Klasszikusok félidőben - A magyar zenei könyvkiadás
Az utolsó jeles időszak a hatvanas évektől nagyjából 1985-ig tartott, amikor a Zeneműkiadónál dolgozni vagy ott publikálni rangot jelentett. Az állami szakkiadó 1990-es évek elején beteljesedő végzete, zenei könyvkiadási ágazatának megszüntetése egy sok szempontból komor hangulatú jövőképet vetített előre.
Ha sok egyéb területen nem is, a kultúra szférájában még utolsó évtizedeiben is sikereket könyvelhetett el a kádári művelődésigazgatás. A zenei közélet pezsgett, a Zeneműkiadó egyre-másra jelentette meg kiadványait (de megemlíthető a Gondolat Kis zenei könyvtár sorozata is, melyben jeles magyar zenetudósok rövidebb lélegzetű monográfiáit közölték. A rendszerváltással egy időben aztán kiszaladt a talaj a szakkiadó lába alól is, az egyre szűkülő forrásokból nem tudtak lépést tartani a rohanvást ellenkező irányba tartó nemzetközi folyamatokkal. A kiadók között kibontakozó verseny nem a minőség javulása, hanem a romlás irányába hatott - elfogytak a könyvek, az újranyomásnak értelme, a fordításnak fedezete nincs többé.
Fodor Géza esztéta azonban az anyagi ellehetetlenülésen túl mélyebb összefüggéseket is felfedezni vél a visszaesés okai között. Szerinte a rendszerváltást követően kikopott a közbeszédből, az értelmiségi társalgásból a zene. Az eltávozó kiváló zenetudósok által felállított magas követelményekhez a fiatal zenetudósi gárda már nem akar vagy nem képes felnőni. Változatlanul sokan látogatják a koncerteket, hallgatják a lemezeket, de nagyon kevesen vannak, akik hajlandóak gondolkodni is a muzsikáról. Mindez alapjaiban érinti az amúgy is problémákkal küszködő zenei könyvpiacot is. Ma már olyan alapvető művek is hiányoznak a boltok polcairól (néhány példa - Charles Rosen: The Romantic Generation; Carl Dahlhaus: Beethoven und seine Zeit; Adorno: Philosophie der neuen Musik), amelyek tudományos elmélyültséggel, a legújabb elméletek ismeretében segítenék egy-egy korszak vagy szerző műveinek megértését, feldolgozását. Az anyagi kihívásokkal küszködő kiadók a piac szabályainak engedelmeskedve egymással versengve készítik kiadványaikat, amelyek szakmailag gyakorta kifogásolhatók. Állítása szerint jelenleg kétféle zenei tárgyú könyvtípus lelhető fel a boltokban: a nagyon drága, igényes monográfiák és az inkább a népszerűség, semmint a tudományosság igényével elkészített ismeretterjesztő munkák.
Dalos Anna, a Zenetudományi Intézet munkatársa nagyrészt egyetértve az iménti helyzetelemzéssel hozzáteszi: a Zeneakadémia zenetudományi tanszakán sem része a tananyagnak a kiadói szerkesztői munkára való felkészítés, pedig innen kellene kinőnie a kiadói zenei szerkesztők új generációjának. A felkészült szakemberek által gondozott, nívós zenetudományi alkotások megjelenése pedig befolyásolná a közönség ízlését, s ez visszahathatna a piac kibontakozására is.
