De mi lesz a könyvesboltokkal? – Olvasók Boltja – 3. rész
Egykor a karácsonyok elképzelhetetlenek voltak könyv nélkül. Ma már az ünnepek előtt is csak egyre szűkülő réteg látogatja azokat a kis könyvesboltokat, amelyek a város szellemi életének összetéveszthetetlenül egyedi színfoltjai. Jónéhány bezárt közülük az utóbbi időben. Meglátogattunk néhány még létezőt, és arról kérdezősködtünk, hogyan látják a jövőt. Ezúttal az Olvasók Boltja vezetőjét kérdeztük.
Amikor néhány éve megnyitott a Typotex és a Holnap Kiadó közös boltja, sokaknak lett szimpatikus mindjárt az elnevezés: Olvasók Boltja. Megidézte egyrészt az írókról elnevezett szellemi „rokont”, ugyanakkor programjában hangsúlyozottan az olvasókra koncentrált. Pedig a helyszín – egy rejtett kis sarok egy Váci utcai exkluzív üzletház csillogásában – nem sok jót jósolt. Sokan fogadták szkeptikusan, hogy a túlnyomórészt szakkönyvet és tudományos irodalmat kínáló Typotex ugyan kit fog ide bevonzani a nézelődő külföldieket megcélzó környezetből. Amikor azonban a boltot vezető Pálvölgyi Viktorral megbeszéltem az interjút, csupa jó hírt sorolt lelkesen a telefonban. Azután találkozásunkkor folytatta a pozitív beszámolót.
– Kezdetben sokan vélték úgy, hogy egy ilyen speciális profilú bolt bukásra van ítélve ebben a környezetben.
– Én magam két éve vagyok itt, a kezdetekről nem tudok nyilatkozni. Most azonban csak jó dolgokat tudok mondani. Éppen azért jönnek ide a vásárlók, mert a kiadó kínálata specifikus, amiért eljönnek akár Gyálról is. A Holnap Kiadónak több boltja is van, az ide látogatók mondjuk hetven százalékban Typotex-kiadványokért jönnek. Vagyis mondhatjuk azt, hogy a bolt sikere épp a speciális kínálatnak tudható be.
– Az ünnepek előtt jellemző a forgalomnövekedés?
– Persze. Mint más könyvesboltnak, nekünk is ez a legfontosabb időszak. Másfél éve elkezdtük a webshopunkat is, ami nagyot lendített a forgalmon, jó másfélszeresére növekedett. A webshopban vásárolt termékeket az olvasók személyesen itt vehetik át, vagy innen szoktam postázni.
– Szakkönyvek esetében is beszélhetünk-e „slágertémákról”? Nemrég jelent meg például a Typotexnél egy hálózatelméleti könyv.
– Inkább olyan időszakos jelenségek a jellemzőek, amikor egy egyetemen vagy főiskolán elkezdődik egy kurzus, és a kötelező vagy ajánlott szakirodalmat elkezdik keresni. Aztán vannak alkalmanként felbukkanó érdekességek, például két hónapja jelent meg egy kutyákkal foglalkozó etológiai könyvünk, ez egy olyan téma, ami nagyon sokakat érdekel. A Typotexes könyvek egy érdekes határterületen mozognak: filozófia is, társadalom- és természettudomány is, mondjuk így: csodabogár könyvek.
– Mégsem egyoldalú a kínálat: a szépirodalom is bőségesen jelen van.
– Tartunk szépirodalmat, bár a Typotexnél nem jelenik meg. A Holnap Kiadó elsősorban mesekönyveket jelentet meg, de ezen kívül sok más kiadó szépirodalmi kínálata is jelen van. Viszont nem jellemző, hogy emiatt jönnének be az olvasók, csak nagyon hébe-hóba. De ennek általánosabb okai vannak a bolt profiljánál: például miért venné meg itt valaki az adott kötetet, ha máshol nagy kedvezményekkel kaphatja meg.
– A szakkönyvi kínálaton kívül mi lehet még a siker komponense?
