
Megjelenés: 2012
Oldalszám: 222 oldal
Formátum: A/5
ISBN: 978-963-2796-82-6
Témakör: Szépirodalom
Sorozat: Science in Fiction
Eredeti ár: 2500 Ft
Webshop ár: 1875 Ft
KOSÁRBA
Typotex-kettősségek
Már a második kiadás ez itt a kezemben, egy újabb nagy Typotex-eredmény: A fotográfia nagykönyve, Mary Warner Marien összefoglaló, kitekintő, lendületes alkotása – közel 600 oldal –, címlapon a tartalmi adalék is: A fényképezés kultúrtörténete; sikertörténet. Maga a fényképezés is az volt s maradt. Kezdetektől napjainkig... és minden világtörténelmi eseményről van fotó, sokról e könyvben. Nem sorolom. A mű magyar kiadásának hátoldalán ott vannak a közönségcsalogatók. Önmagukért beszélnek. Nekem annyi a dolgom, hogy a kötet pár témájára felhívjam a figyelmet. Csakis önkényesen válogathatok.
Hogyan találódott fel a fényképezés? Mi mindenné vált? Ipar? Művészet? A kettő együtt? Egyik se? Mágikus jelenség inkább? A görögök az égiek áldásának nevezték volna. Egzotikus kultúrkörnyezet ma már nem nagyon akad, de globalizáltan nézik a folyton megújuló, szédületes technikai tempójú „fotót, fotózást" világszerte mindenütt. Életünk egyetemes része.
A fényképezés második feltalálása. Izgalmas, nem lövöm le a poént. Művészek és fényképészek. Katonák, rémes háborúk és képeik. Nagy nevek. Illene őket ismernem? Bizony. Hát majd most, öreg fejjel. Tudományos fényképezés. Egészen az orvosi átvilágításokig. Városképek.
Minden, ami él és mozog, ami meredezik az égbe, lapul a földbe, előtárul innét: fotó. A fényképezés sok forradalmasodása. A legmodernebb művészetek és a fotó. Dadaisták, szürrealisták. Dokumentaristák.
Festészetben is: fotorealizmus! Zárul a kör?
Soha. Ez egy végtelen-számú-érintőt pörgető kör, ha négyzetesül, négyszögesül, pardon, akkor is. A fotó dermeszt, de meg is örökít, dinamizmust őriz. A film egészen külön ügy már.
Társadalom és elidegenülés. Pusztulás, Amerika.(?) Nem árulom el ... megnézendő; meglepő szempontok. A természet, az állatok világa. Mélyek és magasok. Világűr és alig látott tengerfenék-közeg. Hát van mindez? Rácsodálkozás a világra tudományosan – és kalandosan.
Nem aktgyűjtemény, egyetlen hölgyet láttam csak csáberővel itt. Megvallom, disznófül, én, kerestem pedig. De belenyugodtam. A tévében sok is ez. Ja, igen. A tévé.
Fényképezés.
Mivel én e szelíd hasábokon inkább művészetről, nem "vadi-hadi" dolgokról szoktam nyilatkozni, hű olvasóm bizonnyal vár tőlem ma is ilyet. Régóta vívódom, monó alkatom és szerény pénztárcám okán megálltam a festőalbumok gyűjtésénél, fotóművészekre nem futotta, nem is fogja. Sőt, olyan fotósokra sem, akik képzőművészetet nem fényképeznek, hanem alkotnak. Mesélek néhányukról.
A leghíresebb néhaiak egyike, nem vitás, Alfred Stieglitz (1864-1946). Férje, élete párja volt ő az Obama elnök által legamerikaibbnak tartott Georgia O' Keffe –ejtsd: kiff! – festőművésznőnek (1887-1986). ah, három felkiáltójel. Stieglitz New York ködös, bizarr világával lett örökérvényű, hölgye pedig virágok festésével, sivatagi tájak, épületek, Nyugat-Amerika éles, bensőséges, élénk, hívő jelenítésével; két vagány művész, hogy így mondjam. Meg kell ismerni őket!
