Beszélgetés Orosz Istvánnal
A követ és a fáraó (Typotex, Budapest, 2011) címmel különleges olvasmány jelent meg az idei könyvhétre. A kötetben a hozzá kapcsolódó művészettörténeti kontextusok felidézése, a kompozíciót feldolgozó és továbbgondoló rajzok és versek, illetve a cselekmény és a háttér regényszerű kibontakozása révén Hans Holbein Követek című festménye kel életre. A rendhagyó mű szerzője Orosz István Kossuth-díjas grafikusművész, animációs filmes és illusztrátor. Vele beszélgettünk a múltművészetéhez fűződő viszonyáról, plakátokról és politikáról, Escherről, alkotásról és értelmezésről.
– Mesélj a pályád indulásáról: miért választottad az alkalmazott grafikát?
– Szerettem volna az irodalom közelében maradni. A diplomakiállításon,1975-ben a szülővárosom, Kecskemét színháza számára készült plakátokat állítottam ki. Ezután elkezdtema színháznak dolgozni: csináltam plakátokat, díszleteket, a színházi műsorfüzet grafikáját.
– És hogyan lettél animációs filmes?
– A diplomakiállításomat látta Gyulai Líviusz, akinek a Pannónia Filmstúdióban az éppen elinduló Ludas Matyihoz háttereket rajzoló munkatársakra volt szüksége. Tetszettek neki a munkáim, elkezdtünk együtt dolgozni. Később mégsem a mi háttereinkkel készült el a film, de én ottragadtam a Pannóniánál. Eleinte mások filmjeiben dolgoztam, a hetvenes évek legvégén készült az első rajzfilmem.Mostanáig körülbelül 15 önálló filmet csináltam.
A teljes beszélgetést itt olvashatják.