
Megjelenés: 2013
Oldalszám: 564 oldal
Formátum: B/5, kötve
ISBN: 978-963-2791-99-9
Témakör: Zeneelmélet
Sorozat: Claves ad Musicam
Elfogyott
Oldalszám: 564 oldal
Formátum: B/5, kötve
ISBN: 978-963-2791-99-9
Témakör: Zeneelmélet
Sorozat: Claves ad Musicam
Elfogyott
A Mozart-opera világképe
Gondolkodni jó
Élet és Tudomány – 2002. december 13.
Gondolkodni jó
Vannak, akik vörösre tapsolják a tenyerüket egy bravúrária vagy magasan kitartott (mélyített) hang haltatán, azután úgy távoznak az operaelőadásról, hogy egy pillanatig sem gondolkodnak el a mű sugallta világképen, urambocsá filozófián. „A tartalom úgyis marhaság”, a fő az, hogy milyen a díszlet, a karmester, az énekes, no meg a társaság a szünetben. S ha vannak is olyan operák, amelyeknek szerzői nem tűztek ki maguk, illetve a néző elé nagyobb feladatokat, az óriások alkotásai gondolkodtatni, megrendíteni akarnak, egészen a „változtasd meg élted!” felszólításig. Erről szól Mozart esetében Fodor Géza monográfiája, amely első ízben 1974-ben jelent meg – korabeli méltatója találó szavaival – „filozófiai operakalauzként”. Tévednénk azonban, ha azt hinnők, hogy Fodor rápihen babérjaira, és az új kiadással „ércszobrot” kívánna állítani egykori és mostani önmagának. Már az előszóban figyelmeztet arra, hogy vállalja ugyan egykori önmagát, akárcsak a műve terminológiáját, részben szemléletét sugalló Lukács-iskolát, de még inkább vállalja mostani énjét, amely több mint negyedszázad elteltével megváltozott, a maga módján „okosodott”, nem utolsó sorban a Mozart-kutatás legújabb vívmányaitól. Ezért újraközli ugyan egykori munkáját, de ki is egészíti azt két fontos cikkel, hatvanévesen vitázva a harmincéves Fodor meglátásaival, nem tagadva, hanem továbbfejlesztve azokat.A Mozart-opera világképe nem könnyű olvasmány, megköveteli a zenei alapműveltséget, a filozófiai jártasságot, alapvető tények ismeretét – de mindenekelőtt a gondolkodásra való vágyakozást, képességet. A türelmes olvasó előtt sorra tárulnak fel a könyv kincsei, mélységei. Íme, mutatóba néhány: a Szöktetés a szerájból-t Mozart soha nem tudta volna megismételni; a Figaro házasságában az intrika életstílus; a Don Juan-ban Leporello gazdájának zenei és bölcseleti alteregója; a Cosí fan tutté-ben a párcsere után a szereplők talán boldogabbak lennének újdonsült partnerükkel (a zene maga érzékelteti ezt!); A varázsfuvolában Sarastro a maga módján zsarnok, despota, aki alighanem gyengéd érzelmekkel viseltetik Pamina iránt stb., stb. Ezeket a gyöngyszemeket mindenkinek magának kell megtalálnia, saját ítéletét követve, de nagyon megéri.Bakcsi György
Kapcsolódó recenziók
- Kortársunk, Mozart (Koltai Tamás, Muzsika.net, 2003. március)
- A Mozart-opera világképe (, Könyvtári katalógus, )
- Gondolkodni jó (Bakcsi György, Élet és Tudomány – 2002. december 13., )
- Már elkészülte pillanatában volt benne valami meghökkentő (Wilheim András, Élet és Irodalom 2003. január, )
- A Mozart-opera világképe (Máté András, BUKSZ — 2003. nyár, )
- A Mozart-opera világképe (Iszlai Zoltán, Könyvhét 2003/2.szám, )
- A Mozart-operák (zsd, Fidelio, )
AJÁNLOTT KÖNYVEK