Torz piac
Arra a piacra, amely jelenleg torzan és korántsem nyereségesen működik. A zenei könyvek megjelentetésével foglalkozó fontosabb kiadók vezetői egyértelműen állítják: a rajtuk számon kért elmaradások oka az, hogy Magyarországon nem üzlet a klasszikus zenei könyvkiadás. Ahhoz, hogy igényes művekkel jelenhessenek meg a boltokban, szükséges lenne, hogy a kiadványaikból származó bevételeik legalább az alapját megteremtsék egy újabb mű felvállalásának. Ma azonban számukra a kalkulálható nullszaldó már pozitív eredménynek tekinthető. Általános értékelésük szerint a piac kiszámíthatatlan, emiatt a zenei tárgyú írásokat csak kis példányszámban, s emiatt viszonylag drágán lehet megjelentetni. Hollós Máté, az Akkord Kiadó művészeti vezetője szerint ma nemegyszer háromjegyű számokbanlehet mérni az eladott példányokat - ők emiatt vonultak ki a zenei könyvpiacról. Votisky Zsuzsa, a Typotex igazgatója megerősíti ezt: a Szabolcsi Bence válogatott írásait összefoglaló műből mindent egybevéve eddig 210 darabot adtak el. Osztovits Levente, az Európa Könyvkiadó igazgatója szerint is a piaci logika egyértelműen a zenei tárgyú könyvek megjelentetése ellen szól. A Park Kiadó ügyvezetője, Rochlitz András ezzel nem ért egyet (ők adták ki nemrég Christoph Wolff hatalmas Bach-monográfiáját). A zenei ismeretterjesztés üzleti szempontból valóban kockázatos, ám minden ezzel foglalkozó kiadónak ki kell tudnia gazdálkodni e könyvek megjelentetését, mert ezek is csak piaci termékek. Ráadásul Magyarországon jelenleg kb. ezer kiadó megél, ami szerinte az általános aggodalmaknak jócskán ellentmond. A szépszámú kiadó jelenléte ellenére a zenei tárgyú írások piacán csekély a verseny, ami miatt egyesek számára akár vonzó is lehet. Ugyanakkor elismerte, hogy a legalapvetőbb szakmai könyvek megjelentetését valóban átgondolná, mert a kizárólag egy szűk szakmai elit érdeklődésére számot tartó könyvekkel csak az örökkévalóságnak dolgozna, megélni nem tudna belőle.
Egyetlen forrás
Okkal adódik a kérdés: ha mindez nem megy a piac normái szerint, akkor hogyan tovább? A gyakorlatban létező keretfinanszírozást egyes kiadók arculatuk miatt nem tudják, mások kifejezetten nem akarják alkalmazni. A kottakiadás biztosíthat esetleg egy igen szűken járható mezsgyét, s bár többen foglalkoznak vele, általános vélemény, hogy egyre kevesebb a haszonnal kiadható darab. Biztos források csak a Nemzeti Kulturális Alapprogram zenei kollégiumának félévenként megjelenő pályázatai, amelyeken keresztül e célra a 2004. évben 352 millióból, az idén 401 millió forintból lehetett megszerezni a szükséges forrás egy töredékét. Szinte egyöntetű a vélekedés: állami mecenatúra nélkül klasszikus zenei könyv kiadhatatlan lenne. Ám ez csak szükséges, de korántsem elégséges feltétele a továbblépésnek. (Szinte egyöntetű - a Park Kiadó vezetője e kérdésben is ellentmond kollégáinak. Az állami támogatást piac- és versenytorzító beavatkozásnak tartja, ahol előállhat az a képtelen helyzet, hogy az általa befizetett járulék a versenytársat segíti hozzá céljai megvalósításához.) De a pályázati rendszer eleve lehetetlenné teszi a hosszú távú tervezést, emellett olyan feltételek teljesítését kérik számon a pályázótól, amelyeket csak a támogatás birtokában tudna teljesíteni - az egész könyvszakma égető gondja ez. A többség szerint egyfelől megoldást jelenthetne a forrásbővítés: a Magyarországon még kialakulatlan civil társadalmi kezdeményezések, magánalapítványok kulturális piacra lépése. Ezek kezelői ma még eleve elzárkóznak a zenei tárgyú művek támogatásától a túl szűk olvasóközönség okozta üzleti kockázat miatt. Gyurgyák János - az Osiris Kiadó igazgatója - szerint érdemes lenne modellt váltani, s áttérni a skandináv mintájú állami könyvtár-támogatási programra, amelynek során az igényesebb szakmai kiadványokból 800-1500 példányt az állam vásárolna meg a könyvtárak számára.