– Alapvetően azért tudunk létezni, mert ez egy kiadói bolt. Emellett természetesen mi is adunk át készletet néhány nagykereskedőnek, de a tapasztalatok alapján azt mondom, a kiadók panaszaira csak az lehet a megoldás, ha többen összeállnak és saját boltot nyitnak. Mint ahogy nagyon sok ismerősöm dolgozik vagy dolgozott sima, „mezei” könyvesboltban, amelyek közül jónéhány tönkrement. Itt mi a karácsonyi vásárban ötven százalékkal kínálunk minden könyvet: ezt azért tudjuk megtenni, mert saját kiadványokról van szó, nem függünk a nagykereskedőktől. A Holnap Kiadó ezt a nagy kedvezményt már november vége óta biztosítja, a Typotex hagyományosan mindig december elsejétől.
– Mennyire lehet egy ilyen belvárosi, sátálóutcai, exkluzív boltokkal teli üzletház-kerengőben betévedő, nem céltudatos érdeklődőkre számítani?
– Nem nagyon. A nyári hónapokban inkább: a külföldiek olyankor be- bejönnek. Egy idő óta szóban van, hogy idegen nyelvű könyveket áruljunk-e, van-e akkora forgalom. Ha ugyanis a külföldi látogatók benéznek, inkább csak nézelődnek. Ráadásul itt van nem messze tőlünk a Váci utcában egy idegen nyelvű könyvesbolt. Más lenne a helyzet, ha a Váci utcára nézne a bolt, de ez a Center nagyon nincs reklámozva, nem ismerik.
– Hogy tudják mégis átvinni a köztudatba?
– Vannak klubtagjaink az úgynevezett Typoklubban, három-négyezer ember. Aztán ki van plakátozva a Ferenciek tere metróállomásnál, a környéken szórólapozni szoktunk, újságokban hirdetjük.
– Három-négyezer klubtag? Ez egészen elképesztő szám…
– Ez a tagság három részből áll össze, de mégis mind a Typotexnél regisztrált olvasó. Van a boltnak egy regisztrációs rendszere, van egy a kiadónak, és még egy külön rendszer.
– A könyvbemutatók általános látogatottságát tekintve manapság egy ekkora „rajongói klub” mégiscsak kilóg a sorból.
– Hosszú évek alatt alakul ez ki. Elég gyakran rendezünk bemutatót, a múlt héten például hármat is tartottunk. Ebből egy vonzott csekélyebb érdeklődést, kettőn pedig alig fértek be az ajtón. Próbálunk mindenkitől e-mailcímet kérni, hogy növeljük a tagság számát. Vannak állandó vendégeink, akik szinte minden előadásra eljönnek. A klubba csatlakozni nagyon sokféleképpen lehet, például a Könyvfesztiválon nagyon sokan regisztrálnak.
– Egyfajta kultuszhely lett tehát az Olvasók Boltja, a maga „csodabogár” kínálatával?
– A bolt hírnevén azért lehetne még javítani. De úgy tapasztalom, szeretnek ide jönni az emberek. Ebben biztos benne van az is, hogy nagyon jól megközelíthető helyen vagyunk, de a beszélgetések, előadások mindig nagyon jó hangulatúak. Aki egyszer eljön, legközelebb többnyire már másodmagával érkezik.
Kapcsolódó recenziók
- A tudomány a szenvedélyük – Typotex (Györgyei Szabó Magdolna, Hajónapló, 2020-09-27)
- Európai irodalom 3D-ben (Gida Bettina, https://papageno.hu, 2018-11-10)
- Votisky Zsuzsának, a túlpartra (Laik Eszter, www.konyv7.hu, 2018-1-10)
- Déri Ákos – Horváth Balázs: Gazdag intellektuális háló középpontjában (Fehér Renátó, http://www.litera.hu/hirek/deri-akos-horvath-balazs-gazdag-intellektualis-halo-kozeppontjaban, 2018-1-24)
- A KORSZELLEM: IRÓNIA (Szepesi Dóra, http://ujkonyvpiac.hu/, 2015-4-22)
- Az e-könyv és a szerzői jog (, www.konyv7.hu/, 2013-3-22)
- AZ ELVÁGOTT PÓKHÁLÓSZÁL (Jolsvai Júlia, www.konyvhet.hu, 2014-6-22)
- De mi lesz a könyvesboltokkal? – Olvasók Boltja – 3. rész (Laik Eszter, Irodalmi Jelen, 2010-12-20)
- Ideje divatba hozni az intellektuális sznobizmust (, A Könyves Extra tematikus különszáma, 2009-11)
- Digitális zizegés (Halaska Gábor, Milhofer Tamás, Figyelő, 2009.09.24.)
