
Oldalszám: 208 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2794-43-3
Témakör: Művészetelmélet
Sorozat: Képfilozófiák
Elfogyott
A követ és a fáraó
A követ és a fáraó
Először essék szó a szerzőről, Orosz Istvánról. Alapvetően virtuóz grafikus ő, aki Escher nyomdokain – de semmiképpp nem plagizálva őt – jutott el olyan művészi magasságokba, ahová a mai Magyarországon kevesen. Munkásságának kezdetétől foglalkoztatja a kérdés: miként lehetne az alapvetően kétdimenziós grafikát háromdimenzióssá emelni? Rézkarcai, animációs filmjei, anamorfikus grafikái ennek a kutatásnak látványos állomásai. Ebbéli törekvéseinek mintegy logikus folytatása ez a könyv, a kíváncsiságnak – mely az igazi művész legfőbb ösztökélője – pompás lenyomata.
A hangsúly egy ilyen, szubjektív és tényeket elegyítő könyv esetében alapvetően azon van, mennyire tudja az író bevonni a saját maga által kreált világba olvasóját. Ez, esetemben mondhatom maximálisan sikerült.(Sőt, már a családban sem én vagyok az egyetlen.) Az írás lapról lapra, szó szerint a szemem láttára kezdett nőni, terebélyesedni. Akár valami organikus forma vagy egy természeti jelenség úgy kapott egyre újabb és újabb vetületeket, hajtva tovább az olvasásban. Nagy szó ez a mai híg betűk tengerében hajókázni kényszerülő olvasó számára. Hajszálpontosan ráillenek Rudolf Steiner szavai: „Semmi sem ápolja jobban a lelki élet egészségét, mint az igazi gondolkodás.” Orosz István úgy késztet gondolkodásra, hogy közben nem akar a maga kizárólagos igazáról meggyőzni, helyet hagy kételyeinknek, szabad gondolkodásunknak. Meg-megállhatunk, visszabóklászhatunk térben és időben, mindez a mi döntésünk.Egy Holbein és egy ál-Holbein kép kapcsán olyan dimenziók nyílnak meg, amelyek intellektuális impulzusokkal bombázzák az elmét, serkentve ezzel a mindennapokban néha kissé megfáradó agyunkat.. Összekapcsolódik a múlt és a jelen, a történelem sem poros levéltári tényhalmazként, inkább eleven, sokszor gyarlóságtól sem mentes emberek cselkedeteinek összességeként áll előttünk Utat találunk egy olyan korhoz, melynek szimbólumrendszerét jószerével mára teljesen elfelejtettük, életviteléről vajmi kevés a valós tudásunk..
És hogy miről is szól a könyv? Ezt elárulnom olyan illetlenség volna, mintha egy krimi kapcsán leírnám a kritikában, hogy nekem nem tetszik a bajszos Mustár ezredes, mint gyilkos, inkább a hajlott hátú komornyikra gondoltam. Na jó, annyit azért elárulhatok, hogy..., nem, inkább mégsem. Mindenki találja meg az utat a könyvhöz, mely a Typotex kiadó jó szemét dicséri. Mindezen túl, személy szerint remélem, hogy Orosz Istvánnak nem ez az egyetlen kalandozása az írás világában.
Kapcsolódó recenziók
- És a tükör összetört… (Ikker Eszter, Kultúra és Kritika, 2012-12-30)
- Szellemképes könyv (Balogh Tamás, Holmi, 2012. április)
- Kossuth díjas grafikus fáraója (, Budakeszi Hírmondó, 2012. március 07.)
- Honnan nézzük a festményt? (Lencsés Ákos, Budai Polgár , 2012/3)
- Koponya a képtárban | Orosz István: A követ és a fáraó (Jónás Erika, Olvass bele, 2012. február 6.)
- OROSZ ISTVÁN: A követ és a fáraó (Ugry Bálint, Szépirodalmi Figyelő , 2011/5)
- Orosz István: A követ és a fáraó (Szegő György, Magyar Építőművészet – 2011/5, 2011/5)
- Művészettörténeti nyomozás, avagy képnézésre tanító traktátus (Martos Gábor, Múzeumcafé – A múzeumok magazinja, 2011/2012. december/január)
- Orosz István: A követ és a fáraó (Delka, olvasoterem.com, 2011-12-17)
- A képbe zárt titok (Szekeres Nóra, Heti Válasz, 2011-11-02)
- Illúzió és valóság (Eszéki Erzsébet, Papiruszportál, 2011-10-16)
- Koponya az! (Kelen Károly, Népszabadság, 2011-09-30)
- Orosz István: A követ és a fáraó (Petrof Hajnalka Alkony , Ekultúra, 2011-09-27)
- Ha lehet disszidálni térben, miért ne lehetne időben? (Katona Anikó, Műértő, 2011-09-01)
- A követ és a fáraó (Halász István, Alaprajz, 2011-08-15)
- Képfilozófiai kalandtúra, soha nem látott módon (Török András, Vademecum Hírlevél 326. szám, 2011-07-14)
- Beszédes tölgyfalapok nyomában (Keczán E. Mariann, prae.hu, 2011-07-06)
- Kettévágott kép (P. Szabó Ernő, Magyar Nemzet, 2011-06-11)