Első látásra szívderítő a könyv már a címével is: végre megtudhatjuk, gondolkodnak-e; és ha igen, hogyan a picik, a beszélni sem vagy alig tudók. Hogyan alakul ki pl. a gyermekben a megértés, az empátia akkor is, amikor olyasmit kell megértenie a felnőttek viselkedéséből, amit ő még nem élhetett át? Hogyan tanul a legnagyszerűbb "tanuló gép", a kisgyerek? A fejlődéslélektan harminc évének tapasztalatait summázza a könyv, igen olvasmányosan, közérthetően. Minden tanulási képesség már a születés pillanatában belénk van programozva - hihető ez? És melyik szuper számítógép képes olyan tanulási folyamatra, mint a pici ember? El tudjuk-e képzelni, hogy a kisgyerek sokkal többet tud, mint amennyit feltételezünk róla? Csak nem tudja elmondani. A negyvenkét perces újszülött ugyanolyan utánzóképességgel rendelkezik, mint az "idősebb" csecsemők. A könyv a tudományos kutatási igény mellett arra is föl akarja hívni a figyelmünket, mi játszódik le a sokszor tehetetlennek, fehér lapnak tartott babákban. Csak így lehetünk mind az ő, mind a magunk hasznára a megtanítás, fölnevelés folyamatában. Hogyne érdekelne bárkit is a beszéd megtanulásának nagyszerű és ismétlő csodája! Ezek a jelen tanulmányok segítenek megközelíteni a titkokat. - Igazi "mindenki olvasmánya" lehet a könyv.
GOPNIK, Alison, MELTZOFF, Andrew N. és KUHL, Patricia K. német pszichológusok. Ez az első ismertetett művük.