
Oldalszám: 208 oldal
Formátum: B/5
ISBN: 978-963-2794-43-3
Témakör: Művészetelmélet
Sorozat: Képfilozófiák
Elfogyott
OROSZ ISTVÁN: A követ és a fáraó
A követ és a fáraó szokatlan könyv. Aki kezébe veszi és elolvassa, azt fogja érezni, hogy ilyen munkával még nem találkozott. Én legalábbis így voltam vele, és minthogy szeretem, ha egy könyv újat nyújt számomra, nagyon tetszett az a mód,
ahogy Orosz István beléptetett, majd körbevezetett az általa vizsgált és teremtett világban. Az élvezetes elbeszélői stílusba öntött tudományos gondolatmenetet a szerző rajzos illusztrációi kísérik, az egyes fejezeteket pedig rímekbe szedett összegzések zárják. Nem túlzás azt állítani, hogy virtuóz módon — egyáltalán nem zavaróan, sőt roppant szórakoztató olvasmánnyá téve a könyvet — keverednek egymással az olyan, néha össze nem illőnek tartott műfajok, minta tudományos értekezés, az esszé, a detektívtörténet, valamint a szerző személyes múzeumi tapasztalatain alapuló beszámolói vagy franciaországi útinaplója és az elhagyatott Dinteville-kastélyban történt látogatásáról készült leírás.
Orosz Istvánt mint grafikusművészt régóta foglalkoztatják az olyan képi szemfényvesztések, torzítások, amelyeknek — M. C. Escher nyomdokain haladva — ő is egyik modern kori tolmácsolója. Egy ilyen ún. anamorfózis fedezhető fel ifjabb Hans Holbein 1533-ban készült — ma a londoni National Gallery termeinek egyikében függő — Követek című festményén is: egy szembenézetből szélsőséges torzulásban látható tárgy, amit ha a befogadó megfelelő szögből, azaz nem a szokásos, frontális nézetből vizsgál, egy koponya képét kapja. A kiindulópont valóban Holbein emblematikus és rengeteg interpretációt szülő festménye, valamint ez a képsíkot különös módon átszelő amorf forma, de hamarosan az egész kép, a két követ, és a köztük elhelyezett polcon megfigyelhető szimbolikus tárgyak is vizsgálat alá kerülnek.
Így történik az, hogy az első harminc oldal után már jócskán VIII. Henrik Angliájának világában járunk, ahová a Holbein-képen megfestett két francia férfi, Jean de Dinteville, I. Ferenc francia király követe és Georges de Selve, Lavaur fiatal püspöke annak idején megérkezett. Hamarosan kiismerhetjük magunkat az udvari intrikák szövevényes útvesztőiben, a korszak nem kevésbé bonyodalmas nemzetközi politikai viszonyaiban, és egy német festő londoni életének nehézségeit is tapasztaljuk. Fokozatosan egyre mélyebb rétegeit ismerhetjük meg a koraújkori ember világról alkotott képének, annak a mára titkosnak tűnő, de inkább csak elfeledett tudásnak, ami minden egyes korszak sajátja, és amire a történettudomány napjainkban a mentalitás szót használja. Ennek a mentalitásnak része a századokkal korábban élt ember életről és halálról való gondolkodása, amely filozófia a 16. századi festmények egy részén, így a Követeken is különféle szimbolikus tárgyakon keresztül került kódolásra: a kvadráns, a poliéder, az ég- és földgömb, a lant és a biblia együttes ábrázolása és elhelyezésük rendje sem véletlen tehát Hans Holbein festményén.
Csak ezek után lép színre a cím másik szereplője, a fáraó. A könyvben ugyanis hangsúlyos szerep jut egy másik, korábban szintén Holbeinnek, ma már azonban csak egy ismeretlen követőjének tulajdonított festménynek, a New York-i Metropolitai Museum Mózes és Áron a fáraó előtt című képének, amelynek megrendelője a Követek egyik fő alakja, Jean de Dinteville volt, akinek egészalakos portréja most Mózesként újra feltűnik. Miután a mai bulvárlapok hasábjaira kínálkozó információk derülnek ki a Dinteville család tagjairól, azt is megtudhatjuk, miért volt szükség egy újabb kép bevonására az előző értelmezéséhez, és a széttartani látszó szálak végül bravúros módon futnak össze.
Kapcsolódó recenziók
- És a tükör összetört… (Ikker Eszter, Kultúra és Kritika, 2012-12-30)
- Szellemképes könyv (Balogh Tamás, Holmi, 2012. április)
- Kossuth díjas grafikus fáraója (, Budakeszi Hírmondó, 2012. március 07.)
- Honnan nézzük a festményt? (Lencsés Ákos, Budai Polgár , 2012/3)
- Koponya a képtárban | Orosz István: A követ és a fáraó (Jónás Erika, Olvass bele, 2012. február 6.)
- OROSZ ISTVÁN: A követ és a fáraó (Ugry Bálint, Szépirodalmi Figyelő , 2011/5)
- Orosz István: A követ és a fáraó (Szegő György, Magyar Építőművészet – 2011/5, 2011/5)
- Művészettörténeti nyomozás, avagy képnézésre tanító traktátus (Martos Gábor, Múzeumcafé – A múzeumok magazinja, 2011/2012. december/január)
- Orosz István: A követ és a fáraó (Delka, olvasoterem.com, 2011-12-17)
- A képbe zárt titok (Szekeres Nóra, Heti Válasz, 2011-11-02)
- Illúzió és valóság (Eszéki Erzsébet, Papiruszportál, 2011-10-16)
- Koponya az! (Kelen Károly, Népszabadság, 2011-09-30)
- Orosz István: A követ és a fáraó (Petrof Hajnalka Alkony , Ekultúra, 2011-09-27)
- Ha lehet disszidálni térben, miért ne lehetne időben? (Katona Anikó, Műértő, 2011-09-01)
- A követ és a fáraó (Halász István, Alaprajz, 2011-08-15)
- Képfilozófiai kalandtúra, soha nem látott módon (Török András, Vademecum Hírlevél 326. szám, 2011-07-14)
- Beszédes tölgyfalapok nyomában (Keczán E. Mariann, prae.hu, 2011-07-06)
- Kettévágott kép (P. Szabó Ernő, Magyar Nemzet, 2011-06-11)