Aztán: a figuratív-fotós Cindy Sherman; a szociós Garry Winogrand; Edward Weston, több White – bizarr, kihalt tájakkal, netán épp bonyolult szerkezetek képmásaival. Egy nagy „ködlovag", Stieglitz mellett: Doris Ullmann, bocsánat, ködlovarnő; Paul Strand és Seneca Stoddard se senki, mindketten változatosak; ellenben az én kedvencem – az impresszionista-festőnek-is-kiválólenne Stieglitz mellett: Edward Steichen. Tanuljuk meg az ő nevét is. Cindy Sherman, tehát, Steichen és Georgia asszony párja. Steichen és Stieglitz szinte versengett, kinek van szebb New York-ja. Folytathatnám. Realitások.
Más. Ki kell térnem az általam kevésbé ismert, annál jobban tisztelt tudományos fantasztikusokra is. A lengyelek viszik itt a prímet épp most. Jacek Dukaj: Extensa. Alapvető paradoxonra csinál variációt a szerző, aki egyébként egy másik kötetet is jegyez, a – hinni nem akartam! – Zuzanna és a világmindenség. De még fantasztikusabb, hogy az általam is – így most – elolvasott „római kori scifi" micsoda varázslat: Harald Voetmann: Plinius szerint a világ. Tényleg „bomba felfedezés", bár csupa csöndes rálátás. Az EPR-paradoxont – szégyellem – itt ismertem meg a Dukaj-könyvből. Jót dukajkodtam, élvezettel, azonnal. Valamit az olvasónak: Az Einstein – Podolsky – Rosen-paradoxon szerint az elemi részecskék hatással vannak egymásra még több száz fényévnyi távolságból is..." Leállok. Halott, rég „elszállt" madárkáinkra gondolok. Elemiek voltak és aprók. Csak a csillagokban, Jékely csillagtornyában vélem látni őket. De ha egy csillagoknál-megrekedt ember, mint amilyen én vagyok, bepillanthat a tudományos-irodalmi gondolkodás ötletvilágában, nem ötölni-hatolni fog így eztán, hanem hetedhét elmondja: de jók is tudnak lenni az ilyen tud. fantik!
Fanti!!
Tandori Dezső
Kapcsolódó recenziók
- Extensa (Pomsár Péter, http://kultnaplo.blogspot.hu, 2014-3-11)
- Extensa (acélpatkány, Acélpatkány Blogspot, 2012.09.05.)
- Science in Fiction 1. - Jacek Dukaj: Extensa (, Science Café, 2012.04.11.)
- Extensa (Olvasói vélemények, Moly.hu, 2013-1-25)
- Typotex-kettősségek (Tandori Dezső, ÚKP, 2012-12-13)
- Dukaj, Glukhovsky, Magnason, Parkkola, Sztrugackijék – Ez fantasztikus! (Németh Attila, Könyvhét, 2012.10.03.)
- Extensa (_jeva, Totáliber blog, 2012.06.25.)
- Tudomány és irodalom (Science in Fiction) – a Typotex Kiadó új sorozata (ajánló) (FE, Havasok.hu, 2012.04-13.)
- Ez fantasztikus! (Németh Attila, Könybhét, 2012. 3. szám)
- Interjú Jacek Dukajjal, az Extensa írójával (, SF Mag, 2012.05.24.)
- Fantasztikum, helyenként tudománnyal (picidzé, Librarian blog, 2012.05.14.)
- Fiktív tudomány? (Varga Balázs, Playboy, 2012.05.14.)
- Jacek Dukja: Extensa (Vargarock Zsolt, Moly.hu, 2012.05.02.)
- Jacek Dukaj: Extensa, avagy egy lengyel szépirodalmi science fiction ( Hackett, SF Mag, 2012.04.20.)