A klasszikus zenei könyvkiadás tehát a többség szerint nem üzlet, s állami segítség nélkül még a legelemibb célok sem valósíthatók meg. A kiadók helyzetét azonban egyéb, járulékos nehézségek is bonyolítják. Kevés az igazán elkötelezett szakfordító, még kevesebb a hozzáértő lektor, egy-egy rangos külföldi mű lefordítása olyan összegekre rúg, hogy a tervek már az elképzelés szakaszában leállnak. Sokan méltánytalannak tartják a terjesztők által felszámolt hasznot is, ami becslések szerint a 40-50 százalékot is elérheti. Vitatják a hozzáértésüket is.
Sikerek
Ennek ellenére a valós helyzet nem támasztja alá minden szempontból a sötét várakozásokat. Dalos Anna szerint a klasszikus zenei könyvek piaca mintha kezdene magára találni az utóbbi években, s erre utalnak a kiadók egyes kijelentései is. Így sikereket könyvelhetett el az Európa Harold C. Schonberg: A nagy zeneszerzők élete című munkájával, Norman Lebrecht csevegő hangú műveivel, valamint Otto Friedrich Glenn Gould-életrajzával, s hamarosan megjelenteti Jonathan Carr: Az igazi Mahler című munkáját, jövőre pedig Julius Budden Verdi-monográfiáját az Életek és művek sorozatban.
A Mágus Kiadó 1995 óta mintegy 70 zenei tárgyú kötetet jelentetett meg, ezek között helyet kapott Leopold Mozart Hegedűiskolája és a Magyar Zeneszerzők című kismonográfia-sorozat is. A Rózsavölgyi pedig szűk értelemben vett szakmai tárgyú könyvek kiadásával is büszkélkedhet: ők jegyzik Kárpáti János Bartók-analitika című kötetét és a Kelet zenéjével foglalkozó művét is. Új, itthon még nem publikált könyvekből, valamint a magyar zenetudósok műhelyébe bepillantást engedő művekből álló sorozat megjelentetését készítik elő a Gondolatnál. Szintén sorozatban gondolkodik az Osiris, Dolinszky Miklós zenetudós szerkesztésében eddig három kötetük látott napvilágot, és hamarosan megjelenik egy Ligeti Györggyel készült interjúkötet magyar változata. A Rózsavölgyinél is tervbe vették műfajkalauzok, lexikonok megjelentetését, a Typotex Hans Heinrich Eggebrecht zenetörténeti összefoglalóját magyaríttatta, de náluk jelent meg nemrég Carl Dahlhaus egyik alapvető könyve, Az abszolút zene eszméje is. Megemlíthető a Jelenkor kiadó is, mely Vikárius László új szemléletű Bartók-kötete után nemrég Grabócz Márta zenetudományi írásait dobta piacra. Összevetve tehát, ha nagy küzdelem árán is, de a félidőben: klasszikusok-rendszerváltás (csak): 0-1.
Kapcsolódó recenziók
- A tudomány a szenvedélyük – Typotex (Györgyei Szabó Magdolna, Hajónapló, 2020-09-27)
- Európai irodalom 3D-ben (Gida Bettina, https://papageno.hu, 2018-11-10)
- Votisky Zsuzsának, a túlpartra (Laik Eszter, www.konyv7.hu, 2018-1-10)
- Déri Ákos – Horváth Balázs: Gazdag intellektuális háló középpontjában (Fehér Renátó, http://www.litera.hu/hirek/deri-akos-horvath-balazs-gazdag-intellektualis-halo-kozeppontjaban, 2018-1-24)
- A KORSZELLEM: IRÓNIA (Szepesi Dóra, http://ujkonyvpiac.hu/, 2015-4-22)
- Az e-könyv és a szerzői jog (, www.konyv7.hu/, 2013-3-22)
- AZ ELVÁGOTT PÓKHÁLÓSZÁL (Jolsvai Júlia, www.konyvhet.hu, 2014-6-22)
- De mi lesz a könyvesboltokkal? – Olvasók Boltja – 3. rész (Laik Eszter, Irodalmi Jelen, 2010-12-20)
- Ideje divatba hozni az intellektuális sznobizmust (, A Könyves Extra tematikus különszáma, 2009-11)
- Digitális zizegés (Halaska Gábor, Milhofer Tamás, Figyelő, 2009.09.24.)
