- Azért, mert ez a mesterségem - válaszolta a Typotex Kiadó igazgatója. Elég
erősen szétválasztom, hogy magánemberként mit olvasok, és szakmám szerint mit
olvasok. Ezért adunk ki matematikai könyveket. Különben pedig tréfásan azt szoktam
mondani, hogy úgy vagyok a matematikával, mint az öregemberek a szerelemmel,
most már csak arra emlékszem, hogy jó volt...
- A Typotex Kiadó kiadványainak ismeretében nem nehéz behatárolni a kiadó
profilját: természettudományi szakkönyvek, természettudományos ismeretterjesztés
témakörében jelennek meg könyveik. Jó üzlet ez?
- Nem különösebben jó üzlet. Az ember valamilyen eszmében intézményesül, ezt
akár mondhatnám úgy is az üzleti szférában használatos értelmében, hogy ez a
Typotex Kiadó "küldetése". Anyagilag nem annyira térülnek meg ezek
a kiadványok, de egyes művek sikeresek. Egyszerűen jó az, hogy ilyenek még létezhetnek
magyarul és a kiadó körül kialakult olvasói kör ezt értékeli is.
- Ha ezeknek a műveknek a megjelentetése nem túl jó üzlet, akkor adódik
a kérdés, miből él a kiadó, hogyan éri el azt a pénzügyi biztonságot, ami saját
küldetésének teljesítéséhez szükséges?
- Egyrészt elég sokat pályázunk, másrészt vannak, akár bizonyos szépirodalmi
kiadványoknál is sikeresebb, úgy értem nagyobb példányszámban eladható könyveink,
hiszen sokan vannak azok is, akik adnak arra, hogy a gyermekük korszerű ismeretekhez
juthasson. Magyarországon a tehetséggondozásnak nagy hagyományai vannak... Van
olyan könyvünk, ami már nyolc-tízezer példányban elkelt. Például a "Mi
a címe ennek a könyvnek?". Ez logikai feladatok gyűjteménye, egy sorozat
része. A sorozat tagjai még "A hölgy vagy a tigris", a "Seherezádé
rejtélye"; ez egy jól menő sorozat. Volt már olyan ismeretterjesztő könyvünk
is, ami évek alatt elérte a nyolc-tízezres példányszámot, például "Az isteni
a-tom", az újabb kiadványaink közül jól ment Darwintól "A fajok eredete",
Carl Sagantól a "Korok és démonok".
M. J.