
Kiadás: Második kiadás
Megjelenés: 2015
Oldalszám: 574 oldal
Formátum: A/4
ISBN: 978-963-4930-59-4
Témakör: Művészetelmélet, Fotográfia
Eredeti ár: 11900 Ft
Webshop ár: 8925 Ft
KOSÁRBA
Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve
Mindig is érdekelt a fotográfia. Nem a technikai részletek, nem az, hogyan működik egy fényképezőgép, miként kell előhívni a filmet, hanem az elkészült kép mint dokumentum. A fénykép a jelen egyetlen pillanatát rögzíti, amely az exponálással szinte egy időben máris múlttá válik. Akár egy nép, akár egy család történelmi dokumentumait nézzük, a fényképek kihagyhatatlanok a sorból, mert segítenek ébren tartani az emlékezetünket. Napjainkban a digitális fényképezés révén korlátlan mennyiségű fotó készül és kerül fel az internetre. Sok család csak CD-n vagy számítógépen őrzi a kirándulásokon, családi eseményeken készült felvételeket, pedig fényképeket rejtő doboznak is megvan a varázsa. Családi archívumunkban található néhány egészen régi fotográfia, a dédnagyanyámat ábrázoló már százéves is elmúlt, Gárdonyi fényképészeti és festészeti műtermében készült Budapesten. Vajon a fotópapírra nyomtatott képek is ennyire időtállók lesznek?
Ha erre a kérdésre nem is, de számos másikra választ ad a Typotex Kiadó igen impozáns, tekintélyes méretű kiadványa.
Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve
című munkájában a szerző a fényképészet történetével ismertet meg, bemutatva azt a történelmi és kulturális kontextust is, amelyben a fényképészek éltek és dolgoztak. Nemcsak hagyományos, analóg fényképezésről olvashatunk, hanem a digitális fényképészet térhódításáról, a képszerkesztéshez használt szoftverekről, számítógépes alkalmazásokról is. Soha nem volt még ennyi fényképész a világon, mint most - figyelmeztet a New York-i Syracuse Egyetem professzora, aki világossá teszi, hogy a fotográfia egyszerre tudomány, művészet és iparág is. A XXI. században az elektronikus kommunikációs eszközök terjedésével összefüggésben egyre inkább egybeolvad a művészi fotózás és a fotóriporteri tevékenység, ma már mindennapi élményünk a fényképezés, szinte az is ért hozzá, aki voltaképpen nem.
A fénykép megértése sokkal több fejtörést okoz, mert nem azonos a fénykép megnézésével. Egy fotó üzenetének értelmezése időigényes feladat, nem elég futó pillantást vetni rá, elmélyülésre és néha az első benyomások felülbírálatára van szükség. A fénykép tárgya sokrétű, s ezt a kompozíció elemei is módosíthatják, például a felvétel szöge, a fény, az árnyék vagy a kép elő- és hátterében előforduló vizuális információk. Az, hogy egy fotó mit idéz föl a szemlélőben, az időtől, a helytől és a befogadó személyiségétől, aktuális lélekállapotától függően változik. Az angol John Berger műkritikust idézi a szerző: „A látott és tudott dolgok közötti viszony sosem végleges", s hozzáfűzi, hogy „a fényképek jelentése az idővel és a különböző befogadók hozzáállásától függően változik. A fényképek megértése lehet kellemes, izgalmas, zavarba ejtő, tanulságos, fájdalmas, csalódást keltő vagy felemelő. Egy valami nem lehet: teljes." (16.)
A kötet minden fejezete rövid összefoglalással zárul, a szerző ugyanis elsősorban diákoknak és tanároknak szánta könyvét, hogy megkönnyítse munkájukat az iskolai feladatokban és kutatási projektekben. De bátran forgathatja mindenki, akit egy kicsit is érdekel e rendkívül izgalmas téma. A fényképezés kezdeteiről és elterjedéséről kötelező írni, de egy kultúrtörténeti áttekintésből nem hiányozhat például a fényképészet és az irodalom vagy a fotográfia és a társadalomtudományok kapcsolatának bemutatása sem. A könyvben szó esik az expedíciós és úti fényképezésről, az első rendőrségi felvételekről, a képeslapőrületről, a mozdulatok fotózásáról vagy a háború és a fényképezés kapcsolatáról - természetesen mintegy hatszáz színes és fekete-fehér fotóval illusztrálva. Megismerkedhetünk a jelentősebb alkotókkal és stílusokkal, közelképet kapunk például Lewis Carroll gyerekfotóiról, a fotómontázsról, a kambodzsai népirtás fényképes adatbázisáról. A kötet a kép- és fogalomjegyzéken, a jegyzeteken és a névmutatón kívül kronológiát is tartalmaz, amelynek segítségével a fényképészet és a képalkotás, valamint a kultúra és a politika legfontosabb eseményeit követhetjük nyomon.
(Fordította Gyárfás Veronika. Typotex Kiadó, Budapest, 2011. 576 oldal, 6900 Ft)
Kapcsolódó recenziók
- A fotográfia nagykönyve - A fényképezés kultúrtörténete (Osman Péter, MISZ hírlevél, 2016-3-8)
- Typotex-kettősségek (Tandori Dezső, ÚKP, 2012-12-13)
- Olvasta már? Nagyot markol (Jerovetz György , Műértő, 2012-6-11)
- Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve (Gajdó Ágnes, Élet és Irodalom, 2012.03.14.)
- Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve - A fényképezés kultúrtörténete (Osman Péter, http://www.osmanpeter.blogspot.com, 2012.01.24.)
- Mary Warner Marien: A fotográfia nagykönyve (Osman Péter, MISZ hírlevél, 2012.01.24.)
- A fotográfia nagykönyve - A fényképezés kultúrtörténete (Osman Péter, Iparjogvédelmi és Szerzői Jogi Szemle , 2011/6.)
- A fotográfia új története ( Vég András, Élet és Irodalom, 2012. január 6. )
- A fotográfia nagykönyve (Halász István, Alaprajz, 2011-11-01)
- A fotográfia nagykönyve (IM, Pesti Műsor, 2011-10-01)
- Kép és fénykép, valóság és tükrök (Végh Attila, Magyar Hírlap, 2011-09-27)
- Fényipar (Molnár Csaba, Magyar Nemzet, 2011-09-17)
- Ne olvass! Nézz! - Mottó tanuláshoz (Kelen Károly, Népszabadság, 2011-09-09)