
Megjelenés: 2018
Oldalszám: 252 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-4930-01-3
Témakör: Művészetelmélet
Sorozat: Képfilozófiák
Eredeti ár: 4200 Ft
Webshop ár: 3150 Ft
KOSÁRBA
Martos Gábor: „Ilyet én is tudok” Sokmilliós művek kalapács alatt
A fiktív történet után következzen a realitás a maga összes szemfényvesztésével és drámájával együtt. Erről szól ugyanis Martos Gábor legújabb könyve, melyben a 2017. december 31. előtti időszak nemzetközi műtárgypiacának helyzetét veszi górcső alá. Fejezetei felfedik az aukciók kulisszáit, melyek mögött sok millió dolláros absztrakt művek, gyűjtők és óriás közintézmények állnak. A kötet alapos kutatómunka eredménye, mely részletes adatrengeteg segítségével navigálja az olvasót a licitharcok során kialakult szövevényes piaci helyzetben. Az árverési eredmények mellett olyan privát eladásokról is olvashatunk, melyek szintén fontos információkat szolgáltatnak a művek árképzéséről. Mivel éves szinten igen tetemes mennyiségű alkotás fordul meg világszerte a műtárgypiacon, a kivesézésre váró adatok mennyisége is a végtelenségig tartana. Így a szerző csak a 30 millió dolláros összeghatár feletti műalkotások rangsorára koncentrál. Ebben a sorrendben a legdrágábban elkelt mű, mely a mai napig hatalmas vitákat gerjeszt eredetiségét illetően, Leonardo da Vinci Salvator Mundi című festménye. A reneszánsz mestert senkinek sem kell bemutatni, és talán meg sem lepődünk azon, hogy ő a világ legdrágább művésze. Azonban sokan csodálkozhatnak, hogy a rangsorban az őt követő művek között sokkal nagyobb arányban szerepelnek a nemzetközi szaknyelvben post-warnak és contemporarynak nevezett alkotások, mint a művészettörténet klasszikusai.
Az „Ilyet én is tudok” című könyv tartalma kerettörténetbe foglalt. A szerző összeveti Jean-Michel Basquiat egy alkotását egy gyermekrajzzal, majd felteszi a kérdést, hogy vajon mennyi lehet az értékük. A két kompozíció között valóban felfedezhető némi hasonlóság, ám a köztük lévő különbséget cirka 750 millió forint adja. Martos a miértekre valós adatokkal és művészettörténeti példákkal próbál választ adni. Ezek között az első Marcel Duchamp Forrás című műve, mely mindent megváltoztatott a XX. századi modern művészetben. Ebből az alkotásból eredeztethető a műfajoktól való elszakadás és a koncepcionális gondolkodásmód, melyet az utána létrejövő, haladó szellemiségű művek megköveteltek. Hogy mindez előremozdító vagy kártékony hatással volt-e a nagybetűs művészetre, arról szabadon gondolkodhatunk. A változást mindenesetre nem hallgathatjuk el. Ezek után természetesen a műtárgypiacon is gyökeresen átalakult a helyzet: ahogy egyre fogyatkoztak, a történelmi viharok által tűntek el vagy betonozódtak be gyűjteményekbe fontos klasszikus művek, úgy szükség volt ezek pótlására. A kortárs művészetben ezért óriási potenciál rejlett, hiszen az alkotók produktívak voltak, a gyűjtők és a pénzüket menteni akaró személyek pedig egyre többen lettek. Röviden ez lett a felhajtóereje annak a jelenségnek, ami ma is a világ nagy árverezőházaiban és művészeti vásárain zajlik. Mindezekről izgalmas történeteket olvashatunk, melyek a modern és kortárs művészeti ismereteinket is bővítik. A kötet végén pedig a nemzetközi példák után a magyar licitcsúcsokat elérő festményeket is megismerhetjük.
Martos Gábor műtárgypiaci szakíró elsőként szerzett Magyarországon tudományos fokozatot ebben a témában. Az „Ilyet én is tudok” társdarabja a már 2013-ban megjelent Műkereskedelem – Egy cápa ára című könyvének. Mindkét kötet esetében részletesen lábjegyzetelt, mégis könnyed hangvételű, informatív szöveggyűjteményről beszélhetünk.
Kapcsolódó recenziók
- Martos Gábor: „Ilyet én is tudok” Sokmilliós művek kalapács alatt (Sipos Tünde, https://www.es.hu/, 2019-12-13)
- Pacák és firkák 30 millió dollár feletti áron?! (Grozdits Hahó, http://librarius.hu, 2019-1-23)
- Mi mennyi – és miért? (Sinkó István, Műértő, 2018. december – 2019. január, 21. oldal, 2018. december)
- Joker a múzeumban, avagy „ilyet én is tudok” (Lepsinszky Dénes, Magyar Hang, 2018. december 7. 25. oldal, 2018-12)
- Műértés vagy provokáció? (Basics Beatrix, MúzeumCafé 68, 2018. december – 2019. január, Szemle, 29–33. oldal, 2018-12)
- Ez is művészet? (Tóth Ida, Magyar Idők, 2018. december 1., Lugas, 15. oldal, 2018-12)
- Leszólt modern klasszikusok (Mészáros Márton, https://nepszava.hu, 2018-10-17)
- Ilyet én is tudok, mondják sokszor a kortárs művészetről - de akkor miért nem csinálják? (HVG, hvg.hu, 2018-10-12)
- Ha tudsz ilyet, csináld! (Szijjártó Gabriella, www.szabadfold.hu, 2018-10-27)
- Rekord árlisták (Almási Miklós, http://mozgovilag.hu, 2018-11-20)
- Ezért nem tudsz ilyet (Sipos Tünde, Új Művészet, 2018. november, 2018-11-20)