2008/6.
Kutrovátz Gábor, Láng Benedek és Zemplén
Gábor könyve, A tudomány határai egyszerre főnyeremény, aranybánya és
feloldozás. A három és félszáz oldal terjedelmű, csevegő stílusban megírt,
szüntelenül kérdéseket feltevő esszé a tudomány és áltudomány határainak
kijelöléséről, az úgynevezett demarkációs probléma körüljárásáról szól.
Hogy a problémát
megfelelő színvonalon lehessen felvetni, szükséges a 70 oldalas előkészítés
tudományfilozófiából, tudománytörténetből és tudományszociológiából. Erről a
részről mondható, hogy főnyeremény, mert a gondosan felépített és megírt három
fejezet azonnal felfogható, feldolgozható, nem kell hónapokat eltölteni a
szakzsargonban megírt, elég nehezen emészthető alapművekkel (bár aki
vállalkozik erre, a fejezetenként megadott hivatkozások alapján ezt is
megteheti).
Azok számára, akik ebből
a könyvből tanulják a szakmát, a demarkációs vonal kitűzésének kényes
feladatát, a 140 oldalt kitevő következő öt fejezet valóságos aranybánya,
hiszen az esettanulmányok elemzése teszi lehetővé a frissen tanultak
alkalmazását. Az átlagosan közel 30 oldalas esettanulmányok önmagukban érdekes
olvasmányok; a vizsgált problémakörök sokoldalú elemzése újra és újra igazolja,
hogy nem adhatók könnyű válaszok.
A maradék 90 oldalra
kerül a tudomány és áltudomány örök háborúja néhány epizódjának felelevenítése,
majd ennek a harcnak megjelenítése a médiában. A végkövetkeztetés sajátos módon
nem a demarkációs probléma megoldása, hanem egyfajta feloldozás: „Hagyjuk tehát
a tudomány és áltudomány kifejezések használatát a küzdő felekre, és
foglalkozzunk azzal, hogy .... hol, miért és hogyan húzódnak a tudománynak -
vagy bármi másnak - nevezett megbízható tudás határai.”Az egész könyvön nyomon
követhető érvek alapján a megbízható tudás forrása bármi más lehet, de nem a
tudomány. Több helyen fordulnak elõ pontokba szedve a tudományt jellemzõ
tulajdonságok - az objektivitás, a racionalitás, a sikeresség -, de csak azért,
hogy belássuk, ezek a tulajdonságok nem hozhatók közelebbi kapcsolatba a
tudománnyal. Úgy tűnik, a szerzõkre akaratlanul is nagy hatást gyakorolt az
anarchista tudományfilozófus Feyerabend, aki szerint: „A tudomány egyike az
ember kialakította számtalan életformának, és nem is föltétlenül a legjobb. Hangos,
pimasz, drága és föltűnősködő.” Feyerabend találta ki azt a tréfát is, hogy a
tudományos kérdéseket demokratikusan kell eldönteni: „Egyáltalán, a tudományos
kérdések eldöntésének mechanizmusa tökéletesen antidemokratikus, hiszen sohasem
kérdezik meg a lakosságot, sohasem szavazzuk meg, miben akarunk hinni a természeti
világgal kapcsolatban.”
Az esettanulmányok számos
helyén találkozhatunk a protekcionizmus feyerabendi vádjával: „ .... a tudomány
nem eredményei miatt győzedelmeskedik más ideológiák fölött, hanem mert a
versenyt az ő érdekében manipulálják.” A szerzők az utolsó
fejezetben azt írják, hogy, „ .... ha a könyv unalmas, azt nyugodt szívvel
elfogadjuk. Ha kiderül, hogy elfogult, azt valódi hibának fogjuk tartani.” Nos,
a könyv egy percig nem unalmas, a letehetetlen könyvek kategóriájába tartozik. Azt
sem lehet mondani, hogy a tudomány vagy az áltudomány mellett elfogult lenne. De
azt igen, hogy a tudományok, mindenek előtt a természettudományok ellen
elfogult. Különösen jól érezhető ez az esettanulmányok kidolgozásánál.
A csillagjóslás esetében például hamar elmerül a részletekben, az asztrológia
tudományossága mellett és ellen felhozható érvek latolgatásában. Holott az
asztrológia, mint jósló tudomány esetében a természettudomány legfeljebb
kompromittálhatja magát. Mit várhatunk a tudománytól az elzárkózáson kívül,
amikor a földi életre legfeljebb egy becsapódó kisbolygó lehetne hatással,
amivel viszont az asztrológia nem foglalkozik. Az össze nem mérhetőség
sajátosan fogalmazódik meg a végkövetkeztetésben: „Az asztrológia olyan
történeti hagyományokra épülő gyakorlat, amelynek a fő feladata az, hogy az
emberek tájékozódását segítse, még ha nem is tudja megmagyarázni
mechanizmusának alapelveit.” (149. o.) Homályban Feyerabend, a tudomány mumusa
marad, hogy a feladat megoldására, akár magyarázatlanul is, van-e esélye.
