Ez az oldal sütiket használ
A www.typotex.hu webáruházának felületén sütiket (cookies) használ, vagyis a rendszer adatokat tárol az Ön böngészőjében. A sütik személyek azonosítására nem alkalmasak, szolgáltatásaink biztosításához szükségesek. Az oldal használatával Ön beleegyezik a sütik használatába. További információért kérjük, olvassa el adatvédelmi elveinket!
0 db
0 Ft
Felhasználó neve / E-mail cím

Jelszó

Elfelejtett jelszó
 
 
 
Megjelenés: 2020
Oldalszám: 196 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-4931-19-5
Témakör: Társadalomtudomány
Sorozat: Kultúra a digitális forradalom idején

Eredeti ár: 3600 Ft
Webshop ár: 2700 Ft

KOSÁRBA
Kulturális iparágak, kánonok és filterbuborékok

Hogyan alakítja át a digitális forradalom a kultúrát?

https://librarius.hu/
2021. február 25.

Világunk gyorsan változik, akár az ellenállás, akár a sodródás mellett döntünk, szükséges a kulturális iparágak, kánonok és filterbuborékok ismerete.

A DIGITÁLIS FORRADALOM

nem fog megállni – de még lassulni sem – attól, hogy mi, „hétköznapi halandók” nem értjük. Tudomásul kell vennünk a változást, s ha nem akarunk kiesni a világ hétköznapi működéséből, akkor meg kell ismerkednünk az alapvető jelenségekkel és fogalmakkal. A minket körülvevő társadalmi és kulturális jelenségek a szemünk előtt, a kezünk között zajlik, belép az otthonunkba és átformálja szokásainkat. Azt, hogy mi történik, láthatjuk, látjuk (nehéz is lenne nem látni!), azt, hogy hogyan és miért történik, már sokkal nehezebb detektálni…

…és még ennél is nehezebb érvényesen leírni. Hiszen már az is kérdéses, hogy mikor állunk szemben valami radikálisan újjal, s mikor csak a korábbról ismert jelenség új arcával. Hogyan alakítja a digitális forradalom – és a mögötte álló ember – a világot saját képére és hasonlatosságára?

„Aligha vitatja bárki, hogy a digitális fordulat nagyléptékű változásokat hozott a kultúra világában. A kulturális iparágak működése, a társadalmi és politikai nyilvánosság szerkezete, az egyéni és csoportidentitások ízlésbeli szerveződése egyaránt átalakulni látszik. A kulturális termelés mellett a fogyasztás területei és mediális kiterjesztései is változásban vannak. Szerző és olvasó, termelő és fogyasztó, fikció és valóság között egyre vékonyabb a határ; a szerepek mellett pedig az attitűdök is átalakulnak, akár az irodalomra, akár a zenére, akár a sorozatfogyasztásra gondolunk.”

KULTURÁLIS IPARÁGAK, KÁNONOK ÉS FILTERBUBORÉKOK

című gyűjteményes tanulmánykötet – mely címében csak néhányat emel ki vizsgált kulcsfogalmak közül – ehhez a „világértéshez” próbál hozzájárulni. Ez a könyv nem a „nagy egészre” reflektál, hanem inkább egy-egy önmagában „részletkérdésként” félrelegyinthető témával – mint a digitális forradalom építőelemével vagy következményével – foglalkozva visz közelebb a tágas világ megértéséhez…

…mintha egy-egy tanulmány egy hatalmas, ismeretlen kiterjedésű és darabszámú puzzle része lenne. Az egymástól témájukban látszólag távol eső vizsgálatok, nem csak azért/attól érnek össze, mert egyetlen kötetbe tartoznak, hanem azért/attól is, mert ugyanannak a világpuzzle-nek az egymáshoz közelálló darabjai.

Kulturális iparágak, kánonok és filterbuborékok nem csak a könyv címe, de – fordított sorrendben – a könyv témaköreit is jelöli. A tanulmányok – nyilván a szűken vett témától és a szerző habitusától is függően – különböző súlyúak, mélységűek, s ennek megfelelően könnyen vagy nehezebben olvashatók. De akad bőven olyan, amiért érdemes egy kicsit birkózni a szöveggel.

VAN-E NAPJAINK KOMMUNIKÁCIÓJÁBAN LÉNYEGESEBB KÉRDÉS, MINT A HÍRKÖZÖSSÉGEK ÉS VÉLEMÉNYBUBORÉKOK LÉTE ÉS MŰKÖDÉSE?

Vincze Hanna Orsolya tanulmánya azt is körüljárja, hogy a digitális forradalom kezdeti optimizmusa miként szelídült reális és összetett képpé, például a közügyekhez való hozzáférés kapcsán. Maróthy Szilvia azt vizsgálja, hogy a tudomány milyen lehetőségekhez és kelepcékhez került közelebb a webes közeg által.

A „KÁNONOK” CÍMŰ FEJEZETBEN

Rákai Orsolya, Mélyi József, Havasréti József és Bárány Tibor vizsgálja egy-egy tanulmányban, hogy az online nyilvánosság és a közösségi média milyen hatást gyakorol az irodalomra, a műkritikára és magára a kánonképződésre. A „Kulturális iparágak” című fejezetben a pandémia miatt a korábbinál is aktuálisabbá vált témák szerepelnek, mint a „virtuális kiállítás”, a kelet-európai HBO, vagy a digitális platformikon egyre virulensebb zeneipar. Ezek a tanulmányok rámutatnak saját, hétköznapi fogyasztói szokásaink alakulására és változására. Is.

A tanulmányok javarészt egy, a kötettel azonos című konferencia (Kulturális iparágak, kánonok és filterbuborékok) előadásainak írott változatai, s már csak ezért sem törekedhetnek a teljességre, viszont éppen emiatt működhetnek felhívásként, s így – remélhetőleg ez megtörténik – könyvsorozattá válhat az, ami most csak kezdemény.
Grozdits Hahó

Kapcsolódó recenziók

AJÁNLOTT KÖNYVEK