
Kiadás: 2019
Megjelenés: 2019
Oldalszám: 112 oldal
Formátum: B/6, fűzve
ISBN: 978-963-4932-15-4
Témakör: Filozófia, Pszichológia, Szociológia
Eredeti ár: 2900 Ft
Webshop ár: 2175 Ft
KOSÁRBA
Doppingtársadalom
A tavalyi év legizgalmasabb kultúrelméleti kiadványát a Typotex Kiadó adta ki. Byung-Chul Han könyvének, A kiégés társadalmának relevanciája aligha jelezhető jobban annál, minthogy magyar megjelenése előtt már bő fél évvel elemző cikk jelent meg róla egy olyan, nem kifejezetten szakkönyvek ismertetésére szolgáló portálon, mint a 444 (Horváth Bence: A munkánk lett az életünk, és ebbe halunk bele).
A koreai származású, Németországban tanult és német nyelven publikáló filozófus kötete rövidsége és aktualitása ellenére szerencsére nem valami egyszer gondolt gondolatok pamfletje, hanem valódi nietzschei kalapáccsal filozofálás, ahol a tömör és sűrű gondolatok valódi problémákhoz kapcsolódnak. (Nem véletlen, hogy műveinek több angol fordítása az MIT Press „Untimely Meditations” sorozatában jelent meg.) Han alapvetően Foucault-ból kiinduló biopolitikai tézise a következő: míg a modernizmus kapitalista berendezkedése a fegyelmezés, a szabályozás és a korlátozás hatalomtechnikáira épült, addig a mai fejlett, nyugati társadalmak neoliberális munkarendszerét már nem lehet ezekkel a fogalmakkal leírni. „Foucault szegényházakból, bolondok házából, börtönökből, kaszárnyákból és gyárakból álló fegyelmező társadalma nem a ma társadalma. Helyébe egy egészen más társadalom lépett, mely fitneszszalonokból, irodaházakból, bankokból, repülőterekből, bevásárlóközpontokból és genetikai laborokból áll. A 21. század társadalma többé nem fegyelmező, hanem teljesítményelvű. És immár tagjai sem „engedelmes”, hanem „teljesítő alanyok”. […] Mára archaikusnak hatnak a fegyelmező intézmények falai, melyek valaha a normálist az abnormálistól elválasztották”. Az egykori dekonstruktőr Han érvelésében ez a paradigmaváltás úgy jelenik meg, mint a külső erőszak negativitásából a belső erőszak pozitivitásának dialektikájába való átfordulás. Míg a negativitás fegyelmező társadalmát a kívülről jövő kényszerek (tilalmak, munkaidő, benntartózkodás), addig a pozitivitás társadalmát a kezdeményezés és motiváció, a „mindent lehet” szabadsága (kötetlen munkaidő, home office, start upok és vállalkozás, „önmegvalósítás” és „önfejlesztés”) jellemzi, amely már nem egy külső autoritás napi szintű felügyeletének és értékelésének, hanem a mindenkori teljesítmény mércéjének kíván megfelelni.
„A világ pozitivizálása az erőszak új formáit hozza létre.” A 21. század patológiai térképét Han szerint éppen ezért uralják az olyan pszichológiai betegségek, mint a depresszió, a hiperaktivitásos figyelemhiány, a személyiségzavar vagy a burnout-szindróma, mert ezeket már nem a külső negativitásra adott immunológiai keretben kell értelmezni, hanem a „pozitivitás túltengéseként”. „Ez az erőszak nem megfoszt, hanem eltelít, nem kirekeszt, hanem kimerít.” Mivel az önmegvalósítás öngerjesztő folyamatának soha nem lehet a végére érni, a kiégés a teljesíteni, önmagát motiválni és további munkára bírni képtelen én „túlhevüléseként”, „lelki összeomlásaként” jelentkezik.
A pozitivitás társadalmát a „fokozódó dereguláció” írja le, amelynek – a neoliberális gazdasági modellből ismerjük – felszabadító képzete mellett legalább olyan erős árnyoldalai vannak. „Marx szerint a munka önmagunk valóságának folyamatos elveszítése.” Ezzel szemben ma „a kizsákmányolás nem az elidegenedés vagy önmagunk valóságának elvesztése formájában valósul meg, hanem a szabadság és az önmegvalósítás keretében. […] Én zsákmányolom ki magam azzal a meggyőződéssel, hogy közben megvalósítom magamat. A halálba valósítjuk meg magunkat. A halálba optimalizáljuk magunkat. Ebben a kontextusban nincs lehetőség ellenállásra, felkelésre vagy forradalomra.”
A pozitivitás társadalma „paradox szabadságra” épül, amely a szabadság inflációjával azt valójában új kényszerré alakítja; a túl sok lehetőség a FOMO szorongásává válik. Elmosódik a határ munkaidő és életidő, munkahely és otthon, végső soron pedig a létfenntartó munka és a játék, ünnep és pihenés tereként élt élet között. Ebből pedig éppen azért nehéz kiszabadulni, mert a teljesítő alany a munkájában az öröm és az önmegvalósítás forrását látja, ezért mindvégig a hamis szabadság illúziójának hatása alatt van. Ezt ma leglátványosabban a magánéletüket monetizáló vloggerek és influenszerek példája szemlélteti: rajtuk keresztül világossá válik, hogy (a 444-es cikk címének fonákjaként) nemcsak abba „halunk bele”, hogy a munkánk lett az életünk, egyben abba is, hogy életünk munkává vált.
Kapcsolódó recenziók
- A fáradtság dicsérete (Balogh László Levente, Alföld 2022/3.szám, 2022-3-3)
- Három könyv korunk népbetegségéről, a kiégésről (Forgách Kinga, https://konyvesmagazin.hu/, 2021. november 09.)
- Út az önkéntes szolgasághoz (K. Horváth Zsolt, https://ujegyenloseg.hu/, 2020. május 17.)
- Byung-Chul Han: A kiégés társadalma (Kész Orsolya, https://www.es.hu/, 2020-08-28)
- Byung-Chul Han: A kiégés társadalma (Kulcsár-Szabó Zoltán, https://www.es.hu/, 2020-05-29)
- Kortárs könyves túlélőcsomag – nem csak járvány idejére (Székely Anna, https://tudas.hu/, 2020-05-20)
- Saját magunk kizsákmányolói lettünk (, kulturpara.blog.hu, 2020. június 29. )
- Saját magunk kizsákmányolói lettünk (Kota Jolán, https://kulturpara.blog.hu, 2020-6-29)
- A kiégés társadalma ( Szabó Dominik, http://ekultura.hu/, 2020-1-21)
- Magyarul is megjelent a könyv, amely bemutatja, hogyan lettünk önmagunk kizsákmányolói (Horváth Bence, https://444.hu, 2019-11-13)
- Nincs szükség elnyomásra, önként és dalolva zsákmányoljuk ki magunkat (Jankovics Márton, https://24.hu/, 2020-1-5)
- Ez itt a kiégés társadalma, a mókuskerékben önmagunk hajcsárai lettünk (Dippold Ádám, https://qubit.hu, 2020-1-26)
- A kiégés társadalma (Dr. Fekete Ágnes, https://szemlelek.net/, 2020-3-4)
- Doppingtársadalom (Keresztes Balázs, www.es.hu, 2020-1-13)
- Fejlődés-e, hogy önmagunkat zsákmányoljuk ki? (Grozdits Hahó, https://librarius.hu/, 2019-12-06)