A természettudományos kutatás elvileg határtalanul
költséges, nincs hatékony magánváltozata. Dürrenmatt Öreg hölgye is csak Nobel-díjast vesz magának, nem részecskegyorsítót. A tudománypolitika az államok részéről megkerülhetetlen.
A kreacionizmus esetében nemigen lehet kimutatni
a tudományosságot, de legalább a tudomány kompromittálására alkalmas: „Mai világunkban a tudomány és a hatalom szorosan összefonódott - kicsit úgy, ahogy korábbi évszázadokban a vallás és a hatalom. A kreacionizmus rámutat ennek az összefonódásnak a problematikusságára.” (186. o.)
A történelmi áltudományokat vizsgáló fejezetben a szerzők távolról sem olyan tartózkodók az akadémiai tudomány érveivel szemben, mint a természettudományoknál megszoktuk. A holokauszttagadók, a középkorból három évszázadot elvitatók, a da Vinci-kód ürügyén az Újszövetséget felforgatók vagy Däniken földönkívülii joggal kerülnek kívül a tudományon. Annál is inkább, mert maguk sem állítják, hogy belül lennének, csak ötletek tudományoskodó tálalásáról van szó.
Akárcsak az asztrológiánál, mondhatnánk, de nem mondjuk, mert a csillagjóslásnak legalább impozáns története van, és mert hálásak vagyunk a szerzőknek az összeesküvés-elméleteket ebben a fejezetben frappánsan és szellemesen elemző bekezdésekért.
A szerzők maguk is érzik, hogy az esettanulmányok közül ennek a fejezetnek más a hangvétele:
„Nem elégedtünk meg azzal, hogy összefoglaljuk az érveket és ellenérveket, hanem harcosan az egyik fél, az ortodox tudomány képviselőinek oldalára álltunk,
érveik szócsövévé szegődve.” Megtehettük, mert „ .... igyekeztünk olyan szempontokat találni, amelyek teljesülésekor az amúgy kétes értékű »áltudomány« megbélyegzés okkal használható.” (211-212. o.)
A társadalomtudományokkal szemben a szerzők szerencsére nem elfogultak.
A negyedik esettanulmány, a parapszichológia történetéből kiderül, hogy ez a diszciplína mindent elkövetett, hogy az akadémikus tudomány befogadja. Uri Geller kanálhajlításai nem a tudományos megalapozottságot, inkább a figyelemfelkeltést szolgálták. A szerzőknek itt is kevesebb bajuk van Gellerrel, mint az ellene fellépő James Randi bûvésszel, aki Geller
mutatványait bűvésztrükként, parapszichológiai csalásként magyarázza. A szerzők elemzése szerint „ .... a csaláshipotézis számos tekintetben szimmetrikus a parapszichológia elméleteivel: mint tudományos magyarázóelv semmivel sem megalapozottabb”. (234. o.)
A szerzők szándéka ellenére ennek az összehasonlításnak lehet olyan olvasata, hogy parapszichológia és csalás tehát valahogy együtt járnak.
Az ötödik esettanulmány a Keleti tûk nyugati testekben címet viseli és színesen, sokoldalúan számol be a nyugati orvostudomány és a hagyományos kínai orvoslás viszontagságos, de nem eredménytelen ismerkedési próbálkozásairól.
Az előkészítés után a könyv utolsó negyedére marad a tudomány határainak felderítése. Hamar kiderül, hogy nincsenek tartósan érvényes határok, majd számos, a tudománnyal kapcsolatban felmerülő gond kerül elő. A filozófia és pszichológia közötti határmunkálatok eredményeképpen megtudjuk, „hogy a 20. század elején még megbízhatónak és függetlennek tartott logika is olyan, amelyet számos esetben szinte semelyikünk nem alkalmaz egyes következtetési helyzetekben - mégis elég jól elboldogulunk mindennapjainkban”. (290. o.)
Logikával vagy anélkül, de az érvelés tudománya sokat segíthet nézeteink hatásos kifejtésében. A szerzők közül kettőnek módjában volt nyilvános vitában érvelni a lapos Föld mellett. Sikerrel tették: „Egyikünk csillagász lévén, körülbelül tudtuk az ellenfél várható érveit, így nem volt más feladatunk, mint tudománytörténeti ismereteink, leleményességünk és arcátlanságunk
korlátain belül minden lehetséges eszközt megragadva kialakítani stratégiánkat.” (267. o.)