- E-könyv, digikönyv, interkönyv (Fodorné Tóth Krisztina, Pécsi Tudomány Egyetem Regionális Távoktatási Központ, 2009. április 29.)
- Netkönyv és papírjegyzet (Turi Tímea, Litera - az irodalmi portál, 2009. április 25.)
- Kereslet és kínálat a hazai e-book piacon (, MTI Sajtóadatbank, 2009. április 27.)
- Második nekifutás az e-book-piacon (Hargitai Miklós, Népszabadság Online, 2009. április 17.)
- Az elektronikus könyvkiadás forradalma. Beszélgetés Votisky Zsuzsával (Maczkay Zsaklin, Könyvhét, 2009-02)
- A Typotex világa (Tandori Dezső, Új Könyvpiac, 2009-01-29)
- Minél több áldás származzon (Szentgyörgyi Zsuzsa, www.metropol.hu, 2009-01-12)
- Publikálj vagy pusztulj! - Interjú Votisky Zsuzsával (Szentgyörgyi Zsuzsa, 168 óra, 2005. 12. 06)
- Bábel Web Antológia - a többnyelvű online antológia (- hm -, IT KHT, 2005)
- "Bábelnek van egy tornya, de sajnos folyton összedől" - Honlapmustra (Mézes Gergely , Magyar Hírlap Online, 2006-02-12)
- Bábel - Nyaraljon parával (Para-Kovács Imre , Magyar Hírlap Online, 2005-06-28)
- Íme, a Typotex az eszményit adja - Tandori a Typotexről (Tandori Dezső, , 2008-3-19)
- Két Typotex könyv az Umberto Eco laudáció kapcsán (Esterházy Péter, ÉS , 2007. április 13.)
- A HUNGARY.NETWORK interjúja Votisky Zsuzsával, a Typotex Kiadó ügyvezető igazgatójával (, Visszhang, 2006)
- A felsőoktatási könyvkiadás helyzete a kiadó szemével (Jolsvai Júlia, , 2006)
- Ideje felépítenünk a Bábel-tornyot! – Ambrus Judit interjúja Votisky Zsuzsával (Ambrus Judit, KUL-TÚRA, Találjuk ki Közép-Európát, 2005. szeptember)
- Klasszikusok félidőben - A magyar zenei könyvkiadás (Teimer Gábor, Magyar Narancs Online, nagylátószög, 2005. április)
- Az akasztott ember mosolya (A tudományos könyvkiadás helyzete) (Teimer Gábor, Magyar Narancs Online, nagylátószög, 2005. május)
- Beszélgetés Votisky Zsuzsával – Valós kép korokról, tudományról és tudósokról (Csokonai Attila, Könyvhét, 2005. április)
- Internetes Bábel tornya (Kiss József, Könyvhét, 2004. április 1.)
- Felsőoktatási tankönyv- és szakkönyvkiadás (Csokonai Attila, Könyvhét, 2003. november 13.)
- Beszélgetés Votisky Zsuzsával Typotex Kiadó igazgatójával (Cs. A., Könyvhét, 2003. november)
- A Typotex elképzelése: különböző korosztályoknak különböző hangnemekben (Szénási Zsófia, Könyvhét, 2002. szeptember 17.)
- Kiadóról kiadóra: Typotex Kiadó Kft. (, Új KönyvPiac, 2001. október)
- Typotex Kiadó (, Könyvhét, 2001. november 15.)
- Megkérdeztük Votisky Zsuzsát: Miért szereti a matematikai könyveket? (M. J., Könyvhét, 2001)