
Megjelenés: 2008
Oldalszám: 150 oldal
Formátum: A/5, fűzve
ISBN: 978-963-9664-86-9
Témakör: Filozófia
Sorozat: Radikális gondolkodók
Elfogyott
„A szexualitás újszerű, kollektív használata”
Becsapós. Giorgio Agamben egy kortárs filozófus, egy olasz, nade ne ijedjünk meg, hiszen nem tartozik a hárdkór spekulátorok közé. Lehet érteni zajban, forgalomban, alkoholban, mérete bátorító, hanghordozása baráti. Andalító, sétálós elgondolkozások rövid, több-kevesebb struktúrával rendelkező esszékbe gyúrva, vagy nem gyúrva, a Walter Benjamin-i nyomvonalon. Már meg is előlegeztem, hogy közérdekű. Ebben a stílusban – ami nem merül ki a szójátékokban és a nyelvi útvesztőkben bolyongásban – akár érdemben hozzá is lehetne szólni a címben felvetett problémához. De nem ez történik.
Olyan ismerős dolgokról esik szó, mint kép, tükör, szerző, paródia vagy a vágyakozás és a géniusz. Nem tud, de nem is akar feltűnően új dolgokat mondani ezekről, helyenként mégis fordít egyet a nézőponton, megcsavarja és így jut eredeti következtetésre, ami viszont a tényeken, vagy evidenciákon nem változtat. Ha nem kérjük számon rajta a kérlelhetetlen tudományos szigort, a gondolatmenetek ívét és egységét, nem zavar, hogy néhány írás vázlatban maradt, akkor egészen szórakoztató, ismeretterjesztő olvasmány tud lenni.
Akkor sem értem viszont, miért kell dicsérni a profánt, amikor az amúgyis, magától is virágzik-burjánzik, míg a szakrális hibádzik-hiányzik. Megparancsolni a madaraknak, hogy repüljenek gazdaságos, ámbátor elég kényelmes megoldásnak is tűnik. (Olaszul egyébként nem ez a cím, hanem csak simán Profanazioni (Profanáció(k)), ami azért más). Most pedig, ha valaki kíváncsi a végére és maga szeretne rájönni a megoldásra, akkor ne figyeljen, mert lelövöm a poént: Agamben szerint a profanációban a dicséretre méltó, hogy érinthetővé teszi és közhasználatra bocsátja a szakrálisban elkülönített tabukat. Igenám, de minek, amikor a ma embere annyira áhítja a szentet, hogy minden profanizált rítusban (elsősorban a játékban - de táncban, zenében is) ezt keresi. Ebből indulunk, és valahogy (kvantumugrásokkal) eljutunk a pornóig. Illetve a magyarázatáig.
Kapcsolódó recenziók
- A történelem kézjegyei (Gágyor Péter, olvassbele.hu, 2011-03-24)
- Tisztességes radikalizmus, csábító margókkal - Giorgio Agamben A profán dicsérete című kötetéről (Tülkös Terézia, Irodalmi Jelen, 2010-03-28)
- A géniusz, a profán és a mágia (Buda Béla, Élet és Tudomány, 2010-07-20)
- Giorgio Agamben: A profán dicsérete (Peresztegi Miklós , Kultúra és Kritika, 2009-4-8)
- Ex Libris (László Emese, Élet és Irodalom, Ex Libris, 2009-01-09)
- Giorgio Agamben, A profán dicsérete (Nagy József, Helikon, 2008/4)
- A névalkotó és a dialektikus (Kardos András, Élet és Irodalom, Ketten egy új könyvről, 2008-11-07)
- A különleges pillanatok esztétája (Bárdos Judit, Élet és Irodalom, Ketten egy új könyvről, 2008-11-07)
- Könyv - Tíz könnyű darab - Giorgio Agamben: A profán dicsérete (Nemes Z. Márió, Magyar Narancs, 2008.09.11.)
- „A szexualitás újszerű, kollektív használata” (mesele, Könyvesblog, 2008. augusztus 5.)
- A filozófusok egyre vékonyabb könyveket írnak (Kerekes Tamás, http://www.szolnokinaplo.hu, 2008. július 4.)