
Oldalszám: 208 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2794-43-3
Témakör: Művészetelmélet
Sorozat: Képfilozófiák
Elfogyott
Koponya az!
A művészet illúzió
Bal oldalon leheveredett a padlóra, alulról próbált meglátni valamit.
A középkori festő főműve előtt a padon egy férfi ül, hosszasan bámulja a képet. Nem akarod zavarni, mögé állsz, jobbra-balra helyezkedsz, de valahogy nem az igazi a látvány. Minden képhez tartozik ideális távolság, ahonnan a legjobb nézni. Magad is észlelted már, hátrálva egy remekmű előtt, hogy hirtelen a helyére került minden, kiélesedtek a színek, élővé váltak a személyek, megértettél valamit a saját életedből meg a művészetből. Körbejárod hát a termet a többi képet nézegetve, hátha elmegy, és elfoglalhatod a helyét. De még mindig ott ül. A teremőr is mintha ezt az ücsörgőt figyelné. Tovább mész a többi terembe, és visszatérsz a végén. Alig hiszed, de embered azóta sem mozdult a padtól. Ott van az őr is, hozzálépsz, és megkérded, nem aludni jött-e ide az illető. Csakhogy közben picit arrébb csúszik, félrefordítja a fejét, úgy néz. Az őr szerint többször föl is állt, közelebb ment, fölágaskodott, és jobbról lefelé bámulta, amit kell. Majd a bal oldalon leheveredett a padlóra, alulról próbáltmeglátni valamit pontosan 27 fokos szögben.
Orvosért tárcsáznál, de az őrmegnyugtat, nem ő az első a képnél – sokan szeretnék koponyának látni azt a hosszú valamit –, csak óvatosságból tartja rajta a szemét.
Aki tudni akarja, mi is ez az egész, lapozzon bele Orosz István Kossuth-díjas grafikusművész könyvébe. Rajzokkal illusztrálva mondja el, mi mindent lát a Holbein-képen (és a régen neki tulajdonítottmásikon:Mózes és Áron a fáraó előtt). Laikusnak sokszor sok, amit egy művész észlel, de ha minden részletélményt élvezetes magyarázat kísér, maga is részese lesz a (meg)látás gyönyörének.
Ifj. Hans Holbein: Követek. National Gallery, London. A két követ előtt a padlón egy hosszú anamorfózis látható. „Vannak, akik csak azért mennek el a Trafalgar térre, a National Gallerybe, hogy megkeressék azt a nézőpontot, ahonnan koponyává torzul.
Kapcsolódó recenziók
- És a tükör összetört… (Ikker Eszter, Kultúra és Kritika, 2012-12-30)
- Szellemképes könyv (Balogh Tamás, Holmi, 2012. április)
- Kossuth díjas grafikus fáraója (, Budakeszi Hírmondó, 2012. március 07.)
- Honnan nézzük a festményt? (Lencsés Ákos, Budai Polgár , 2012/3)
- Koponya a képtárban | Orosz István: A követ és a fáraó (Jónás Erika, Olvass bele, 2012. február 6.)
- OROSZ ISTVÁN: A követ és a fáraó (Ugry Bálint, Szépirodalmi Figyelő , 2011/5)
- Orosz István: A követ és a fáraó (Szegő György, Magyar Építőművészet – 2011/5, 2011/5)
- Művészettörténeti nyomozás, avagy képnézésre tanító traktátus (Martos Gábor, Múzeumcafé – A múzeumok magazinja, 2011/2012. december/január)
- Orosz István: A követ és a fáraó (Delka, olvasoterem.com, 2011-12-17)
- A képbe zárt titok (Szekeres Nóra, Heti Válasz, 2011-11-02)
- Illúzió és valóság (Eszéki Erzsébet, Papiruszportál, 2011-10-16)
- Koponya az! (Kelen Károly, Népszabadság, 2011-09-30)
- Orosz István: A követ és a fáraó (Petrof Hajnalka Alkony , Ekultúra, 2011-09-27)
- Ha lehet disszidálni térben, miért ne lehetne időben? (Katona Anikó, Műértő, 2011-09-01)
- A követ és a fáraó (Halász István, Alaprajz, 2011-08-15)
- Képfilozófiai kalandtúra, soha nem látott módon (Török András, Vademecum Hírlevél 326. szám, 2011-07-14)
- Beszédes tölgyfalapok nyomában (Keczán E. Mariann, prae.hu, 2011-07-06)
- Kettévágott kép (P. Szabó Ernő, Magyar Nemzet, 2011-06-11)