
Megjelenés: 2013
Oldalszám: 564 oldal
Formátum: B/5, kötve
ISBN: 978-963-2791-99-9
Témakör: Zeneelmélet
Sorozat: Claves ad Musicam
Elfogyott
Oldalszám: 564 oldal
Formátum: B/5, kötve
ISBN: 978-963-2791-99-9
Témakör: Zeneelmélet
Sorozat: Claves ad Musicam
Elfogyott
A Mozart-opera világképe
A Mozart-opera világképe
Könyvtári katalógus
A Mozart-opera világképe
Fodor Géza az 1970-es évek elején írta A Mozart-opera világképe című monográfiáját, amely még három rövid írással együtt jelent meg a Zene és dráma című kötetben. A szerző nem tagadja, hogy munkája erősen kötődik a korabeli történeti feltételekhez, „a marxizmus reneszánszához”, Lukács Györgyhöz és az ún. Budapesti Iskolához. De nemcsak filozófiailag tükrözi a hetvenes éveket, hanem a zenetudomány szempontjából is, ezért — ahogyan megállapítja — a „filozófiai operakalauzt” nem átdolgozni, hanem átírni kellene. Elsősorban a művészi forma és a világnézet összefüggésének kérdései foglalkoztatják a szerzőt. Mi lehet az a közös vonatkozási rendszer, amely Mozart ún. mesteroperáiban (Az álruhás kertészlány; Szöktetés a szerájból; Figaró házassága; Don Juan; Cosi fan tutte; Varázsfuvola) centrális szervező elvként határozza meg a cselekmény és zene dramaturgiáját, a jellemek tipológiáját, a szereplők értékhierarchiáját? A 18. századi operában a szerelmi kapcsolat megjelenítése a műfaj kötelező konvenciója volt, de Fodor Géza éppen azt mutatja ki, hogy Mozart miképpen tudta ezt a sémát a műfajon belül annyira elvonatkoztatni, hogy az emberről alkotott szemléletének általános hordozója lehessen, az egyes operákban viszont annyira konkretizálni, hogy mint formakonvenciót műről műre továbbfejlessze. A műfaj történelmi hagyományával összevetve állapítja meg a szerző: Mozart mesteroperái azért halhatatlanok, mert részben megfelelnek a kezdődő polgári korszak stiláris követelményeinek, részben a zeneszerző emberfelfogása túllép a konvenciókon, a szerelemhez fűződő emberi érzelem a megmerevedő polgári társadalom kritikájaként jelenik meg, s így mintegy filozófiai szinten előegezi az elidegenített társadalom viszonyainak kritikáját. A kottapéldákkal kiegészített kiadvány elsősorban a Mozart-operákban járatos, filozófiailag művelt olvasóknak ajánlható.
Kapcsolódó recenziók
- Kortársunk, Mozart (Koltai Tamás, Muzsika.net, 2003. március)
- A Mozart-opera világképe (, Könyvtári katalógus, )
- Gondolkodni jó (Bakcsi György, Élet és Tudomány – 2002. december 13., )
- Már elkészülte pillanatában volt benne valami meghökkentő (Wilheim András, Élet és Irodalom 2003. január, )
- A Mozart-opera világképe (Máté András, BUKSZ — 2003. nyár, )
- A Mozart-opera világképe (Iszlai Zoltán, Könyvhét 2003/2.szám, )
- A Mozart-operák (zsd, Fidelio, )
AJÁNLOTT KÖNYVEK