A könyv egészét tekintve azonban a szerzõk továbbra is a sokoldalú megvilágítás módszerét követik, és a határok kijelölhetőségének bizonytalanságát további esettanulmányokkal igazolják, vizsgálva egyebek között a frenológia kiszorulását a tudományok közül, és a kilencvenes évek posztmodern tudománykritikája által kiváltott tudományháborút. Ennek leírásánál meglepő módon cserbenhagyta a szerzőket egyébként végig jelenlevő humorérzékük, és Sokal ötletes stílusparódiájával - Arccal a kvantumgravitáció transzformatív hermenautikája felé - kapcsolatban nem a csínyre, hanem a megjelenést követő botrányra koncentráltak.
Fejezetcímként merül fel a kérdés: Mit csináljon az Olvasó, tehát az átlagember, a tudomány berkein kívül. De továbbmenve - ez a nyájas olvasó nagyjából azt jelenti, hogy bárki, hiszen egy tudós a tudomány egészét tekintve kívülálló, akár egy könyvelő az általa nyilvántartott vagyonhoz képest, és legfeljebb rossz lelkiismerettel jelölteti ki fekhelyét egy ingás sarlatánnal. A tanácsot,
miszerint a rossz színvonalú tv-vitákra ne figyeljünk oda, érdemes megfogadni, legyen bárki az Olvasó.
A tudomány és a nyilvánosság kapcsolatát boncolgató fejezet rámutat, hogy a kurrens kérdésekben a tudomány nem ad biztos fogódzót. Nyilván, hiszen akkor nem kurrens kérdésről, hanem megoldott problémáról lenne szó. „Ha növeljük a tudományos oktatás és tájékoztatás súlyát .... beteljesítjük a felvilágosítás folyamatát.” (318. o .) Ezzel jellemzik a szerzők a számukra ellenszenves deficitmodellt, amely valóban nem jelenti a megoldást. A javasolt kontextusmodell kétségtelenül hatékonyabb, ha képes működni, „ .... nem arról van szó, hogy a tudásnak áramolnia kell a tudósoktól a laikusok felé, akik magukba szívják, hanem sokkal inkább arról, hogy a laikusok alkotta társadalmi környezet kérdésekkel fordul a tudományhoz, melyekre választ vár. Míg a deficitmodell a kész tudomány befogadására buzdít, addig a kontextusmodell a készülő tudomány és a laikus környezet interakciójának igényét hirdeti.” (319. o .) Ez az interakció akkor működhet, ha a kész tudományból elegendő ismeret áll rendelkezésre a készülő tudomány válaszainak megértéséhez.
A vázolt idealizáló képnek felel meg a média szerepének láttatása. Mintha az újságírók lennének kiszolgáltatva a konzervatív tudomány túlzó követeléseinek. Ilyen példát is lehet találni, és az is igaz, hogy általában hatástalan a sajtó közvetlen bírálata az áltudományok népszerűsítése miatt - marad a szerzők által javasolt kölcsönös megismerésen alapuló együttműködés.
Az utolsó - talán nem véletlenül 13. - fejezet az eddigiek összefoglalásaként megállapítja, hogy a demarkációs problémának csak ritkán van megoldása, hiszen „Számos tartalmi vagy módszertani oka lehet annak, hogy egy kutatási hagyományt nem tartunk befogadhatónak az akadémiai életbe és oktathatónak az egyetemeken, de ezen okok alapján, amint már láttuk, nem tudjuk összegyűjteni a szükséges és elégséges feltételek azon halmazát, amellyel véglegesen és örökké elkülöníthető, mi tudomány és mi nem az.” (347. o .)
Ez a „véglegesen és örökké” valóban elég riasztó feltétel. De a négydimenziós téridő egy adott pontján a tudományos fogalmakkal bélelt halandzsa (rákterápiák, vízautó), a tudományos tapasztalat kizárólag verbális tagadása (örökmozgók, vákuumenergia kicsatolók) és egyéb, a tudományosság mezébe öltöztetett kóklerségek csak tekinthetők tudománytalannak.
Mindez arra utal, hogy több dolgok vannak földön és égen, amelyek szorosan kötődnek a (közelebbről nem definiált) tudományokhoz, de kívül vannak a könyv vizsgálódási körén. Miközben ami belül van, az is rengeteg, és nagyszerûen, sokoldalúan és élvezetesen feldolgozott, ha a végső célként megjelölt megbízható tudás határainak kijelölésére legfeljebb szüntelenül törekedhetünk.