
Oldalszám: 200 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-9664-83-8
Témakör: Tudománytörténet
Sorozat: Életutak
Elfogyott
SZENTGYÖRGYI ZSUZSA: Michelberger Pál és kora; Életutak
Ki hinné - pontosabban: ki tudja - hogy a pesti Rákóczi úton szaladgáló alacsonypadlós 7-es Volvo buszokon egy hídszelvényen utazik. Az alvázból ugyanis „felváz" lett, ez adja a busz szilárdságát. Az alváz nem férne el az alacsony padló alatt. A kocsiszekrényt úgy függesztik fel a tartószerkezetre, mint a hídszelvényekre az utat. A biztonságról az elöl és hátul kiképzett összenyomódó, energiaelnyelő részek gondoskodnak.
Az érdekes információt a Typotex Életmű sorozatában megjelent, mérnöktudós-iskolateremtő, Michelberger Pál és kora című könyvből származik. A sorozatban olyan tudósok szólalnak meg, akiknek tevékenysége figyelemre méltó, ám sohasem kerültek reflektorfénybe. Habár hősünk jelentős alakja a magyar mérnöki tudománynak, a magyar autóbuszgyártás egyik megteremtője, igen sok hazai és nemzetközi tudományos társaság tagja, több száz cikk és könyv szerzője, egyetemi tanár, volt misztériumi vezető, katona - tevékenységét, habitusát főleg a szakma ismeri.
Michelberger Pál 1930-ban született, iparos családban. Szülei gimnáziumba íratták, ahonnan könnyedén került be a budapesti műegyetem gépészmérnöki karára. Repülőgépmérnök szeretett volna lenni, ezért belépett a hadseregbe, el is végezte az egyetemet hadmérnöki karon, sőt tanársegéd is lett. 1956ban azonban nem írta alá azt a bizonyos tiszti nyilatkozatot, így távoznia kellett nemcsak a hadseregből, hanem az egyetemi állásából is. Ez lett a szerencséje a magyar autóbusziparnak.
Az ifjú mérnök katonás fegyelemmel látott neki a számára kiosztott nem igazán népszerű feladat megoldásának. Végül is sikerült meghatároznia a karosszéria szilárdságára vonatkozó adatokat - egy német alapmű lefordításával -, s egyben megteremtette a jármű-szilárdságtani mérések alapjait. A szóban forgó könyvben, kollégáival beszélgetve, elmondja, hogyan vett részt a magyar autóbusz gyártás megteremtésében - hol főkonstruktőrként, hol az iparág stratégiai irányítójaként a minisztériumban. „Mellékesen" bevezette a tervezésbe a legújabb tudományos eredményeket. A mátrixszámításokat például fiatalabb kollegáitól tanulta meg, hiszen amikor ő járt egyetemre, akkor erről még szó sem volt. Angolul is - német és olasz tudása mellé - öntevékenyen tanult meg, amikor egy nemzetközi tudományos társaságban Magyarország képviselője lett. Korábbi és jelenlegi részvétele a hazai és a nemzetközi tudományos életben oldalakat töltene meg. Igen fiatalon megvédte kandidátusi, majd doktori disszertációját, az Akadémia levelező, majd rendes taggá is választotta, sőt jelölték elnöknek is, végül több perióduson keresztül alelnök volt. Emellett volt a BME rektora is, méghozzá a rendszerváltás bonyolult éveiben is. Nincs szerencsém személyesen ismerni Michelberger professzort, de magánéletéről szólva egy boldog ember képe bontakozik ki, aki kisebb-nagyobb zökkenőktől eltekintve azzal foglalkozhatott, ami legjobban érdekelte, megnyugtató családi háttérrel. Aktivitása ma sem csökken: nemrégiben mondott le akkreditációs bizottsági tagságáról, legújabb publikációi 2007-ből valók. Remélhetőleg meg fogja még írni azt a technikatörténeti művet is, amelyre tanítványai serkentik őt. És amely nemcsak a szűk szakmát fogja majd érdekelni - ha a mérnökséget „szűk" szakmának nevezhetjük -, hanem a művelt olvasóközönséget is, hiszen a járműgyártás múltja és jövője egy széles látókörű, a gazdaság iránt is érdeklődő mérnök interpretálásában rendkívül érdekli a XX-XXI. század motorizált emberét.
A könyv sok érdekes adatot tartalmaz a professzorra vonatkozó információkon kívül is. Igyekszik bemutatni a gazdaságtörténeti hátteret, a magyar autóbuszgyártás történetét, tudományos munkásságát, népszerű szinten. Azt, hogy hogyan alakultak ki fokozatosan a keleti tömb és a fejlett országok közötti tudományos kapcsolatok.
Kapcsolódó recenziók
- Homo eticus (Szentgyörgyi Zsuzsa, 168 óra, 2006. június 7.)
- SZENTGYÖRGYI ZSUZSA: Michelberger Pál és kora; Életutak (Z.E., Természet Világa, 2008-9)
- Életrajz-háttérrel (Dr. Berényi Dénes, Fizikai Szemle, 2008/7-8.)
- Régi dicsőségünk (Bóc István, Élet és Tudomány, 2008. július 18.)
- Sikertörténetek (Erdélyi S. Gábor, 168 Óra, 2008. március 10.)
- Mérnök-tudós-iskolateremtő (Bencze Gyula, Magyar Tudomány, 2008-3-21)