
Oldalszám: 232 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2797-91-5
Témakör: Művészetelmélet
Sorozat: Képfilozófiák
Eredeti ár: 3900 Ft
Webshop ár: 2925 Ft
KOSÁRBA
Az uszonyok már a lefolyóban vannak
A könyv témája a siker, a művészet apropója csak. Martos nem az esztétika, vagy a műkritika felől közelít, hanem a hírnévnek, a trendeknek, a kiszámíthatatlan piacnak ered nyomába. Nem értékel életműveket, nem osztályoz opuszokat, csupán azok – olykor irreális – beárazódásáról tájékoztat. Nem ítélkezik, pusztán rögzít, legfeljebb finom iróniával kommentál néhol. Stílusa könnyed, elegáns. Kedélyesen anekdotázó, mégsem tartalom nélkül való. Baráti hangon szólít meg. Úgy érezzük magunkat ezért, mintha egy sokat látott, rejtélyes becsüs teremne mellettünk egy vernisszázs forgatagában, a falon függő vászonra mutatna, s két korty rozé között meghökkentő meséket mondana a műtárgyról.
Ezzel mintha előre is vetítené: könyve jellemzően leíró szemléletű lesz. Témája persze – a műalkotások adás-vétele – személyességénél, szeszélyességénél és szenvedélyességénél fogva, s mindezekből adódó kiszámíthatatlanságából adódóan eleve elemezhetetlen. Innen közelítve Martos ahhoz a tapasztalt bukmékerhez hasonlítható, aki évtizedek óta minden vasárnap ellátogat a lóversenypályára. Az istállók vérvonala a kisujjában van, évekre visszamenően ismeri a futások statisztikáit, s tisztában van azzal is, kivel cicázott, mit reggelizett a zsoké. Ha viszont megkérded tőle, hogy ki nyeri a délutáni Magyar Derbyt, széttárt kézzel annyit mond: ugyan, honnan tudnám? Elvégre ez szerencsejáték.
El kell hát hinnünk, hogy az aukciósházak kalapácscsapásainak legalább annyira kiszámíthatatlan a ritmusa, mint a mének dübörgésének a versenypályán. Mert a kötetet ez a kissé naiv perspektíva teszi igazán izgalmas olvasmánnyá. A példákat, s az olykor önkényesnek tetsző rövid történeti összefoglalókat a szerzői kíváncsiság szervezi, az anekdotázó megközelítés tartja egyben, az teszi üdítővé. Megismerjük az aukciósházak Pepsi és Coca Coláját, vagyis a Sotheby’s-t és a Christie’s-t, de kihallik a könyvből a pekingi műkereskedelmi boom diszkrét szisszenése is. Einspach Gábor pedig arra világít rá, hogy egy jelentősebb van Gogh-leütés a hazai műtárgypiac többéves bevételét is meghaladja. Hallunk hamisításokról, lappangó kincsekről és a licit egekbe emelésének praktikáiról. Olvasunk arról, hogy a műtárgy hányféle módon jelenthet befektetési eszközt. (Kedvenc példám Arnold Schwarzenegger esete, aki azzal, hogy 1996-ban horribilis összeget adott Kennedy golfütőiért, határozott lépést tett a szenátori bársonyszék irányába.)
Érdemes tán pár szót arról is szólni, hogy a könyv címe és fülszövege félrevezető lehet. A műkereskedelem egészét ígérik (óriási, ekkora terjedelemben természetesen befoghatatlan téma), Martos ehelyett a nyilvánosságot kapott üzletekkel, azokon belül is mindenekelőtt a pontosan dokumentált árverésekkel foglalkozik csupán, sőt, azok közül is szinte kizárólag a festményekre fókuszál. Teljes katasztert ne várjon tehát senki. A szűkítés szűkítésének következtében pedig nyilván számos izgalmas esetre nem derül fény. S, ha már hiányok, annyit engedtessék még meg leírnom, hogy az olvasó dolgát nem könnyítik meg a gyakori – nem ritkán idézeteket tartalmazó – idézések, zárójelezések sem. E mondatpalimpszesztek szétszálazásához – bár kétségkívül a pontosítást szolgálják minden esetben – filológusi nyugalom szükségeltetik.
A kötet legalábbis elbizonytalanít annak igazát illetően, hogy a műalkotás értéke társadalmi konstrukció. Bemutatja ugyanis egyrészt azt, ahogy művészek, kritikusok, galeristák, múzeumigazgatók és kurátorok együttes erővel dolgoznak egy életmű "megcsinálásán", ugyanakkor olvashatunk a fentebbi "nagykoalíció" megvezetésére, átejtésére irányuló trükkökről is.
"Hirst nagyszerű befektetés – ha az 1990-es években vásárolta valaki. Ám ha az utóbbi öt évben, akkor sajnos nem." – állítja Todd Levin, művészeti tanácsadó. A cápák már a lefolyóban vannak. Hogyan tovább?
Martos Gábor: Műkereskedelem – Egy cápa ára, Typotex, 2013.
Kapcsolódó recenziók
- EX LIBRIS (Gyenge Zoltán, http://www.es.hu/, 2013-9-16)
- MŰKERESKEDELEM - Egy cápa ára (Osman Péter, MISZ Hírlevél, 2013-8-21)
- Műkereskedelem: érhet-e dollármilliókat egy cápadög? (Rajcsányi Gellért, Mandiner, 2013-8-7)
- Az uszonyok már a lefolyóban vannak (Vass Norbert, prae.hu, 2013-7-8)
- Cápaleves (Rieder Gábor, Art Magazin, 2013.04.)
- Amikor a kalapács nyer (Almási Miklós, Mozgó Világ, 2013-6-11)
- Miértek a műérték körül - Valóban a kereskedelem fogja meghatározni, mi a művészet? (Csordás Lajos, Népszabadság, 2013.06.04.)
- Mégis mennyit ér egy műalkotás? (Kocsis Katica, PRAE.HU, 2013-4-5)
- A kérdés: mit fizet meg a vásárló (Bársony Éva, Népszava, 2013. április 02.)
- A művészet sajátos gazdaságtana (Buda Béla, Élet és Tudomány, 2013-3-29)
- Öntörvényű világ (B.É. , Népszava, 2013-3-20)