- E-könyv, digikönyv, interkönyv (Fodorné Tóth Krisztina, Pécsi Tudomány Egyetem Regionális Távoktatási Központ, 2009. április 29.)
- Netkönyv és papírjegyzet (Turi Tímea, Litera - az irodalmi portál, 2009. április 25.)
- Kereslet és kínálat a hazai e-book piacon (, MTI Sajtóadatbank, 2009. április 27.)
- Második nekifutás az e-book-piacon (Hargitai Miklós, Népszabadság Online, 2009. április 17.)
- Az elektronikus könyvkiadás forradalma. Beszélgetés Votisky Zsuzsával (Maczkay Zsaklin, Könyvhét, 2009-02)
- A Typotex világa (Tandori Dezső, Új Könyvpiac, 2009-01-29)
- Minél több áldás származzon (Szentgyörgyi Zsuzsa, www.metropol.hu, 2009-01-12)
- Publikálj vagy pusztulj! - Interjú Votisky Zsuzsával (Szentgyörgyi Zsuzsa, 168 óra, 2005. 12. 06)
- Bábel Web Antológia - a többnyelvű online antológia (- hm -, IT KHT, 2005)
- "Bábelnek van egy tornya, de sajnos folyton összedől" - Honlapmustra (Mézes Gergely , Magyar Hírlap Online, 2006-02-12)
- Bábel - Nyaraljon parával (Para-Kovács Imre , Magyar Hírlap Online, 2005-06-28)
- Íme, a Typotex az eszményit adja - Tandori a Typotexről (Tandori Dezső, , 2008-3-19)
- Két Typotex könyv az Umberto Eco laudáció kapcsán (Esterházy Péter, ÉS , 2007. április 13.)
- A HUNGARY.NETWORK interjúja Votisky Zsuzsával, a Typotex Kiadó ügyvezető igazgatójával (, Visszhang, 2006)
- A felsőoktatási könyvkiadás helyzete a kiadó szemével (Jolsvai Júlia, , 2006)
- Ideje felépítenünk a Bábel-tornyot! – Ambrus Judit interjúja Votisky Zsuzsával (Ambrus Judit, KUL-TÚRA, Találjuk ki Közép-Európát, 2005. szeptember)
- Klasszikusok félidőben - A magyar zenei könyvkiadás (Teimer Gábor, Magyar Narancs Online, nagylátószög, 2005. április)
- Az akasztott ember mosolya (A tudományos könyvkiadás helyzete) (Teimer Gábor, Magyar Narancs Online, nagylátószög, 2005. május)
- Beszélgetés Votisky Zsuzsával – Valós kép korokról, tudományról és tudósokról (Csokonai Attila, Könyvhét, 2005. április)
- Internetes Bábel tornya (Kiss József, Könyvhét, 2004. április 1.)
- Felsőoktatási tankönyv- és szakkönyvkiadás (Csokonai Attila, Könyvhét, 2003. november 13.)
- Beszélgetés Votisky Zsuzsával Typotex Kiadó igazgatójával (Cs. A., Könyvhét, 2003. november)
- A Typotex elképzelése: különböző korosztályoknak különböző hangnemekben (Szénási Zsófia, Könyvhét, 2002. szeptember 17.)
- Kiadóról kiadóra: Typotex Kiadó Kft. (, Új KönyvPiac, 2001. október)
- Typotex Kiadó (, Könyvhét, 2001. november 15.)
- Megkérdeztük Votisky Zsuzsát: Miért szereti a matematikai könyveket? (M. J., Könyvhét, 2001)