott az előzőkből, ott lüktet a lapokon.
A semmiből kinőtt főváros, a modern nagyváros, a birodalmi tudat kövei, a kettéosztott város, az újraegyesült metropolisz. Speert olvasni a Spree partján kissé bizarr, aztán zahlen bitte a közös pénzzel, és hallgatni, hogy dübörög a gazdaság Európa legerősebb országában. Berlin maga a radikális eklektika, mégis egységes. A klasszicizmus mint állandó vonatkozási pont, a Bauhaus, Hitler víziójának maradékai, már majdnem jók a második világháború utáni kockaházak nyugaton és a felújított homlokzatú panelek keleten, amelyeket aztán újra összekötöttek Renzo Piano álmai a Potsdamer Platzon. Állni az óra alatt és várni valakire. Mert egy város ideje a lakói ideje is. Séta a passzázsokon, és moziba menni a Marlene Dietrich Platzon. A Berlin átváltozásai című tanulmánygyűjtemény a Budapesti Műszaki Egyetemen graduális és posztgraduális, építész- és bölcsészhallgatóknak többször megtartott, Berlinről szóló előadás-sorozatból nőtt ki. Remélem, azóta tananyag így, egyben is. A kötet szerkesztője, Kerékgyártó Béla ugyanis egy fontos alapállást fogalmaz meg, a kíváncsiság, a figyelem és a szemlélődés hármas egységéét. Franz Hessel írta 1929-ben a Berlini kószálásokban: „Berlin sok részében érezzük úgy, hogy még nem néztük eleget ahhoz, hogy valóban láthatóvá váljon.” A könyv egészében véve mégiscsak egy kitűnő szerzőket felvonultató szakirodalom, de olvasása közben azon kapjuk magunkat, hogy elkalandozunk egy szerethető város részleteiben, és elmélázunk az időben, arra gondolva, hogy mi történt alig néhány évvel Ruttmann expresszív dokumentarizmusa (1927) és Wenders angyali üdvözlete (1987) után. Ezek a filmek törés előtti állapotokat rögzítenek, kitüntetett pillanatokat egy kitüntetett helyen. Az Egy nagyváros szimfóniájában ugyan zakatol minden, de ez még nem az a forma, amikor a játszóterekről menetoszlopba rendeződnek a gyerekek, a Berlin felett az ég egyik főszereplője pedig még a Fal, ami miatt lehetetlen eltévedni. Aztán a város ismét megtalálta a közepét, újra kupola került a Reichstagra, ezúttal azonban már üveg, az átláthatóság jegyében. Ami ugye szimbolikus, de inkább vágyakat vetít ki. A polgár a magasban, és lenézve látja, amint ülésezik a parlament.
Wenders legutóbbi, az idei Berlinalén bemutatott filmjét Pina Bausch táncművészről forgatta 3D-ben. A technika kiválasztása egyáltalán nem meglepő, mert bár inkább európainak definiálja önmagát, mint németnek (mily elegáns hárítás, csakúgy, mint hosszan, önkorlátozva kivárni az új monumentalizmussal az építészetben, nehogy az legyen, hogy már megint a németek), a másik énje inkább amerikai. Azért engem jobban érdekelne, hogy negyed század elteltével mit mondanak az angyalok. Az idő, egy újabb átmeneti kor kezdete adott.

 

http://www.mno.hu/portal/766765

Hegyi Zoltán

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK
-40%
Webshop ár: 1920 Ft
KOSÁRBA
-60%
Webshop ár: 1680 Ft
KOSÁRBA
-80%
Webshop ár: 580 Ft
KOSÁRBA
-40%
Webshop ár: 1680 Ft
KOSÁRBA